Преди време Алеко Константинов казва “Опознай Родината, за да я обикнеш” и ето че днес думите му все още звучат, все още имат смисъл. Проектът “Моята родина – облекло, бит, история, чудеса = обич” се реализира по идея на две учителки от Професионална гимназия по електротехника и електроника – Здравка Георгиева (учител по информационни технологии) и Марина Петрова (учител по български език и литература). Те откриват една тревожна тенденция – има голям процент ученици, които нямат базови знания за бита, обичаите и фолклорните особености на българите от времето на Възраждането. В допълнение те наблюдават, че поради пандемичната ситуация и изолацията, които са преживели деветокласниците, имат слабо развити социално-емоционални умения като сътрудничество, толерантност и общуване.
Практиката, която разглеждаме, се състои от два етапа. Първият представлява поредица от десет интегрирани урока, реализирани в часовете по български език и литература и информационни технологии. По време на уроците младежите изследват седемте фолклорни области на България, разработват карти, в които представят облеклото, бита, историята и природните забележителности на всяка от областите. Вторият етап е открит урок, в който двата класа едновременно представят своите разработки и изпълняват нови вълнуващи задачи.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Водени от критичните нужди на ученици, двете учителки разработват план как да развият ключовите знания, умения и нагласи.
Стъпка 1. Задачи
- Български език и литература
Г-жа Петрова и учениците създават атмосферата на проекта като изучават ролята на “История славянобългарска” и делото на Паисий Хилендарски; като откриват силната обич, обрисувана с думи в “Изворът на белоногата” от Петко Славейков; както и великото творчество на Христо Ботев. С дискусии, анализи и писане на есета, учениците се потапят във Възраждането.
- Инфрмационни технологии
Г-жа Георгиева поставя шест задачи на учениците. Разделени в групи, формирани на случаен принцип, деветокласниците започват работа. Една от първите им стъпки към успеха е да разпределят ролите си на база силните си страни и да определят крайни срокове за работа. А ето ги и заданията:
- Създайте формуляр за проучване на мнението на кандидатите за опознаване особеностите на фолклорна област в България и СЕРТИФИКАТ за участие в опознавателна екскурзия;
- Създайте рекламен материал – брошура, който представя съответната фолклорна област;
- Напишете циркулярно писмо-покана за екскурзия до обекти от фолклорна област в България;
- Създайте текстов файл, съдържащ карта с маршрута за всяка дестинация, като са посочени два междинни обекта от 100. Национални туристически обекта в България;
- Създайте електронна таблица, която събира заявките на клиентите;
- Изгответе доклад за извършената дейност по проекта, свързан с една фолклорна област в България.
Стъпка 2. Оценяване на конкретните задачи по критерии
Всяка от двете преподавателки разполага с критерии за оценка, за това след като учениците изпълнят задачите следва оценяване.
“Първо учениците сами си направиха самооценка по критерии, след това останалите ученици дадоха своя оценка за работата на учениците, и накрая ние учителите поставихме финалната оценка.”
Стъпка 3. Открит урок
Откритият урок има за цел да представи успехите на учениците на едно специално събитие. Младежите представят изследваните фолклорни области, работят в групи по дейността “Моята лятна раница”, сглобяват тематични пъзели, изготвят сертификати за участие, представят авторски есета, като през цялото време се опознават и сплотяват.
В открития урок участват две паралелки деветокласници. Г-жа Петрова и г-жа Георгиева предизвикват учениците си да работят със съученици от другата паралелка.
”Тези две паралелки са в непрекъснато съревнование помежду си – сравняват се, злепоставят се и дори не си общуват свободно”.
Задачи по време на открития урок:
- По предварителна подготовка: Учениците представят фолклорната област, която са изследвали.
- Без предварителна поготовка: Всеки трябва да разкаже как би изглеждала неговата лятна раница като фолклорен бранд.
- Без подготовка в новосформирал се екип: Ученици имат пъзели на музикални инструменти. По двама подреждат инструмента – по описание и елементите на пъзела.
- Ученици разработват сертификат за участие – на Word и Canva, а след това в рамките на урока се провежда гласуване за първо и второ място
- Учениците четат есетата, които са писали в часовете по БЕЛ.
“Учениците се справиха блестящо! В това време ние бяхме в друго училище поради ремонтни дейности, та учениците бяха в изцяло нова среда, с непознат отбор, но въпреки това беше страхотна емоция!”, разказва г-жа Петрова.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Практиката “Моята родина – облекло, бит, история, чудеса=обич” носи висока добавена стойност, както за учениците, така и за учителите, които освен удовлетворени, се чувстват и предизвикани да мислят за нови подобни емоционални и смислени дейности.
След екипната работа в шестте задачи по информационни технологии, г-жа Георгиева отбелязва, че учениците си сътрудничат по-ефективно. В края на проекта младежите са по-отговорни към задачите си, спазват правила за общуване в професионална среда и използват адекватни на нуждите им технологии.
Благодарение на часовете на г-жа Петрова, учениците надграждат знанията си за живота и бита на българите през периода на Възраждането. А четенето на есета и представянето на “Моята лятна раница” дава на гимназистите ценен опит в презентирането и публичната реч. В допълнение, младежите развиват креативност в творческите задачи за изработване на сертификати, покани, летни раници и т.н.
Друг резултат от дейността е обединяването на двете паралелки и цялата общност като цяло, включително и родителите на децата. “Учениците от двете паралелки 9А и 9Б вече си говорят, няма я тази вражда и напрежение. Толкова е хубаво!”, споделят двете учителки.