Извънкласни дейности за деца и родители “Мотивирам.се”

Цели по умения и предметно знание:

Учениците:

  • изграждат навици за здравословен начин на живот;
  • запознават се с различни празници, традиции и обичаи;
  • опознават забележителности с културно-исторически характер.

Учениците и родителите:

  • придобиват нови знания и се ограмотяват;
  • изграждат умения за работа в екип.

Необходими материали:

  • различни според планираните дейности.

Могат ли фраковете, папионките и рецитирането на стихове да вдъхновят децата да се развиват и да се изявяват? Точно това се случва с малките ученици на Галина Тодорова от Основно училище “Свети Свети Кирил и Методий” в село Камен, общ. Сливен.

Г-жа Тодорова е учител в начален етап и работи в училището от 5 години. Водена от стремежа да помогне на своите ученици да преодолеят обучителните затруднения, тя създава групата за извънкласни дейности “Мотивирам.се”. Всичко започва с една работилница за развитие на речта. А сега децата са в 5. клас и съвместната им работа продължава. В групата участват ученици и техните родители. Всички изпитват трудности при комуникацията на български език

Целите и резултатите, които г-жа Тодорова си поставя са следните:

  • повишаване интереса на учениците и родителите към училищния живот; 
  • привличане и задържане на ромските деца в училище; 
  • формиране на етническа толерантност, търпимост и солидарност, както у децата, така и у родителите им; 
  • намаляване на проявите на проблемно поведение;
  • развитие на талант, с който децата уверено да участват в публичния живот.

Работата по ПБО завършва със спектакъл в края на 4. клас, по време на който учениците се представят пред училищната общност. Г-жа Тодорова разказва за трудностите по време на работата с децата, с които тя се е справила успешно:

“В началото идваха само една баба и една майка. С течение на времето все повече родители се ангажират и проявяват желание да посещават училище. Децата също идват с желание заради тези занимания, чакат търпеливо репетициите следобед и се радват на всяка малка похвала.”

3kam Prepodvame.bg in blog visuals 1

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Предварителна подготовка

Част от предварителната подготовка на учителя е да се запознае с ромските традиции, обичаи, бит и култура. От друга страна, той трябва да представи българските традиции по достъпен начин, така че да предизвикат интерес у децата и възрастните от ромски произход. Важно е учителят да проявява уважение към всички, независимо от етноса, а и да демонстрира толерантност към различните етнически групи – еврейска, арменска, турска и други.

В тази презентация г-жа Тодорова представя подробно описанието на ПБО.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

Описание на дейностите

Работата по ПБО започва с диагностично оценяване на знанията и уменията на участниците по отношение на четивната грамотност. Сформираната група провежда занятия поне по два часа седмично. В началото е важно да се задържи буден интереса и активността в групата. 

Използваните работни методи са: изследователски подход, творческа задача, учене чрез сътрудничество, интерактивни методи, беседи, лекции, индивидуални и екипни дейности, работни срещи, ролеви игри, планиране, организиране и провеждане на информационна кампания за дейността на групата.

По време на занятията се решава каква да бъде темата на следващото представление. Подготвя се сценарий, който децата коментират заедно с учителката си, тренират трудни за изговаряне думи и словосъчетания. През това време майките на децата подготвят декорите за представлението, например софра за битов кът или паметника Шипка от стиропор и други материали.

В началото учениците работят по организирането на малко тържество в стаята, свързано с настъпващ празник. Второто представяне е във физкултурния салон на училището, където гости са децата от подготвителна група и още един клас. Следва представяне пред цялата училищна общност. 

Време е и за гостуване на учениците от групата в училището на съседното село, което е също толкова вълнуващо преживяване. 

С посещението на предварително обмислените места, децата и техните родители виждат, че всички етноси са пъстри, богати и колоритни и че всички те са люлката на съвременната цивилизация – без цвят и без етикет.

С посещението на етнографски музей в град Сливен, чрез беседата с етнолог и фолклорист, учениците се запознават със занаятите, облеклото и тъканите, празнично-обредния фолклор на българите, традициите и историята. С похода в местността Карандила, край град Сливен, в ПП „Сините камъни“, се запознават с обичаите, нравите и порядките на каракачаните в България. 

В програмата е включено и посещение на цирк, където учениците виждат на живо животните, за които учат в задължителните предмети в училище. Г-жа Тодорова разказва още за това преживяване: 

“Видяхме как с много труд, усилия и търпение хората могат да са успешни не само в образованието. Благодарение на тези качества, акробатите в цирка постигат успехи в спорта и в дресирането на животни. А клоуните използват творчеството, за да подобряват своето актьорско майсторство. От друга страна, учениците видяха колко са важни вниманието, съсредоточеността и координацията при жонглирането.”

Пътуването до връх Шипка е последната и най-далечна дестинация, която посещават учениците. След него у участниците в групата все още изникват спомени, от там тръгват дискусии – кой какво си спомня от беседата, а за учителя остава удовлетворението, че това е било интересно и запомнящо се преживяване.

1kam Prepodvame.bg in blog visuals

С кулинарния родителски конкурс родителите са мотивирани да разкажат освен за храната, която носят и опитват в училище, и за обичаи, свързани с ястието – кога се готви, защо, кой е научил майката да го готви и други свързани с дейността въпроси. 

Развитие на практиката

Надграждането на тази практика, г-жа Тодорова вижда в мотивирането на нейни колеги да работят в посока ангажиране на родителите за активно участие в училищния живот, защото намира тези дейности са ефективни:

“С последната ни изява представихме нашето виждане за толерантност и повод за гордост от етническата ни принадлежност, която сме успели да възпитаме у себе си чрез участието си в групата.”

Тази практика може да се прилага и в задължителните учебни часове, като родителите се канят в класната стая, дават идеи и участват в реализирането им. Най-голямата цел на всичко това е социализацията на децата и поддържането на мотивацията да участват редовно в учебния процес.  

Галина Тодорова развива своята практиката чрез включване на участниците в работилница за развитие на речта, която наричат “Ние, поетите” по примера на проекта “Поетите”. По този начин тя успява да ги мотивира да продължават да работят в посока социализация и по-добри взаимоотношения с околните.

Приобщаване на всички ученици

Учениците в ОУ “Свети Свети Кирил и Методий” са деца с различни културни, социални и образователни потребности, но благодарение на активната работа по ПБО, те се мотивират да работят в посока социализация и ограмотяване. Цялата общност е единна и сплотена. В групата има две деца със специални образователни потребности, които също взимат активно участие.

“По време на реализирането на ПБО едно дете проявява лидерски качества. Дете, на което в 1. клас му беше трудно да запомни буквите от азбуката, сега организира всички, разпечатва, реже, раздава, репетира, рецетира с патос, прави забележки за емоции. Желанието си го е имало в него. Просто сега имаше възможност да го прояви.”, разказва с вълнение г-жа Тодорова.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Учениците и техните родители се включват в групата “Мотивирам.се” на доброволен принцип. Това повишава мотивацията им за редовно посещаване на учебните занятия, намалява проявите на проблемно поведение, а родителите се включват активно в училищния живот. Когато децата са мотивирани да участват, те развиват своите таланти. По този начин те постигат напредък в социален и академичен аспект. 

Учениците осъзнават своята етническа принадлежност и развиват своите положителни качества. В тях се формира увереност, че за емоционалното израстване, за професионалните успехи и за ученето през целия живот, етносът не е от значение. 

“Часовете за работа в групата наистина стават фактор, определящ културния живот не само в класа ни, но и в нашето училище, защото това провокира интереса и на все повече деца от други класове и на още родители.“, разказва за резултатите Галина Тодорова.

С различните дейности като забавни игри, тържества, вечер на етносите, посещение на автентично празнуване, участниците се запознават с особеностите и пъстротата на фолклора на много от етносите в България. Така осъзнават, че етническата принадлежност, познаването на корените и усилията за съхраняването им през вековете, е сила и предпоставка за успех, социализация и адаптация.

Учениците на г-жа Тодорова показват по-добри резултати на външното оценяване в края на 4. клас, тъй като развитието на речта води и до по-добри резултати в писането.  Също така децата могат да посочат имена на народни будители, официални празници и националните символи на България.

От друга страна, отсъствията от училище по неуважителни причини драстично намаляват. Родителите стават дейни и активни участници в училищния живот. Постоянно търсят връзка с учителката за нови идеи, които да обогатят ежедневието им. 

По нестандартен начин групата успява да въплъти в своите извънкласни дейности цели от различен характер – образователни, спортно-развлекателни, културно-исторически. Създава се специална емоционална атмосфера, различна от тази в редовните часове и успехът е налице: “Доказах на себе си и на колегите, че доброто познаване и владеене на учебното съдържание, ръка за ръка с педагогическата техника, планирането и толерантността са ключът към успеха.”

2kam Prepodvame.bg in blog visuals

Прилаганият подход е нов и различен, защото чрез участието си в групата учениците и родителите се мотивират сами да търсят и набавят информация, да подобряват своята четивна техника и развитие на речта. Те проявяват желание да се включват дори и в най-малките и уж незначителни детайли на различните дейности. През това време Галина Тодорова ги подкрепя и напътства, докато те постигат своите успехи.

В тази презентация са събрани автентични моменти от реализацията на ПБО.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Glasses and a highlighter marker over a book
Четивна грамотност

Създаване на логическа връзка с друг текст

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат няколко минути да помислят за друг, познат текст, който да им помогне да си наредят логически непознатия, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.