Какво включва иновативното обучение на ученици със специални образователни потребности

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Изграждане на самостоятелност и независимост у ученици със СОП;
  • Подобряване на общуването при невербални деца и такива със затруднения в комуникацията;
  • Овладяване на математическите понятия чрез мултисензорни активности, ангажиращи всички сетивни канали.

Необходими материали:

Класната стая на Жана Василева – специален педагог в Център за специална образователна подкрепа – Велинград, предлага позитивна и подкрепяща среда на учениците в начален етап. Освен с приветлива обстановка, г-жа Василева подхожда към цялостното развитие на знанията и уменията на учениците си по иновативен начин.  Например чрез разнообразни софтуери тя успява да общува успешно с учениците си – 90% от класа са невербални деца. “Благодарение на програмите, които използвам, децата успяват да ми кажат от какво имат нужда – например, че са жадни или гладни”, споделя преподавателката. 

В следващите редове от статията ще разгледаме какви специални методи използва Жана, за да постигне максимални резултати с класа си, в който се обучават едно дете със синдром на Даун и четири с аутизъм. Нейната лична мисия е да разгърне пред малчуганите разнообразни възможности, които да подпомогнат социалната им интеграция.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

1. Организиране на пространството в класната стая

Г-жа Василева организира пространството по лесен за ориентиране начин, за да могат децата да изградят чувство за самостоятелност и независимост. В класната ѝ стая има специални кътове за всяка дейност през седмицата, например има отделни зони за математика или български език, в които седят всички необходими материали и пособия, необходими в тези часове. 

Мебелите са подходящи и удобни, съобразени с нуждите на децата. Учителката ги разполага стратегически, за да разграничи чрез тях отделните кътове. Просторната класна стая предлага пространство за учене и много възможности за игра – “Играта е много важна за нас. Една от любимите ни игри е на вълшебна торбичка”, разказва г-жа Василева.  

inovativno obuchenie na detsa sas sop knigi

2. Работа за подобряване на комуникацията

Communicator 5

За да постигне ефективен образователен процес, г-жа Василева използва Communicator 5. Този софтуер е подходящ за ученици, които имат затруднения в говора и фината моторика, например деца с детска церебрална парализа, синдром на Рет, на Даун и други, за деца със затруднения в комуникацията (аутистичен спектър, интелектуални затруднения), както и за други деца със специални образователни потребности. 

“Системата съдържа различни групи занимания, които позволяват комуникация чрез символи, картинки или текст. Избраните символи, думи, фрази или изречения се произнасят със синтезирана реч. В работата си го използвам и за обучителни занимания. Чрез избор на символи или изписване на думи и фрази, които програмата произнася, децата учат, пишат, рисуват, изразяват сами своите мисли и чувства и най-важното – говорят чрез синтезирана реч”, споделя специалният педагог. 

Тази система намира отлично приложение в часовете по български език и литература, математика, човекът и природа, човекът и обществото. Преподавателката подбира тематични за всеки предмет занимания и игри, в които учениците трябва да разпознаят и посочат плодове, зеленчуци, домашни и диви животни, а също и да откриват и посочват обекти, букви, цифри и други. За да провокира инициатива за комуникация, г-жа Василева избира комуникатор със снимки на любимите играчки, дрехи, пособия и дейности на учениците. 

inovativno obuchenie na detsa sas sop rabota na kompyutar

Системата позволява и различни игри:

  • на думи – буквите на екрана са разбъркани и учениците трябва да съставят думи;
  • посочване на букви и цифри;
  • правилно създаване и структуриране на изречения;
  • занимания за количество, сравнение, числа, събиране.

Благодарение на този софтуер, учениците се наслаждават на учебния процес, успяват да изпълнят прости инструкции и си сътрудничат по-често в часовете.

Иновативна система ПЕКС 

Друг иструмент, които г-жа Василева интегрира в преподавателската си практика, е системата ПЕКС. “Picture Exchange Communication System” – PECS предлага комуникация чрез размяна на картинки. Фокусът е върху езиковото обучение и деца с комуникативни нарушения. Символните картинки са лесни за разбиране и позволяват на децата да общуват, а езиковият материал е съобразен с различни възрастови групи и се усложнява плавно. 

“Работя индивидуално с учениците, като акцентът е върху подобряване на уменията за разбиране същността на общуването и как да изпращаме и получаваме на послания от другите”, разказва учителката. 

Заниманията със системата ПЕКС преминават през четири етапа: 

  • Първият етап цели развиване на основните социални средства за общуване като насочен поглед, зрителен контакт и споделено внимание. 
  • Вторият етап цели осмисляне на значението и предназначението на предметите от заобикалящата ни среда. Г-жа Василева въвежда последователно думите, като започва от най-познатите и лесни за всяко дете. Най-често използваните картинки на този етап са на желани предмети като храни, напитки и играчки. Едва когато детето усвои устойчиво всички картинки от албума, преподавателката усложнява заниманията. 
  • Третият етап включва въпроси от учител и отговори на детето. Примерни въпроси са:
    • Би ли ми показал/а…. (предмет от картинка, например водата)?
    • Къде е…. (млякото)?
    • Би ли ми дал/а картинката с… (чая)?
    • Би ли ми посочил/а… (топката)? 

Упражнението “въпроси и отговори” се повтаря за всяко изображение, като г-жа Василева показва по максимум три картинки наведнъж.

  • В четвъртия етап детето вече назовава конкретни символи-картинки в отговор на въпроси като:
    • Какво е това? – въпрос за съществителни имена;
    • Какво прави? – въпрос за глаголи;
    • Каква, какво, какъв е? – въпрос за прилагателни имена.

inovativno obuchenie na detsa sas sop aktivnost

“След устойчиво усвояване на албума с всички символи-картинки, показвам начина на структуриране на изречение – вербално и нагледно, след което поощрявам детето да опита само, като подсказвам само при необходимост. Ученикът трябва да се опита да построи самостоятелно изречение, като открие необходимите картинки и ги подреди на фразовата лента в правилен ред”, разказва Жана Василева. 

Преподавателката споделя, че успехът изглежда по уникален начин за всяко дете. “С някои ученици успяваме да съставим прости изречения чрез символите, например снимка на шоколад и символа „искам“ – „Искам шоколад.“ или настроения: „ Днес съм щастлив!“, „Много съм радостен!“, „Малко съм тъжен!“ и т.н.”

Учителката разполага с изображения, които визуализират различни ежедневни дейности като учене, миене на ръце, хранене, използване на тоалетна, почистване на мястото за учене, обличане, събличане и т.н. Целта ѝ е да постигне самостоятелност за децата, така че те да имат минимална нужда от чужда помощ.

3. Иновация в математиката

Системата „Нумикон“ подпомага обучението по математика като дава възможност на децата да възприемат учебния материал чрез мултисензорни активности, ангажиращи всички сетивни канали – зрение, слух, осезание, двигателна активност и реч. Това подкрепя учениците в обучението като превръща математическите понятия в знание, което е лесно за усвояване. 

“Системата ми помага да преподавам материала по математика по много достъпен за учениците начин. Под формата на игра децата манипулират с моделите от комплекта – опипват, намират, изваждат от вода, очертават и оцветяват. Най-интересна за тях е играта с „Вълшебната торбичка“, в която се поставят Нумикон елементи, а децата ги откриват, чрез опипване на моделите”, разказва Жана Василева.

Преподавателката въвежда и “специални тетрадки” за работа с Нумикон. В тях всяко дете си записва цифри, решава и съставя задачи с подкрепата на своя специален педагог.

4. Формиране на личностни качества и компетенции

Чрез иновативни технологии г-жа Василева работи и в посока формиране на личностни качества и ключови компетенции у учениците си. Например чрез LIVEWORKSHEETS тя разработва интерактивни работни листове.

“Работата с родителите е сред приоритетните ми дейности. Чрез традиционни и нетрадиционни методи, включвам родителите в живота на Центъра, като активни участници и съдружници със споделени отговорности. Родителите са участници в екипни срещи, които се организират от координиращия екип по утвърден график”, разказва Жана.

uchenitsi sas spetsialni obrazovatelni potrebnosti

Чрез празниците, които учителката и родителската общност провеждат, се осигуряват възможности и условия за развитие на интелектуалната, емоционалната и мотивационната страна на общуването и интеграцията.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

Иновациите в обучението на ученици със специални образователни потребности, споделени от Жана Василева дават високи резултати и могат успешно да бъдат приложени в масово училище или детска градина. Системите и софтуерите са ефективни с всички деца, независимо дали имат или нямат специални образователни потребности. “Например обучителната система “Нумикон”, спокойно може да бъде използвана от деца в норма, които по-трудно усвояват математическото съдържание в училище или детска градина”, разказва тя. 

Директната работа с децата, при която се прилага индивидуален подход и внимание са ключови за успеха на учениците на г-жа Василева. Чрез разнообразните новаторски подходи и индивидуалните учебни планове за всяко дете тя успява да общува успешно с някои от учениците си, въпреки че те са невербални. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Жана Василева
Специален педагог
Жана Василева е специален педагог в начален етап от 12 години. Работи в Център за специална образователна подкрепа - Велинград. "Колкото и да е трудно на моите ученици аз съм фокусирана в тяхното развитие и съм щастлива, когато постигнем успех. Всеки ден е много различен и емоционален, но аз обичам работата и децата си!”, споделя г-жа Василева.

Още полезни статии:

Свободно течаща мисъл
Креативност

Свободно течаща мисъл

Свободно течащата мисъл е стратегия, която представлява нещо подобно на вътрешен монолог, стартиращ от темата, за която трябва да генерираме идеи. С тази техника човек

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали