Международен ден на правата на човека в училище – 10. декември

Международен ден на правата на човека

Международният ден на правата на човека се отбелязва всяка година на 10. декември. На този ден през 1948 г. е приета Всеобщата декларация за правата на човека от Общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН). Тази декларация е първият универсален документ, който установява основните човешки права и свободи, независимо от раса, пол, националност, религия и други различия. Тази декларация е един от най-важните документи на ООН след края на Втората световна война. Документът посочва принципите, които и до днес имат огромно влияние по света – принципите на човешкото достойнство, свободата, равенството и братството

Защо е важно да говорим с учениците си за правата на човека? Има три причини да включим темата за човешките права в училище: 

  1. важно е учениците да познават своите права и задължения; 
  2. учениците стават по-свободни да изразяват мнение и да предприемат действия, за да подобрят средата си; 
  3. учениците развиват своите социално-емоционални умения. 

Важно е също, че с отбелязването на този ден развиваме у учениците си и гражданска активност – ключово умение на 21-ви век

Всяка дейност, свързана с Международния ден на правата на човека, трябва да бъде предхождана от разговор или дискусия, в които да разкажете на учениците за важността на 10-и декември и да представите по подходящ начин, съобразен с възрастовата група, основните права, посочени в Декларацията за правата на човека. Можете да използвате предложения от нас ресурс, в който всички права са илюстрирани с помощта на пиктограми за по-лесно и визуално възприемане от страна на учениците. 

Ако темата е важна за учениците Ви и желаете да сложите фокус на нея през цялата учебна година, можете да използвате този Наръчник със 75 готови урока  за права на детето, разпределени по етапи.

Идеи за отбелязване на Международния ден на правата на човека в начален етап  

Час на класа или часовете по Човекът и обществото са подходящи, за да обсъдите темата с учениците в начален етап. Можете да използвате резюме на Всеобщата декларация за правата на човека, за да представите на учениците основния текст на документа или предложения от нас плакат

Ето и  3 идеи за активности в начален етап, които можете да адаптирате спрямо нуждите на учениците ви. 

Колективен плакат „Дървото на правата” 

Разделете учениците в малки екипи от по 3-4 ученици. Екипите  получават картинки/пиктограми на различните права, посочени в Декларацията (право на образование, на подслон, на семейство, на изразяване на мнение и т.н.). Може да използвате картинките от този ресурс.. Всяка група обсъжда и решава кои са трите най-важни права според тях и защо. Насърчавайте активната и конструктивна дискусия в групите и напомняйте на учениците да се изслушват, да се уважават и да приемат мнението на останалите. Учениците в групата записват трите избрани от тях права върху 3 листенца. Накрая представител от всяка група залепя листата върху общ плакат – „Дървото на правата“, а всички членове на групата се агрументират защо са решили, че избраните 3 права са най-важни. 

Чрез тази дейност учениците се учат как да работят в екип, да изразяват мнението си и да се аргументират. 

Може да използвате предложения от нас  шаблон. 

Ролева игра „Изиграй правото” 

Учениците работят в малки групи от 4-6 души. Обяснете на учениците, че целта на упражнението е да представят едно човешко право, избрано от тях, чрез кратка сценка. Обяснете, че участниците нямат право да ползват никакви думи: презентацията трябва да бъде направена чрез пантомима. Групите могат да използват реквизит, ако желаят. Първоначално дайте на групите 10 минути, за да направят „мозъчна атака“ на идеите си, да изберат кое право ще играят и да определят две или три основни идеи, които искат да разработят в пантомимата. Дайте на групите 30 минути, за да разработят и репетират пантомимата си. Обяснете, че това е групова дейност и всеки трябва да има роля в презентацията. След изтичането на 30-те минути съберете всички групи на едно място, така че всеки да може да наблюдава представленията на останалите. Дайте няколко минути след всяко представление за обратна връзка и дискусия. Помолете останалите ученици да интерпретират това, което току-що са видели, и да познаят представеното човешко право. След това дайте възможност на самата група да обясни накратко идеите, които не са били споменати по време на дискусията. Повторете тази стъпка за всяко едно от представленията. Дейността развива артистичността, креативността и презентационните умения на учениците, както и подобрява ефективната работа в екип.

Лична книжка „Правата в моя ден” 

Можете да дадете и задача за самостоятелна работа. Всеки ученик рисува 3 момента от ежедневието си и свързва всеки момент с дадено право, което упражнява. Например: „Сутрин отивам на училище. Упражнявам правото си на образование.”; „Следобед се прибирам вкъщи. Упражнявам правото си да имам дом (основна нужда).”; „Вечер си почивам и чета книжка. Упражнявам правото си на почивка и отдих.” След това учениците работят по двойки, за да сравнят работите си и така откриват, че всички те имат общи права. 

Тази дейност развива креативността у учениците и техните творчески умения, както и спомага за разбиране на идеята за толерантността чрез откриване на приликите помежду им. 

Може да използвате предложения от нас работен лист

Идеи за отбелязване на Международния ден на правата на човека в прогимназиален етап (5-7 клас)

В прогимназиален етап можете да реализирате много по-задълбочени дискусии с учениците в деня на правата на човека. Предлагаме следните идеи, които можете да променяте и адаптирате спрямо спецификата на класовете си.

Ролева игра „Аз защитавам правото на …” 

За реализирането на тази дейност учениците могат да работят в малки групи. Раздайте на всяка група карти с примерни ситуации/казуси: 

  • Митко е първокласник, но не е идвал на училище вече 2 месеца, защото родителите му не го пускат.
  • Петър е тормозен в училище – по-големите ученици му вземат джобните пари и кутията за обяд.
  • Ива няма къде да живее със семейството си и спят в подлези из града. 
  • След абитуриентския бал на Ина се планира екскурзия до Испания за всички завършили дванадесетокласници. Всички разходи по екскурзията се покриват от ръководството на училището и всичко за учениците в безплатно и осигурено. Родителите на Ина ѝ казват, че тя няма право да пътува извън България и не разрешават тя да замине с останалите. 
  • Лятната ваканция е настъпила. Мария вече е на 18 г. и решава да работи през лятото като сервитьорка в кварталното кафене. Вече е началото на септември. Мария не е имала нито един ден отпуск и е работила в кафенето всеки ден от  лятната ваканция без почивка. Шефът ѝ цяло лято отказва да ѝ даде почивен ден.

В екипите учениците дискутират кое право е нарушено и как да защитят правата на детето в ситуацията, като представят заедно отговора си. Насочете учениците да разсъждават заедно върху следните въпроси: „Кое право е нарушено?”, „Защо е нарушено?”, „Как можем да помогнем?”, „Към кого да се обърнем за помощ?”. И тук обърнете внимание на правилата за работа в група. Тази дейност подобрява работата в екип у учениците, както и критическото им мислене и презентационните им умения, защото е насочена към разрешаване на проблемна ситуация и аргументиране пред останалите.  

„Escape Room: Мисия Права!“

Учениците обожават escape rooms – това е безспорно. Защо не използваме тази тяхна страст, за да превърнем класната стая в приключенска игра за деня на човешките права? За целта учителят подготвя стаята като escape room – обособява 4 зони в четирите ъгъла на стаята и слага номерца от 1 до 4. Ще са необходими 4 лаптопа или таблета във всеки един ъгъл. Учениците работят в малки екипи, като стартират от станция 1. След като изпълнят задачата, преминават групово към станция 2 и следващата загадка. И така, докато стигнат до станция 4. Предлагаме дигитален вариант на Escape room – тематична презентация, която можете подготвите на всеки един лаптоп в четирите ъгъла на стаята. За да „отключат“ всяка следваща станция, отборите решават логически задачи, свързани с човешки права:

  • Станция 1: разчитане на шифър с член от Декларацията;
  • Станция 2: съотнасяне на нарушено право към реална ситуация;
  • Станция 3: откриване на „нарушение“ във въображаемо училище, в което не се спазват правата на учениците;
  • Станция 4: подреждане на стъпки за защита на нарушено право.

Последният код отключва позитивно послание (например: „Всяко дете има право да бъде дете – да играе, да учи и да мечтае.”) Дейността е невероятно ангажираща, защото учениците се чувстват като в игра. Изисква се логическо мислене, екипна стратегия, комуникация и прилагане на знания за правата на човека. Продължителността на дейността зависи от броя на въпросите, които ще включите и може да бъде в рамките на 1 учебен час или в рамките на блок часове. Не забравяйте, че е важно преди това да обсъдите с учениците кои са правата на човека според Всеобщата декларация за правата на човека, както и стъпките при търсене на помощ, за да защитим нарушеното си право. 

„Правата в TikTok стил“ – видео предизвикателството

При представяне на тази идея е важно да отбележим, че платформата TikTok може да се използва от лица над 13-годишна възраст и затова тази идея би била подходяща предимно за седмокласниците. Може да запознаете учениците с идеята си в Международния ден на правата на човека, но реализирането ще отнеме време. Разпределете учениците по екипи от 3-4 души. Всеки екип избира  едно човешко право и създава кратко 20-40 секундно видео в стил TikTok или Reels, в което: 

  • представят човешкото право чрез история/мини-сцена;
  • показват нарушено човешко право, как да реагираш и към кого да се обърнеш за помощ;
  • обясняват основно човешко право чрез виц или в „лайфхак“ формат.

Най-добрите видеа може да се прожектират в специален час на класа или да се публикуват в училищния сайт. Понеже учениците използват познат за тях формат и влизат в ролята на създатели на съдържание, вероятно тази дейност много ще им хареса. Тя развива критическото им мислене и презентационните им умения, защото трябва да сведат сложни понятия до ясен пример. Използването на познатата платформа насърчава креативността и повишава медийната им грамотност. Дейността насърчава и ефективната работа в екип. 

Идеи за отбелязване на Международния ден на правата на човека в гимназиален етап (8-12 клас)

Часът на класа и часовете по гражданско образование са благодатни за провеждане на активности във връзка с Международния ден на правата на човека в гимназиален етап. За въведение в темата бихте могли да използвате качените на нашия сайт проектно-базирани уроци , подходящи за ученици в 11. клас. Познаването на международните документи за правата на човека е сред очакваните резултати, които следва да се постигнат в часовете по гражданско образование в 11. клас и съответно – имате възможност да изследвате темата в дълбочина. Ето какви идеи за допълнителни дейности предлагаме за най-зрелите ученици. 

„Съд по правата на човека” – мини съдебно заседание   

Бихте могли да направите симулация на съдебен процес, но имайте предвид, че тази дейност ще отнеме повече от един учебен час и вероятно ще се превърне в дългосрочен проект. За целта класът се разделя на: „съдии“, „подсъдими”, „пострадали”, „съдебни защитници“, „прокурори”, „разследващи полицаи/следователи”, „свидетели“. Може да включите и „вещи лица”, както и „журналисти”. Класът работи по реалистичен казус, свързан с нарушаване на някакво основно човешко право, посочено във Всеобщата декларация за правата на човека (напр.: нарушение на право на образование, на свобода на изразяване, дискриминация в училище). Изгответе такъв казус, който да бъде свързан с някакво предизвикателство, с което учениците във въпросния клас наистина са се сблъскали през настоящата учебна година. Целта е да могат през симулацията да достигнат до изводи и осъзнаване, които да приложат в реална ситуация. Мотивирайте съдебните защитници да формулират стабилни аргументи в защита на подсъдимите, прокурорите – да съберат необходимите доказателства, съдиите – да постановят справедливо съдебно решение, а журналистите – да задават провокативни въпроси. Чрез този дългосрочен проект учениците ще придобият много знания за механизма на работа на съдебната система, ще развият гражданската си активност, комуникационните и презентационните си умения, както и своето критическо мислене. 

„Hackathon за правата“ 

Това е дългосрочен проект, който може да стартира в деня на човешките права. Учениците работят в екипи от 4-5 души и получават задачата да предложат конкретно решение за подобряване на правата на учениците в училище. Финалният продукт може да е кампания, видео, постер (направен чрез Canva), инфографика, предложение за промяна в Правилника на училището, песен с послание (платформата Suno дава възможност за бързо и лесно създаване на песен по зададен текст) или дори представление тип „флашмоб”. Екипите презентират идеите си пред учителско жури и най-убедителното предложение печели. Необходимо е учениците да се фокусират върху конкретни опорни точки, за да може дейността им да се структурира. Предлагаме да използвате предложените стъпки, които учениците да следват в процеса на работа – илюстрирани са в следния помощен материал. Проектът развива креативността на учениците, гражданската им активност и умението им да решават проблеми с помощта на критическо мислене. 

„Podcast: Истории за права“

Голяма част от учениците в гимназиална възраст гледат и слушат различни подкасти и това може да ви помогне да ги мотивирате да се включат в създаването на училищен подкаст по темата за човешките права. Учениците стават „живи книги“ – дайте задача на всеки да напише кратък разказ по избрана тема, свързана с нарушено човешко право: кибертормоз, дискриминация, свобода на словото, право на образование и др. Учениците се разделят в групи по трима – авторът представя разказа си; втори подготвя предварително въпроси, свързани с разказа и с темата за правата на човека; трети технически подпомага процеса и заснема подкаста. Въпросите към автора на разказа, могат да са подобни на тези:

  • Кое право/кои права бяха нарушени в разказа ти?
  • Кой/кои са потърпевшите?
  • Защо се стигна до нарушаване на това право/тези права?
  • Какви решения са възможни, за да не стига до тази ситуация занапред?
  • Къде да потърсим помощ, ако попаднем на мястото на героя от разказа ти?

След като всеки е представил своя разказ, може целият клас да изгледа видеата и след всяко видео да има кратка дискусия. Предложената дейност развива креативността на учениците и техните презентационни умения, както и умението им да създават писмен текст.  

Prepodavame.bg Vaprosi kam avtora 1

Ползи от отбелязване на Международния ден на правата на човека в училище 

Ползите от това да отбележим 10. декември в училище са многобройни и засягат в частност учениците, но и учителите и училището като цяло. 

Ползи за учениците

  • Развиват гражданска активност и разбират по-добре своите права и отговорности.
  • Усъвършенстват критическото мислене, като анализират реални ситуации, в които се нарушават права.
  • Подобряват умения за работа в екип чрез съвместни задачи, проекти и ролеви игри.
  • Изграждат емпатия и толерантност, разпознавайки различни гледни точки и житейски ситуации.
  • Укрепват комуникационните си умения – представяне, аргументиране, дискусия.
  • Развиват активна позиция и готовност да реагират при нарушение на права.

Ползи за учителите и училището

  • Създава по-безопасна, подкрепяща и толерантна среда за всички ученици.
  • Намалява риск от тормоз и дискриминация, чрез повече осъзнатост и превенция.
  • Повишава ангажираността на учениците към училищния живот и общността.
  • Подкрепя ценности като демократичност и участие, важни за училищните политики.
  • Подобрява училищната култура, насърчавайки уважение, диалог и активност.
  • Дава позитивен имидж на училището като модерна и ценностно ориентирана институция.

 

Когато провеждате дейности, свързани с Международния ден на правата на човека, не забравяйте да обсъдите и следната много важна тема с учениците си – освен права, всички ние имаме и задължения. Насочете вниманието на учениците към темата за задълженията, като извлечете от тях какви задължения имат в училище, вкъщи, в магазина, в музея, когато пътуват в самолет, когато са на тренировка по плуване или на училищна екскурзия и т.н. Важно е да знаем правата си и да ги защитаваме, но също толкова важно е да знаем и задълженията си, за да бъдем добри и осъзнати граждани. 

Източници: 

https://legislation.apis.bg/doc/3790/0 

https://www.teachstarter.com/gb/blog/international-human-rights-day-in-the-classroom-activities-and-resources-gb/ 

https://www.coe.int/bg/web/compass 

 

 

Още полезни статии:

Интердисциплинарен урок
Ефективно сътрудничество

Интердисциплинарен урок – защо и как да го планираме?

Обичаен ден в учителската стая. Проверявате тестове, родител ви звъни по телефона, междувременно извинявате отсъствия в електронния дневник, докато получавате съобщение от ръководството, че се

Приобщаващо образование
Приобщаващо образование

Приобщаващо образование – защо и как?

Приобщаващо образование е системата от общообразователни и общочовешки ценности: приемане, толерантност, равнопоставеност, достъпност… То не е само за децата със специални образователни потребности /СОП/, то

Моделът 4К
Инструменти за учители

Моделът 4К в образованието

Може би, като учители, вече сте чували многократно от учениците си за популярното Интернет меме “6-7 (six-seven)”, но чували ли сте за „Модела 4К“?  „Моделът

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.