Как “изгубени” в двора ученици се учат на сътрудничество?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Интерактивен урок по география

Цели по умения и предметно знание:

  • Да развие у учениците умения за сътрудничество;
  • Да предостави възможност за практическа работа с компас, географска карта и сателитни снимки;
  • Да развие организационните умения на децата.

Необходими материали:

  • цветни листчета, бели листове за записки, карта на училищния двор или принтирана сателитна снимка, компас или мобилни телефони с дигитален компас.

В СУ “Любен Каравелов” – гр. Пловдив учебните занятия имат практическа насоченост. Училището е част от програмата “Училища за пример” и цели учениците да се чувстват приети в училище, мотивирани и подкрепени в процеса на учене. 

“При прехода от начален към прогимназиален етап учениците срещат затруднения породени от промяна на начина на обучение, учителите и новите съученици. Основната цел на “Изгубени в двора” е да развива уменията на учениците за сътрудничество, адаптация, комуникационни умения, споделяне на мнение и приемане на различна гледна точка. Развиването на тези умения подобрява тяхната работа във всички учебни часове и адаптацията им към промените. Значително намалява напрежението и евентуалното възникване на конфликти между тях. Учебният материал в 5. клас е труден за усвояване.” , споделя г-жа Габриела Георгиева. 

Добрата практиката е нетрадиционно провеждане на учебен час по география и икономика в двора на училището. Учениците имат възможност да развият своите умения и да придобият нови знания, играейки в училищния двор. В този учебен час учениците не се чувстват натоварени и притеснени от новия материал за научаване. “Петокласниците са мотивирани да участват активно и не срещат затруднения при усвояването на темата “Ориентиране по земната повърхност”, допълва г-жа Георгиева. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Предварителна подготовка 

Поставете в училищния двор различни по цвят листчета на обектите, които екипите трябва да открият. Използвайте предходния час, за да представите в резюме целите и  задачите на отборите, както и необходимите материали.

Стъпка 1 

Учениците заемат “стартова” позиция в двора. Учителят разпределя екипите, задачите и вътрешните роли. Във всеки екип ролите са: 

  • Лидер – разпределя ролите; следи за изпълнението на задачите и взема решения, когато екипа не е единодушен;
  • Архивист – снима/записва процеса на работа на екипа;
  • Пазител на знанието – записва/отбелязва решенията на екипа;
  • Пазител на времето – следи за спазване на времето, както и за изпълнение на задачите;
  • Следотърсач – работи с карта или със сателитна снимка и отбелязва обектите/съкровищата, които са открили;
  • Навигатор – определя посоката на движение на групата, за изпълнение на задачата. 

Стъпка 2

Всеки екип избира метод за ориентация. Условието е тук е всяка група да избере различен метод. Може да включите компас, карта, позиция на мъха по дърветата, позиция на слънцето, наклон на короната на дърветата и т.н. Ако прецените, че е по-ефективно за вашите ученици да изтеглят метод за ориентация на случаен принцип, използвайте малки листчета, които всеки екип да изтегли. 

orientirane v dvora dobra praktika

Стъпка 3

Екипите започват да търсят “изгубените” съкровища. Важно е да отбележим, че те са предварително определени на случаен принцип обекти от училищния двор или скрити предмети. Единствените насоки са посоките, в които трябва да се придвижват учениците от групата и условни знаци. “Откривайки обекта (означен с различни цветни листчета за всяка група) трябва да го отбележат върху картата/сателитната снимка. Възможно най-бързо трябва да отбележат всички 5 обекта/предмета в рамките на 15 минути и да се върнат в началната точка, използвайки различен маршрут и отбелязвайки 5 нови обекта (по тяхна преценка), но да са разположени в различни посоки/части на двора.” уточнява учителката по география и икономика.

Стъпка 4

Всички екипи се връщат на стартовата позиция. Лидерите представят в рамките на 2-3 минути изпълнението на задачите на своя екип пред останалите. При необходимост той отговаря и на допълните въпроси от учителя или останалите лидери. 

Стъпка 5

В последната стъпка, учителят отделя време за рефлексия на проведения урок. Г-жа Георгиева използва въпроси като:

  • “Какво ви затрудни в тази дейност?”
  • “Предпочитате ли провеждането на часовете по подобен начин?”, 
  • “Какво ново научихте този учебен час?”,
  • “Харесва ли ви да работите в екип или предпочитате индивидуална работа?” 

Петокласниците споделят мнение, което се превръща и в обратна връзка за самия учител.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

За поредна година г-жа Георгиева споделя опита си от часовете по география. През изминалите години, заедно с други учители от екипа, ни разказаха за ПБО “Билките в България” и Тракийско-Странджанската област чрез музика и традиции. Трите добри практики са проведени с различни ученици, а преподавателката вярва, че учебният процес, превърнат в преживяване е много по-стойностен за учениците. 

Практиката “Изгубени в двора” повишава ангажираността и концентрацията на учениците. Те подобряват уменията си за комуникация и работа в екип. Петокласниците се чувстват значими, допринасяйки за изпълнението на задачите и успеха на екипа.

urok po geografia izgubeni v dvora

“Учебния процес е изнесен извън класната стая, което променя нагласите на учениците към учебния час. Учителят не е водеща фигура и поставя учениците в центъра на образователния процес. Фокусът на учебния час не е придобиване на новото предметно знания, а е върху развитие на социално – емоционалната интелигентност на учениците.”, допълва г-жа Георгиева. 

Добрата практика е благоприятна за надграждане чрез допълнителни загадки или задачи от различни предмети. Всеки отговор на загадка може да доведе да следващо “парче от пъзел”, за да достигнат учениците до крайна точка. В този ред на мисли, теренът също може да се разшири, а времетраенето удължи. В тази практика участват всички ученици от класа без значение от социалния статус или образователните потребности. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.