Обичаен ден в учителската стая. Проверявате тестове, родител ви звъни по телефона, междувременно извинявате отсъствия в електронния дневник, докато получавате съобщение от ръководството, че се налага да замествате болен колега след час… Рязко времето за подготовка на урочните планове за утре намалява. И точно в този момент колегата по английски език идва при вас с широка усмивка и с небрежно предложение: „Искаш ли да направим един интердисциплинарен урок заедно? Видях, че по човек и природа с учениците учите за животните. И по английски език сме на тази тема!“
В настоящата статия ще разберете защо (въпреки многобройните учителски задължения) е важно да отговорите с „да“ на този въпрос и да приемете предизвикателството, отправено от колегата. Вероятно се чудите: „Какъв е този интердисциплинарен урок?“, „Как да го планираме?“, „Кога да го проведем?“ и най-вече „Защо изобщо да правим такъв урок?“. Планирането на интердисциплинарен урок безспорно отнема повече време и усилия: нужно е добро екипно сътрудничество между учителите, както и умело планиране, така че да се покрие предметното знание по 2 или повече учебни предмета, вплетени в урока. Всяко усилие да се планира такъв тип урок, обаче, си заслужава! И ето защо…
Започваме нашето интердисциплинарно пътешествие с теоретично разяснение на понятията „интердисциплинарно обучение“ и „интердисциплинарен урок“.
Що е то „интердисциплинарно обучение“ и „интердисциплинарен урок“?
Думата „интердисциплинарен“ произлиза от сливане на две думи с латински произход и буквално означава „между дисциплини“, т.е. свързан с интеграция и взаимодействие между две или повече научни области или учебни предмети. Терминът навлиза в педагогиката през втората половина на XX век – период, в който се засилва интересът към интеграцията на знания и преодоляване на фрагментацията между отделните учебни предмети. Популяризирането на този тип обучение е отражение на глобалната тенденция към подготовка на учениците за решаване на комплексни проблеми и справяне с реални житейски ситуации.
Според теорията интердисциплинарното обучение е „съвременен научен подход, който дава възможност да се изследва даден проблем от гледна точка на множество перспективи.“ (Р. Неминска).
Интердисциплинарният подход интегрира знания и умения от различни дисциплини, за да създаде по-холистично учебно преживяване. В интердисциплинарния урок чрез интегриране на два или повече учебни предмета в един свързан проект учителите могат да насърчат учениците да мислят гъвкаво, да правят междупредметни връзка и да се справят с предизвикателствата в реалния свят.
Как да планираме интердисциплинарен урок?
Академичната дефиниция за „интердисциплинарен урок и обучение“ може да създаде усещането, че планирането на такъв урок е нещо непостижимо. Но, както Нелсън Мандела казва: „Всичко изглежда невъзможно, докато не бъде постигнато!“ Именно, за да постигнете успех в планирането и реализирането на първия си интердисциплинарен урок, ви предлагаме следните стъпки за планиране. Може да използвате и предложената от нас бланка за планиране, в която да впишете ключовите моменти при планирането на вашия интердисциплинарен урок.
Стъпка 1: Изберете тема и учебни предмети, които да включите в интердисциплинарния урок
Изберете обща тема или проблем, който е релевантен за два или повече учебни предмета (напр. „Климатичните промени“, „Здравословен начин на живот“ и др.). Определете кои и колко учебни предмета ще включите (напр. биология, география и информатика; литература, история и изобразително изкуство).
Стъпка 2: Направете анализ на учебните програми
Прегледайте Държавните образователни стандарти и учебните програми за избраните предмети и клас. Отбележете общите тематични области и ключови компетентности, които се припокриват.
Стъпка 3: Координирайте и съгласувайте, разпределете време и задачи, изберете ден, час и място за провеждане на интердисциплинарния урок
Екипното сътрудничество е съществено за успешното планиране и провеждане на интердисциплинарния урок. Съгласувайте с колегата/колегите си как и кога ще се проведе часът – дали ще бъде един час, блок от часове или по-дългосрочна проектна дейност. Разпределете кой учител ще води отделните части на урока, както и кой ще подготви всеки един от ресурсите. Добра идея е да уведомите ръководството на училището предварително и в разумен срок относно провеждането на интердисциплинарния урок. Помислете какво пространство ще е необходимо за провеждането на урока и как най-добре да организирате мястото спрямо броя ученици и гости.
Стъпка 4: Формулирайте цели и очаквани резултати от интердисциплинарния урок
Според принципа за обратно планиране добре е още в самото начало да сте наясно какви знания ще придобият учениците по съответните учебни предмети (т.е. кои образователни цели ще бъдат покрити) в края на интердисциплинарния урок. Целите по предметно знание е добре да са формулирани според Таксономията на Блум. Важно е също да помислите и какви умения ще развият учениците в резултат на преподадения урок (работа в екип, комуникационни умения, гражданска активност и т.н.). Относно развиването на умения можете да използвате идеи от нашия Наръчник „Как да развиваме умения на 21-ви век“.
Стъпка 5: Изберете методи и подходи за преподаване на интердисциплинарния урок
Добра идея е да включите методи, които да поставят учениците в центъра и да ги провокират да бъдат активни участници в процеса – интерактивни методи (ролеви игри и симулации), дискусии и дебати (целящи представяне на различна гледна точка), STEM подходи, както и насърчаване на активното учене (чрез работа по казуси, проектно-базирано обучение). Използвайте информационно-комуникационни технологии – дигитални инструменти за подпомагане и подобряване на интердисциплинарния подход.
Стъпка 6: Планирайте структурата и съдържанието на интердисциплинарния урок
Планирането на урока трябва да е колаборативно. Уверете се, че съдържанието на урока покрива поставените цели. Фокусирайте се върху ангажиращо провокиране на интереса на учениците в началото на урока. Преминете към въведение на новия материал, което да включва балансирано преплитане на предметното знание по избраните учебни предмети. Осигурете поне две задачи за активно учене, при които учениците да създават, изследват, предлагат решения на реални проблеми. Накрая включете задача за проверка на целите на урока. Планирайте обобщение и възможност за рефлексия – нека учениците имат време да размишляват върху въпроси като: „Какво научихме?“, „Какво ни изненада?“, „С какво наученото ни помага в живота?“. Съберете обратна връзка от учениците за ефективността на интердисциплинарния ви урок.
Стъпка 7: Подгответе ресурсите за интердисциплинарния урок
Добрата и структурирана работа в екип между учителите е ключова за този етап. Включете интерактивни ресурси, които да стимулират визуално (презентации, виртуални разходки), но и да подсилват активното включване на учениците (онлайн анкети, дигитални образователни приложения и игри). Изгответе тематични работни листове и осигурете баланс между двете или повече учебни дисциплини, вплетени в интердисциплинарния урок. Може да помислите дали да поканите ролеви модели като гост-лектори в интердисциплинарната класна стая. Възможно е да планирате и открит урок, като поканите свои колеги, ученици от други класове, дори родители.
Стъпка 8: Направете съвместна учителска рефлексия след провеждането на интердисциплинарния урок
След провеждането на урока обсъдете с колегата/колегите проведената интердисциплинарна дейност – кое е проработило добре, коя част от урока има нужда от подобрение. Ако сте провели открит урок и сте поканили други колеги-учители, попитайте ги за мнението им и поискайте конструктивна обратна връзка. Можете подробно да опишете опита си в методическа разработка, която да представите пред колегите си на педагогически съвет или да споделите с екипа на Prepodavame.bg и да опишете интердисциплинарния си урок като пример за добра практика.
Примери за реализирани и успешни интердисциплинарни уроци
На теория планирането и провеждането на интердисциплинарен урок изглежда трудоемко и донякъде предизвикателно. Ето защо тук споделяме как се случва това на практика. Запознайте се с някои конкретни примери за успешно проведени интердисциплинарни уроци/дейности. Можете да научите повече за всяка една от тях на страниците на нашия сайт.
Интердисциплинарен урок по литература и гражданско образование
Споделената практика се реализира паралелно в часовете по два предмета в 11 клас – литература и гражданско образование. Учениците работят в две групи и провеждат дебат на тема „Минало и традиции”. За основни точки се използват произведението „Железният светилник” на Димитър Талев (изучавано в часовете по литература), Конституцията на Република България и различни източници на законодателството (изучавани в часовете по гражданско образование).
Интердисциплинарен урок по география и история на спорта
При реализирането на този урок по „География и история на спорта” ученици подготвят постери за различни видове спорт, детайли за представителен спортист, както и географска карта на света. По време на открит урок в двора на училището учениците представят историята на всеки един спорт, правят демонстрации и отбелязват с пинчета върху картата на света мястото на произход на всеки представен спорт.
Интердисциплинарен урок по история и английски език
Проектът обединява две теми от учебното съдържание за 5. клас – „Чудесата на Древния свят” по история и цивилизации и „Лексика, свързана с пътуване и сегашно просто/продължително време” по английски език. На ученици от класа предварително е възложена задачата да подготвят исторически разказ за всяко от Чудесата на Древния свят. След като са се сдобили с интересни знания за всяко чудо, децата биват разпределени в екипи. Членовете на всеки екип си избират едно чудо и трябва да напишат диалог на английски език – телефонен разговор с техен приятел от Великобритания, в който разказват къде се намират, какво е времето, какво има в багажа им, какво виждат пред себе си, как се чувстват и кога ще се приберат обратно.
Интердисциплинарен дигитален урок по БЕЛ, математика, компютърно моделиране, ЧО и ЧП
Чрез този дигитален интердисциплинарен урок в начален етап третокласниците затвърждават знанията, изучавани по 5 различни учебни предмета. Преподавателят включва следните ключови точки: проверка на правописа на гласни звукове (БЕЛ), писане под диктовка (БЕЛ), представяне на числата като сбор на единици от различни редове (математика), създаване на потребителски профил в сайт (компютърно моделиране), нанасяне на символи върху географска карта (ЧО) и определяне на свойствата на вещества (ЧП). Интердисциплинарният урок е базиран на сценарий с главен герой „Многоликото О“ – любопитно създание, което попада в различни класни стаи на училището. Учениците използват знанията си, за да му помогнат да се справи с разнообразните учебни задачи.
Самостоятелна работа с интердисциплинарен подход
В столичното 134 СУ „Димчо Дебелянов” учители решават да въведат нов педагогически подход в профил „Природни науки”. Те подготвят специални материали, залагайки на междупредметни теми и разработвайки специфични указания за самостоятелна работа за своите ученици. Дванадесетокласниците влизат в ролята на студенти – те имат за задача да направят проучване, да подготвят малка курсова работа и да представят изводите си пред класа. Междупредметните теми са свързани със състоянието на съвременните науки, човешката дейност и устойчивото развитие, здравословния начин на живот, глобалните проблеми и практическото им разрешаване.
Ползи от провеждане на интердисциплинарен урок
Интердисциплинарният подход в обучението подпомага разширяването на когнитивния потенциал на учениците и задълбочава разбирането им по изучаваните теми. Анализът на даден проблем от гледна точка на повече от една учебна дисциплина улеснява осмислянето на връзките между учебните предмети и тяхното приложение в реален контекст.
Ползите от провеждането на интердисциплинарен урок са много и при това засягат не само учениците, но и учителите и училището.
Ползи за учениците:
- Повишена мотивация и интерес към ученето;
- Повишени академични резултати;
- Развитие на критическо и аналитично мислене;
- По-задълбочено разбиране на учебния материал;
- Развитие на ключови компетентности и умения – работа в екип, комуникационни умения, гражданска активност и др.;
- Формиране на холистична представа за света
Ползи за учителите и училището:
- Стимулиране на сътрудничеството между учителите в колектива и споделяне на добри практики;
- Повишаване на ефективността на преподаването и практическата му насоченост;
- Гъвкава организация на учебния процес, която позволява навлизане на иновации и проектно-базирано обучение;
- Подобряване на имиджа на училището.
Интердисциплинарният урок е ефективен инструмент за преодоляване на традиционните граници между учебните предмети. Интердисциплинарните дейности развиват умения за критическо мислене, работа в екип, прилагане на знания в реални ситуации – това са все компетентности, от които съвременният ученик се нуждае. Опитът на учители и изследователи в областта показва, че интердисциплинарният подход повишава постиженията на учениците и допринася за изграждане на интегрирана представа за знанието.
И сега, нека се върнем обратно към ситуацията в учителската стая, представена в началото на тази статия. Как бихте отговорили на въпроса на колегата по английски език? Заемате ли се да планирате и проведете един интердисциплинарен урок?
Източници
Edutopia – More Than a Buzzword: Making Interdisciplinary Learning a Reality
Edutopia – A Hands-On Approach to Interdisciplinary Learning
Joinprisma.com – Interdisciplinary Learning
Ibo. org – Key findings from research on the Primary Years Programme


