“Опознай животните, за да ги обикнеш” – един проект с QR кодове в пловдивския природонаучен музей

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици в музей

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците развиват социално-емоционални умения: 
  • работа в екип като работят в различни екипи и носят колективна отговорност за проекта; 
  • лидерство като поемат инициатива и са проактивни в изпълнението на задачи.
  • Изграждане на сплотена общност от ученици, учители, родители и персонала на Природонаучния музей в град Пловдив – всички членове на общността са ангажирани в различна степен с изпълнението на дейностите по проекта.
  • Учениците развиват дигиталната си грамотност чрез работа с разнообразни образователни приложения за създаване на QR кодове, електронни таблици и задачи за проучване, анализ и синтез на информация; и научната грамотност чрез изследване и създаване на научни текстове.

Необходими материали:

  • Електронни устройства, интернет

През миналата учебна година, учениците от 9Б.клас от СУ “Любен Каравелов”, водени от своя класен ръководител и учител по Биология и здравно образование Станислав Джапатов, участват в мащабен училищен проект, реализиран в Природонаучния музей в град Пловдив.

В новооткритото партньорство между музея и училището се създава мини общност от деветокласници, учители, родители и експертите в музея – и всички работят по проект за създаване на QR кодове за залите с бозайници и птици в Природонаучния музей. В главната роля обаче са младежите, които са двигател на всички дейности, имащи висока обществена добавена стойност. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:  

Практиката се реализира като дейност в клуба по интереси, формиран от г-н Джапаров. Тя има интердисциплинарен характер като обхваща учебните предмети биология, география, български език, английски език и информационни технологии, а самите учители по съответните предмети са ментори на деветокласниците и ги подкрепят в научната им дейност. Освен интердисциплинарна, практиката се реализира съвместно с Природонаучния музей в града, което осигурява подкрепа от експерти на учениците, изнесено обучение на терен и вдъхновяваща цел. 

Стъпка 1: Планиране и подготовка 

Всичко започва от г-н Джапаров, който прочита статия и получава вдъхновение, че той и неговите ученици могат да изготвят QR кодове в местния музей. Той проучва нуждите на музея и открива, че няма такъв тип допълнителна информация. За това в съзнанието му се заражда план – в извънкласна дейност учениците ще изготвят информационни бюлетини на два езика (английски и български) със снимка, които ще бъдат достъпни чрез QR код. 

Следва бърза организация и в рамките на по-малко от един учебен срок учителят и учениците успяват да разгърнат идеята в успешен проект. За да даде основа, преподавателят по биология: 

  • планира дейностите – учениците ще работят в екипи, за определено време и ще изготвят QR кодове;
  • изготвя задачи, инструкции и насоки – всеки QR код ще съдържа информация за конкретно животно на български и английски език и изображение; 
  • представя проектната идея на колеги учители, персонал в музея и ученици.  

Предварителната работа на учениците по проекта е да направят проучване коя платформа за генериране на QR кодове е подходяща за техните цели. След това се осъществява посещение в Природонаучния музей, където деветокласниците разпределят залите с животните поравно помежду си.

Стъпка 2: Работа в екип 

В рамките на проекта “Опознай животните, за да ги обикнеш” учениците работят в малки групи по различните учебни предмети. Младежите нямат предварително зададени роли в екипа, защото целта на г-н Джапатов е всеки отбор сам да определи кой е лидера му. 

“Неформалните лидери се проявиха много бързо. Тяхната задача беше да разпределят работата във всеки отбор”, споделя учителят.

Класът има и един “генерален” отговорник, който създава електронна таблица с животните в двете музейни зали – общо 400 експоната. В нея към всяко животно той разпределя конкретни ученици, което значително подобрява организацията на работния процес. 

“По този начин всяко дете знаеше каква е неговата лична задача и отговорност по проекта”, разказва още биологът. 

Стъпка 3: Същинска научна дейност

Г-н Джапатов поставя следните задачи на младежите:

  • Намерете информация за експоната, като следвате начина, по който е представена информацията в музея. 
  • Намерете подходящи снимки на животните, които сте проучили. 
  • Преведете намерената информация на английски език.
  • Оформете документа според изискванията за официален документ.
  • Генерирайте QR кода и го оставете в класната стая по биология или ИТ. 

“Големи благодарности и на моите колеги, които подкрепиха учениците и проекта. Учителят по БЕЛ – Нина Тошкова – провери правопис и пунктуация на работите; учителите по АЕ – Елена Билюкова, Гергана Петрова и Гергана Венчева – проверяваха работите на учениците и поправяха грешките им; учителят по география – Габриела Георгиева – провери дали местообитанията са правилно нанесени; с учителя по информационни технологии – Боряна Василева – коментираха QR кодовете, а аз – учителя по биология – проверих 400 работи от гледна точка на биологичната характеристика на животните”, разказва Станислав Джапаров. 

Стъпка 4: Финализиране на проекта

Във финалната част на проекта учениците поставят QR кодовете на витрините в Природонаучния музей и така ги превръщат в част от постоянната му експозиция. На място в музея е организирано и специално събитие, което поставя край на успешно реализирания проект и начало на нови планове.

По отношение на оценяването, всеки преподавател избира дали и каква оценка да постави на учениците на база допирните точки между проекта и държавните стандарти. Опитът на г-н Джапаров показва, че това е форма на допълнителна стимулация към учениците. 

dobra praktika opoznai zhivotnite
Зала “Птици” е една от залите с QR кодове

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ: 

Проектът “Опознай животните, за да ги обикнеш” води до повишаване на социално-емоционалните компетенции на учениците. От една страна младежите са поставени в нова среда – музей – и изпълняват проект с обществено значение, което развива лидерски умения, работа в екип, саморегулация, управление на емоции и конфликти. От друга страна деветокласниците остават активни в училищния живот, сами организират учебното си време и разпределят вниманието и енергията си, за да работят ефективно и в училище и по допълнителния проект в неучебно време. Цялостно, г-н Джапаров наблюдава сплотяване на класа, повишена мотивация за учене и висока удовлетвореност от постигнатите резултати. 

Друг резултат от проекта е създаване на работеща професионална учеща общност между учителите, ангажирани в проекта. В рамките на ПУО преподавателите планират съвместно проектните  дейности. 

Практиката има влияние и върху училищната общност. Учениците прекарват много време в музея, благодарение на топлото посрещане и сътрудничеството на ръководството на институцията. Родителите на младежите също подкрепят тяхната научна дейност чрез логистика и транспорт. 

dobra praktika opoznai zhivotnite za da gi obiknesh
Класът на терен в зала “Птици”

След успешното финализиране на проекта и общата удовлетвореност на цялата общност, Станислав Джапаров и неговите ученици имат нова идея как да надградят практиката си. Следващите етапи са да осигурят QR кодове за всички музейни експонати, а по-голямата им финална цел е да направят виртуален музей. 

Определено следва продължение!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.