Многоликото О или как третокласниците затвърждават знанията си в интердисциплинарен дигитален урок

Ако днес преподаваме така, както вчера, то ограбваме нашите деца за утре.”, твърди популярният американски философ, психолог и педагог Джон Дюи. Съвременният свят се развива толкова стремглаво, че за учителите несъмнено е голямо предизвикателство да успяват непрекъснато да са „в крак” с новата реалност.

В тази статия ще откриете пример за забавен и изцяло дигитализиран урок, създаден с помощта на платно Sway, приложенията Audacity и Socrative и образователната платформа Академико. Ако това изречение ви кара да се чувствате объркани и стресирани, то вдишайте дълбоко и спокойно продължете да четете. Истината е, че единственото дигитално умение, което е нужно, за да приложите урока във вашата класна стая, е да можете да движите мишката по екрана и да натискате левия бутон.

Средно училище „Свети Климент Охридски” е най-новото в гр. Троян. То разполага с добра материална база, има плувен басейн и се гордее с традиционната си паралелка с профил информатика и английски език. В него се обучават ученици от различни етноси между предучилищна възраст и 12 клас. 

Макар да се намира в неголям град, училището разполага с голям брой будни начални учители,сред които е и г-жа Емилия Пауникова. Заедно с колегите си, тя непрестанно обменя опит с други учители от областта на кръгли маси, конференции и събития за сътрудничество, каквито често биват организирани от г-жа Светла Христова, старши експерт ОНЕ в РУО Ловеч.  

„Стараем се да поддържаме обучението на високо ниво; да сме в час с новостите и да ги прилагаме,” споделя г-жа Пауникова. Като магистър по „ИКТ в началното образование”, тя си дава ясна сметка за важността да формира дигитална грамотност у малките ѝ ученици. По нейна инициатива още в 1 клас стартира клуб „Дигитален свят” в заниманията по интереси. Така децата успяват плавно да навлязат в материята, докато започнат да изучават сложния предмет компютърно моделиране в 3 клас.

Същевременно г-жа Пауникова установява, че както родителите, така и колегите ѝ също имат нужда да допълват знанията си и да развиват уменията си в областта на дигиталните технологии. По време на Ковид пандемията тя създава група за обмяна на опит във връзка с онлайн платформите, към която само от област Ловеч проявяват интерес 263 учители.

Г-жа Пауникова представя мисията си с усмивка: „Искам да накарам децата да мислят, докато играят и да покажа на колегите, че няма нищо страшно и нищо трудно в приложението на ИКТ. Те  са стресирани и аз искам да ги успокоя.”

Визитка на практиката

Име: „Многоликото О” – интердисциплинарен урок за 3 клас

Подходяща е за: ученици от 3 клас, но идеята може да се адаптира и за други възрасти от начален етап. Включва и участието на родители

Прилага се: в рамките на урок за затвърждаване на изучения материал

Необходими материали: компютър (лаптоп) с интернет, свързан с голям екран (мултимедия/телевизор); принтирани копия с работните листове

Цели:

  • учениците затвърждават знанията, изучавани по различни учебни предмети (БЕЛ, математика, компютърно моделиране, ЧО и ЧП) чрез дигитализиран интердисциплинарен урок;
  • повишава се мотивацията на учениците и интересът към ученето чрез театрализираната рамка и дигиталния формат на урока;
  • родителите се ангажират с учебния процес и се запознават с идеи как да помагат на децата си в самостоятелната работа;
  • учениците и родителите развиват дигиталната си грамотност.

Описание на практиката

Образът на „Многоликото О”, което лесно се превъплъщава в символи на различни учебни предмети, се ражда в съзнанието на г-жа Пауникова при изпълнение на съвместна задача с колега учител по време на обучение в гр. Берлин. Впоследствие директорът на училището г-жа Иванка Цекова дава идея на членовете на екипа си да организират няколко събития с участието на родителите. Нейната цел е те да бъдат ангажирани с обучението на децата им, като се запознаят с учебния процес по възможно най-много предмети. Тази задача вдъхновява г-жа Пауникова да впрегне Многоликото О в действие.

Стъпка 1 – Предварителен етап на подготовка

За да осъществи замисъла си, г-жа Пауникова първо подготвя концептуално отделните елементи на урока. Най-напред подбира учебни задачи по различните предмети, които са включени в него: проверка на правописа на гласни звукове (БЕЛ), писане под диктовка (БЕЛ), представяне на числата като сбор на единици от различни редове (математика), създаване на потребителски профил в сайт (компютърно моделиране), нанасяне на символи върху географска карта (ЧО) и определяне на свойствата на вещества (ЧП).

Следва разписването на подробен сценарий с главен герой Многоликото О – любопитно създание с кръгла форма, което попада в различни класни стаи на училището. Учениците използват знанията си, за да му помогнат да се справи с разнообразните учебни задачи, с които се сблъсква. Многоликото О влиза в различна роля при всеки следващ учебен предмет – то може да бъде топка, буква, цифра, геометрична фигура, тяло с физически свойства и географски символ. Неговата забавна обиколка из училището е рамката, която по естествен начин свързва всички отделни компоненти на интердисциплинарния урок.

Стъпка 2 – Същински етап на подготовка

Същинският етап от подготовката включва записването на аудио и видео материали и създаването на електронна презентация. Г-жа Пауникова заснема видеоклиповете към урока с личния си смартфон в домашни условия. В тях тя представя главното действащо лице – Многоликото О и подготвя епизодите от разписания сценарий, които свързват учебните задачи. Решена да провокира максимално любопитството на учениците си, учителката се развихря актьорски и преобразява вида си за всяко отделно видео – дрехи, прическа, аксесоари. 

За диктовката е използвано приложението Audacity, където могат да се правят аудио записи в MP3 формат. Част от презентацията е и видеоурок по ЧП за 3. клас – „Свойства на материалите”, създаден от безплатната образователна платформа Академико. Г-жа Пауникова използва платно Sway (удобна и атрактивна алтернатива на Power Point), за да обедини в обща електронна презентация всички аудио и видео материали, заедно с подходящи интересни изображения. Накрая въвежда въпросите си за финалната проверка на наученото в приложението за създаване на викторини Socrative (Word формат на въпросника вижте тук).

Г-жа Пауникова успокояващо споделя, че предварителната работа върху интердисциплинарния урок ѝ е отнела приблизително 2 часа. Ако се чувствате вещи и сигурни в дигиталната среда, можете да се опрете на нейните идеи и да създадете свой вариант, а ако се притеснявате, че все още ви липсват достатъчно познания и опит, може просто да използвате готовия урок със свободен достъп.

Стъпка 3 – Организация и провеждане на урока

Интердисциплинарният урок с участието на Многоликото О се провежда след приключване на учебните занятия за деня – целта е родителите да имат възможност да дойдат след работа. Г-жа Пауникова е отправила покана за съвместно учебно събитие към всички семейства и е доволна, че повечето успяват да се отзоват и съответно класната стая е пълна. До последно нито родителите, нито децата са наясно какво точно предстои да се случи. Елементът на изненадата и химикалката, която всеки ученик получава като подарък от госпожата, допринасят за това урокът да стартира с вълнение и добро настроение. 

Всяко дете разполага с разпечатан работен лист. Sway презентацията се прожектира на големия телевизор в стаята, като се правят паузи, докато учениците попълват отговорите на учебните задачи. На финала родителите имат ангажимента да проверят работните листове на децата си, а след това – да покажат какво са научили, като попълнят въпросника за проверка на знанията. Гости на урока са още директорът на училището и колеги от начален етап.

Защо да опитате тази практика?

По време на урока г-жа Пауникова забелязва осезаеми промени в поведението на учениците. Всички следят активно презентацията и работят съсредоточено върху задачите в работните листове. Цари тишина, отговаря се само на зададените въпроси и никой не се обажда, без да вдигне ръка и да получи думата от учителя. 

„Третокласниците са все още малки и са много емоционални, обикновено не можеш да им затвориш устата”, със смях споделя г-жа Пауникова. Един от присъстващите гости пита дете: „Вие винаги ли сте толкова дисциплинирани?”, на което то с невинна искреност отговаря: „Не, само пред родителите.”

Знанията, които учениците с желание демонстрират по време на урока, също правят впечатление – резултатите от попълването на работните листове са високи. „Чак аз се учудих колко много знаят”, признава г-жа Пауникова. Децата приемат с много интерес и забавление разнообразните визии на госпожата в заснетите видеоклипове – коментират смяната на прическата, наличието на очила и т.н.

Родителите също реагират сърдечно на преживяването. „Бяха много впечатлени, споделиха, че не са виждали досега такова нещо и поискаха отново да участват в подобни сбирки”, споделя г-жа Пауникова.

За какво да внимавате при реализацията на практиката?

Съветите на г-жа Пауникова относно изпълнението на практиката са в полза на креативността и смелото експериментиране:

  • Развихрете фантазията си – винаги могат да се открият допирни точки между отделните учебни предмети, които да се превърнат в рамка на интердисциплинарен урок;
  • Превърнете урока в забавен мини спектакъл, в който учениците да се развиват, преследвайки знанието сами;
  • Не се страхувайте да използвате ИКТ инструменти в класната стая – те улесняват преподаването. Ако сте неуверени, потърсете съдействие от опитен в областта колега и бъдете отворени към нови идеи.

Дигиталната грамотност е ключова за успешната реализация на съвременните ученици в бъдещия свят. На практика всички сме наясно с ползите от приложението на ИКТ в учебния процес и все пак много учители все още го избягват поради разбираемата тревога, че няма да могат се справят, че не знаят откъде да намерят информация или че нещо с техниката ще се обърка.

Ако тази практика ви е мотивирала смело да се впуснете в откривателска дейност в сферата на ИКТ в образованието, можете да започнете с видео обучение и да продължите с разучаване на множество интересни ресурси на Prepodavame.bg.

Г-жа Пауникова, чиято мисия е да превърне „Не мога!” в „Не, мога!”, също с радост би откликнала на нуждата ви от съдействие – може да я откриете във фейсбук или да се запознаете с други разработени от нея дигитални уроци, които тя предоставя за свободно ползване: Мога да разпознавам въпросителни изречения (БЕЛ – 2 клас), Какво научих за изреченията в българския език (БЕЛ – 4 клас), Деление на числата до 1000 с двуцифрено число (Математика – 4 клас), Урок 109 (Математика – 4 клас), Опазване на природата (ЧП – 4 клас), Рециклиране (1 клас).

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Многоликото О или как третокласниците затвърждават знанията си в интердисциплинарен дигитален урок

Практиките са селектирани в инициативата „Добрите практики на фокус 2023“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, включете се в инициативата “Добрите пракитки на фокус” и разкажете за нея!

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Как притчата за спуканата делва помага на петокласниците в село Търън да възприемат недостатъците си като ценност

Г-жа Диана Димитрова е учител по БЕЛ в ОУ “Стою Шишков” в село Търън, Смолянско. С течение на годините забелязва, че учениците ѝ се страхуват

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.