Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект е инициатива, която се случва през 2024 г. и включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени с подкрепата на Yettel. В настоящото интервю Ви срещаме с Антоанета Канева – учител по математика от Гълъбово, която е сред над 300 учители от гимназиален етап, които се включиха в първите обучения от програмата през м. април.
1. Разкажете накратко за себе си – по какво преподавате и къде, какво ви мотивира да се включите в Академията за дигитални умения на Prepodavame.bg и Yettel.
Казвам се Антоанета Канева. Аз съм учител по математика. Работя в ПГЕЕ-град Гълъбово от началото на учебна 2023/2024 година. Възпитаник съм на програма „Нов път в преподаването“ на Фондация „Заедно в час“ – випуск 2016 г.. Имам честта да стана част образователната система от влизането в сила на Закон за предучилищното и училищното образование. Получавам всички известия за инициативите и курсовете, организирани от Prepodavame.bg . При стартиране на проект „Дигитални умения в ерата на изкуствения интелект“ през 2023 г. се запознах подробно с него. Представих го на учениците си от девети клас. Те се впечатлиха и активираха да участваме. Пламъчетата в очите им ми показваха желание да работим в тази посока. Така се сблъсках за първи път с ИИ
(изкуствения интелект) целенасочено. Изпитвах потребност от допълнителна информация. Отнемаше ми много време да създам правилните въпроси в различни приложение на ИИ за отговорите на моите питанки. Изпитвах затруднения и получавах неточни отговори. Така по пътя на проба и грешка се появи възможност да се включа в курса на Академията за дигитални умения на Prepodavame.bg и Yettel. Нито за миг не се поколебах и се записах.
2. Кое беше най-полезно за Вас в обученията?
Цялото обучение беше полезно. Изключително пълноценно. Водещата Мила Иванова завладява със своята харизма и ентусиазъм. Предложиха се много примери. Дадоха са различни приложения за използване на ИИ. Най-ценното от това преживяване бяха указанията за това „КАК да се зададе правилно въпрос към ИИ?“. Всеки участник направи опит за задаване на въпроси и получи на момента обратна връзка. Всеки елемент
на въпроса се обсъди подробно и с примери.
3. Посещавали ли сте преди други подобни курсове?
Посещавам поне по два различни курса на месец. Такъв курс за ИИ до сега не бях посещавала и осъзнах, че съм имала крещяща нужда от това. Благодаря от сърце на организаторите.
4. Планирате ли да използвате наученото в клас и как? Срещате ли предизвикателства?
След края на курса всеки получи задание да разработи урок чрез ИИ. Аз толкова се запалих, че на момента създадох следващия си урок по математика. Темата беше „Дробни уравнения“. Ходът на урока, неговият план и тайминг се разписаха перфектно чрез https://chat.bggpt.ai/. Опитах да си задам въпроса и на други ИИ, но се натъкнах на един проблем. ИИ не генерира правилните задачи с нужната степен на сложност за учениците ми от 9 клас. Той ми даде примери, подходящи за 7 или 8 клас, но не и за 9 клас. Наложи се аз да ги подбирам от други източници (учебници, учебни тетрадки и сборници). Това ми отне много време. Методиката беше безупречна, но примерите не бяха на ниво. На следващия ден използвах разписания урок в час по математика. Всичко се случи по план и се изненадах от реакциите на учениците. Те искаха да решаваме още и още задачи… Това рядко ми се случва в час по математика!
5. До каква степен според Вас технологиите трябва да присъстват в обучителния процес?
Те са част от образователния процес. Искаме или не, непрекъснато сме пред телефона, компютъра, телевизора или таблета. Комуникираме си чрез различни приложения Whatsapp, Messenger, Viber и други. Забравихме за зелената и червена слушалки на телефоните си. Така е и в образованието. Та учениците ми вече се оценяват сами чрез СмарТест. Това приложение за тестове спестява много време, нерви и преодолява личните симпатии на учителя към определени ученици. Намалява стреса и субективизма. Естествено е технологиите да са неразделна част от образованието и възпитанието на всички – учители, ученици и родители.
6. Как се променя начинът, по който децата възприемат информацията и уроците в училище?
Много бързо се адаптират. Харесва им скоростта на преподаване и получаване на крайните резултати. Всичко се случва в рамките на часа. Домашната се „изстрелва“ към учителя по време на междучасието – мечта на всеки ученик. Малко се работи вкъщи. По-ценното е, че всичко е в едно устройство. Чантите са леки. Учебниците изчезват и тетрадката се заменя с екрана.
7. Защо според Вас е важно да развиваме дигиталните си умения?
Динамиката на ежедневието ни изисква бързи реакции от всеки. Това е начин да си изпълняваме задълженията с по-малко усилия и нерви. Така си подсигуряваме повече време за почивка и срещи с приятели. Дигиталните умения са начин за се справим със стреса и да предотвратим „прегряването“. Единственото условие е да си създадем хигиена на честотата и употребата на технически средства. Дигиталните умения са част от
съвремието. Отричането или страхът от тях водят до по-голяма доза стрес и несигурност. Изводът е просто да ги придобием и усъвършенстваме.
На страницата на Академията може да откриете покани за следващи обучения, уебинари и курсове, свързани с темата дигитални умения в ерата на изкуствения интелект.