“Гласът на ученика”: Как да направим урока по-интересен?

Гласът на ученика - как да направим предмета интересен

Днес споделяме с вас текстове на ученици. Ще можете да се докоснете до размисли, интересни идеи и да се вдъхновите от младежите, които имат да ни разкажат много. Прочетете статията на Белослава Петкова, която споделя примери и идеи за по-ангажиращи и интерактивни учебни часове. 

“Казвам се Белослава и съм в 11. клас. Много харесвам музика и изкуство и мечтая да стана психолог.”, споделя ни Белослава.

Едно от най-големите предизвикателства, поставени пред учителя, стоящ пред децата в класната стая, е да задържи тяхното внимание и интерес върху нужния учебен материал. От най-младите ученици до абитуриентите в 12 клас, подрастващите в училище често имат сравнително малко интерес към непрекъснатите задания и различни теми, които са им преподавани в час. Това се получава, защото учениците често биват карани единствено да приемат суха информация, която на пръв поглед няма нищо общо с тях самите. В тази статия ще предложа различни начини, чрез които да се подобри отношението на младите към предметите в училище, в зависимост от възрастовата им група. 

Как да ангажираме вниманието на ученици от начален етап

Един начин да се ангажира вниманието на малките възпитаници е да се включат в урока ярки и цветни диаграми и рисунки. Ако темата, например, е за различните животински царства в природата, би било полезно децата да нарисуват по няколко животни във всяка група, за да запомнят спецификите и разликите. По този начин им се дава до известна степен креативна свобода и свой начин, по който да интерпретират материала, докато учат задължителната част. Вниманието им е запазено и те имат интерес към дискутираното. Тъй като доминиращо сетивно усещане при малките деца е зрението, чрез него те усещат и интерпретират света около тях, ярките цветове прихващат погледа им и им помагат да помнят по-лесно. В час по математика задачите могат да бъдат визуализирани, чрез предмети от ежедневието им като кукли, колички или бонбони, от които интересуват децата, за да могат те да си представят абстрактните идеи. Те могат да нарисуват, отново, как се провежда едно математическо действие, дали събиране, изваждане, умножение или деление, защото така разбират от личен опит как действа концепцията, а творческата част от задачата придава свободния елемент на ученето. За учениците урокът би бил значително по-ангажиращ, ако към плана, който им бива представен, са добавени цветни и ярки диаграми, които илюстрират съдържанието на уроците. 

Ангажиращи уроци в основното и гимназиалното образование

За по-големите възпитаници са нужни по-драстични промени в ежедневните уроци. Тъй като за учениците от 5 до 12 клас това са годините, в които те откриват мястото си в обществото и света около тях, за да се задържи вниманието им в час е важно да им се покаже как темите в уроците са свързани лично с всеки един от тях, както и защо те са полезни във всекидневието. Например, ако в час по химия се учи за ръждясването на метал, би било интересно за учениците да се даде за пример старото им колело, което седи в мазето им и ръждясва, за да се покаже как темата на урока е актуална. Тъй като колкото повече порастват учениците, толкова по-комплексни и метафорични стават концепциите, които изучават, би било значително по-интересно за юношите, ако им се представят конкретни примери от ежедневието им, за да могат те да визуализират урока.

 За да се ангажира успешно вниманието им, могат да се интегрират в часовете значително повече класни дискусии и дебати. Чрез тях, младите могат да изразят собственото си мнение, което провокира интереса им и ги кара да се чувстват лично въвлечени в темата. На тяхната възраст те желаят единствено да бъдат чути и да изразят себе си и тази практика им дава възможността. Подобна идея включва разделянето на учениците на групи, за да могат те помежду си да обсъждат материала, тъй като понякога е по-полезно той да бъде обяснен и дискутиран с техен връстник, отколкото от учителя. В 10 клас в час по география изучавахме Шенген и отношението на България към актуалната тема. Учителката ни ни беше дала за задание да разучим казуса, да формулираме собствено мнение и да се подготвим преди часа ни, за да можем да проведем информирана дискусия. Тя ни даде свободата да изразим личната си позиция и ни позволи да разберем как темата засяга нас самите чрез отворена дискусия между целия клас. Благодарение на тези методи, всеки един ученик беше ангажиран и заинтересован от изучавания материал в момента.

В крайна сметка, за да бъде един предмет интересен на децата, най-важно е учителят да бъде наистина заинтересован от темата, която се преподава и да е готов да разбере нуждите на учениците си и тяхната идея за света и отношението към училище. Той трябва да е подготвен да разбира както материала, така и децата, на който той бива преподаван. Въпреки това, усилията на учителите няма как винаги да са достатъчни, защото ученето зависи също и от децата. Ако те не притежават вътрешна мотивация за образование, ангажирането им би било значимо по-предизвикателно. 

Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”. 

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.