В СУ “Любен Каравелов” – гр. Пловдив учебните занятия имат практическа насоченост. Училището е част от програмата “Училища за пример” и цели учениците да се чувстват приети в училище, мотивирани и подкрепени в процеса на учене.
“При прехода от начален към прогимназиален етап учениците срещат затруднения породени от промяна на начина на обучение, учителите и новите съученици. Основната цел на “Изгубени в двора” е да развива уменията на учениците за сътрудничество, адаптация, комуникационни умения, споделяне на мнение и приемане на различна гледна точка. Развиването на тези умения подобрява тяхната работа във всички учебни часове и адаптацията им към промените. Значително намалява напрежението и евентуалното възникване на конфликти между тях. Учебният материал в 5. клас е труден за усвояване.” , споделя г-жа Габриела Георгиева.
Добрата практиката е нетрадиционно провеждане на учебен час по география и икономика в двора на училището. Учениците имат възможност да развият своите умения и да придобият нови знания, играейки в училищния двор. В този учебен час учениците не се чувстват натоварени и притеснени от новия материал за научаване. “Петокласниците са мотивирани да участват активно и не срещат затруднения при усвояването на темата “Ориентиране по земната повърхност”, допълва г-жа Георгиева.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Предварителна подготовка
Поставете в училищния двор различни по цвят листчета на обектите, които екипите трябва да открият. Използвайте предходния час, за да представите в резюме целите и задачите на отборите, както и необходимите материали.
Стъпка 1
Учениците заемат “стартова” позиция в двора. Учителят разпределя екипите, задачите и вътрешните роли. Във всеки екип ролите са:
- Лидер – разпределя ролите; следи за изпълнението на задачите и взема решения, когато екипа не е единодушен;
- Архивист – снима/записва процеса на работа на екипа;
- Пазител на знанието – записва/отбелязва решенията на екипа;
- Пазител на времето – следи за спазване на времето, както и за изпълнение на задачите;
- Следотърсач – работи с карта или със сателитна снимка и отбелязва обектите/съкровищата, които са открили;
- Навигатор – определя посоката на движение на групата, за изпълнение на задачата.
Стъпка 2
Всеки екип избира метод за ориентация. Условието е тук е всяка група да избере различен метод. Може да включите компас, карта, позиция на мъха по дърветата, позиция на слънцето, наклон на короната на дърветата и т.н. Ако прецените, че е по-ефективно за вашите ученици да изтеглят метод за ориентация на случаен принцип, използвайте малки листчета, които всеки екип да изтегли.
Стъпка 3
Екипите започват да търсят “изгубените” съкровища. Важно е да отбележим, че те са предварително определени на случаен принцип обекти от училищния двор или скрити предмети. Единствените насоки са посоките, в които трябва да се придвижват учениците от групата и условни знаци. “Откривайки обекта (означен с различни цветни листчета за всяка група) трябва да го отбележат върху картата/сателитната снимка. Възможно най-бързо трябва да отбележат всички 5 обекта/предмета в рамките на 15 минути и да се върнат в началната точка, използвайки различен маршрут и отбелязвайки 5 нови обекта (по тяхна преценка), но да са разположени в различни посоки/части на двора.” уточнява учителката по география и икономика.
Стъпка 4
Всички екипи се връщат на стартовата позиция. Лидерите представят в рамките на 2-3 минути изпълнението на задачите на своя екип пред останалите. При необходимост той отговаря и на допълните въпроси от учителя или останалите лидери.
Стъпка 5
В последната стъпка, учителят отделя време за рефлексия на проведения урок. Г-жа Георгиева използва въпроси като:
- “Какво ви затрудни в тази дейност?”
- “Предпочитате ли провеждането на часовете по подобен начин?”,
- “Какво ново научихте този учебен час?”,
- “Харесва ли ви да работите в екип или предпочитате индивидуална работа?”
Петокласниците споделят мнение, което се превръща и в обратна връзка за самия учител.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
За поредна година г-жа Георгиева споделя опита си от часовете по география. През изминалите години, заедно с други учители от екипа, ни разказаха за ПБО “Билките в България” и Тракийско-Странджанската област чрез музика и традиции. Трите добри практики са проведени с различни ученици, а преподавателката вярва, че учебният процес, превърнат в преживяване е много по-стойностен за учениците.
Практиката “Изгубени в двора” повишава ангажираността и концентрацията на учениците. Те подобряват уменията си за комуникация и работа в екип. Петокласниците се чувстват значими, допринасяйки за изпълнението на задачите и успеха на екипа.
“Учебния процес е изнесен извън класната стая, което променя нагласите на учениците към учебния час. Учителят не е водеща фигура и поставя учениците в центъра на образователния процес. Фокусът на учебния час не е придобиване на новото предметно знания, а е върху развитие на социално – емоционалната интелигентност на учениците.”, допълва г-жа Георгиева.
Добрата практика е благоприятна за надграждане чрез допълнителни загадки или задачи от различни предмети. Всеки отговор на загадка може да доведе да следващо “парче от пъзел”, за да достигнат учениците до крайна точка. В този ред на мисли, теренът също може да се разшири, а времетраенето удължи. В тази практика участват всички ученици от класа без значение от социалния статус или образователните потребности.