Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Да развие социално-емоционални умения, необходими за справяне с предизвикателства на училището;
  • Да осигури инструменти и стратегии за изграждане на увереност, съпричастност и отговорност у учениците.

Необходими материали:

  • презентации, работни листове

Полина Манолова е начален учител в 21 СУ “Христо Ботев” в град София и създател на платформата “УчителвБГ”онлайн пространство, което събира различни идеи, ресурси и съвети, свързани с детското развитие. Използвайки своя иновативен подход към образованието, Полина и нейните първокласници работят за изграждане на социално-емоционални умения. Така се появява идеята за “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” – практика, в която всяка учебна седмица е посветена на определена тема, например приятелство, доброта, емоции или самоувереност.

“Всяка седмица отделяме време на различни дейности и дискусии, фокусирани върху ключови социални и емоционални умения”, споделя Полина Манолова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Практиката „Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите“ осигурява на учениците необходимите инструменти и знания, за да растат като уверени, съпричастни и отговорни личности, а това е важно за успешната им адаптация в училищна среда. Г-Манолова преминава през следните стъпки за реализиране:

Стъпка 1: Планиране и споделяне на темите на седмицата

Полина определя седмичните теми за всяко тримесечие от учебната година предварително. Тя планира подходящи дейности за първокласниците и умението/качеството на фокус за всяка седмица. Към всяка тема тя изготвя авторска презентация.

Стъпка 2: Информиране на родителите

На първата родителска среща учителката информира родителите относно практиката. Като съдействие от страна на родителската общност е достатъчно да довеждат децата около 5-10 минути по-рано на училище, за да използват това време за седмичната тема.

Стъпка 3. Изпълнение на дейностите 

Нека разгледаме примера на Полина със “Седмица на емоциите”. Тази тема е сред първите реализирани, тъй като е изключително важна за адаптацията на малчуганите.

Понеделник: 

Учителката обявява темата на седмицата и представя на учениците своята презентация. Чрез героите от филма “Отвътре навън” всеки ученик определя как се чувства (щастлив, тъжен, ядосан и т.н.). 

След това споделя на класа, че през тази седмица ще говорят за емоциите – нашите и тези на околните; ще обсъждат още как да разпознаваме различните емоции и по какъв начин да се справяме с емпционалните предизвикателства.

В края на деня отново всеки споделя каква емоция споделя.

Вторник: 

Вторникът започва с “проверка” на емоциите, същото се прави и в края на деня. 

Класът дискутира това, че няма грешни емоции и нормално е да изпитваме различни – позитивни и негативни. Полина чете книгата “Двете кралства” на Катя Антонова, в която емоциите са представени като герои от кралствата на щастието и нещастието.

Сряда: 

Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня. Учениците обсъждат как по уважителен начин да поставят граници, когато нещо не им е приятно, чрез формулата: “Чувство + желание”. Дава се пример: “Не ми е приятно, (когато ме гъделичкаш), моля те спри”. Тази формула се припомня през цялата седмица в различни предизвикателни ситуации.

Четвъртък: 

В четвъртък проверката на емоциите в началото и в края на деня се прави чрез снимки на животни. 

Следва прочитане на нова глава от книгата “Двете кралства”. Припомня се формулата “Чувство + желание”, а после и работа по работен лист. В него децата виждат четири лица, които трябва да дорисуват спрямо емоцията, която изпитват (щастие, тъга, гняв или изненада).

Петък: 

Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня, но този път чрез картинки на приказни герои. Припомня се формулата “Чувство + желание”. 

В следващата активност учениците дават идеи как куклата Пипи Дългото Чорапче, която им показва учителката, може да се успокои, след като се е скарала с приятелите си.

Стъпка 4: Споделяне на резултатите

Полина Манолова регулярно споделя дейностите и дискусиите на родителите чрез информационен бюлетин

sedmitsa na emotsiite informatsionen byuletin

Стъпка 5: Периодично припомняне

През следващите седмици, когато учениците имат нужда, учителката им припомня дейностите и разговорите, посветени на емоциите.

“Въведох тази практика, защото вярвам, че социално-емоционалното обучение е от съществено значение за деца в първи клас, които преминават през важен етап на адаптация и социализация. В този период учениците развиват основни социални умения, които ще им служат за основа в бъдеще. СЕУ им помага не само да се справят с предизвикателствата на училището, но и да създават здрави връзки с връстниците си“, споделя Полина.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Практиката “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” насърчава децата да разбират и управляват своите емоции. Умението е ключово за цялостното им благосъстояние и успех в училище. Всяка седмица е посветена на определена тема, което позволява на учениците да правят връзки между знанията и реалния живот. Темите като доброта, приятелство и самоувереност се интегрират в ежедневните дейности, което прави обучението по-практично и приложимо.

Полина забелязва, че първокласниците започват да се отнасят с повече уважение и подкрепа един към друг. Те стават по-уверени в себеизразяването и в изразяването на мнение по време на групови дискусии.

Учениците на г-жа Манолова показват подобрение в разпознаването и изразяването на емоции. Те успешно прилагат изучените техники, а всичко това води до по-позитивна атмосфера в класната стая, в която конфликтите намаляват.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Как петокласниците от ОУ “Душо Хаджидеков” се адаптират в прогимназиален етап?

Ако сте преподавали дори веднъж на ученици от 5. клас, то определено сте забелязали предизвикателствата, пред които са изправени петокласниците. Нови учители, нови учебни предмети,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.