4 стъпки към училището мечта – Стъпка 1

Мечтаното училище

Как да създадем училище-мечта? Училище, в което ученици и учители са мотивирани и ангажирани с процеса на учене, взаимоотношенията са удовлетворяващи, а резултатите като училищен успех и личностово развитие са отлични?

Безспорно до “училището-мечта” може да се стигне по различни “пътеки” като внедряване на STEM в училище, поставяне на ученика в центъра на образователния процес, развиване на умения на 21 век. Една от всички тези пътеки е и социално-емоционалното учене или с други думи – развиването на социални и емоционални умения успоредно с учебното съдържание.

Развиването на социални и емоционални умения у учениците безспорно  им позволя да бъдат успешни, целенасочени, осъзнати. Изследванията показват, че развиването на тези умения е ключово за училищния, академичния и кариерния успех на хората. (1)

Но внедряването на социално-емоционалното учене в цялото училище води до наистина изключително добри резултати в представянето и на ученици, и на учители. (2) Опитът показва, че включването на социално-емоционалното учене като част от учебния процес във всеки час, във всяка класна стая, във всеки извънкласен проект ще:

  • повиши училищния успех на учениците;
  • подобри представянето им на олимпиади и състезания;
  • подобри резултатите им на матури, НВО, кандидатстудентски изпити;
  • ще подобри климата в класната стая;
  • ще подобри отношенията ученик-ученик, учител-ученик и учител-родител.

Прочетете повече по темата в статиите ни “Социално-емоционално учене – какво е това?” и “Защо социално-емоционалните умения са важни?”, а ако сте професионалисти, които не спират да се развиват, надникнете в статията  “5 социално-емоционални умения, които всеки учител трябва да има”.

А сега в поредица от статии ще видим как се внедрява социално-емоционалното учене на ниво училище, стъпка по стъпка:

Стъпка 1 – Създайте солидна основа!

Училищен екипСъберете екип

За да построим нещо устойчиво във времето, имаме нужда от здрава основа. А най-солидната основа за едно училище е добре работещият екип. Затова внедряването на социално-емоционалното учене на ниво училище трябва да се ръководи от екип преподаватели, които работят добре заедно.

Как да изберете членовете на този екип? Най-разумният подход би бил да включите в екипа по внедряване на социално-емоционално учене в училище учители от различни специалности: например учител по информатика, по български език, по езици и по изкуства. Нека преподават и в различни възрастови групи – начален етап, прогимназиален етап и гимназия.

Но, посочването на учителите, които да сформират екипа, не е достатъчно, за да го направите добре функциониращ. Всеки член на екипа трябва да има ясна представа каква е неговата роля. Например един може да е отговорен за това да помага на колегите да прилагат практики за развитие на социални и емоционални компетенции в час. Друг може да е отговорен за идентифицирането на най-успешните от тях. Трети може да  организира тематични срещи и обучения за всички учители в училище. Четвърти – да търси финансиране и да управлява бюджета, необходим за провеждането на мероприятия, свързани със социално-емоционалното учене – училищни събития, награждавания, обучения на учителите и други.

Динамиката и взаимоотношенията в екипа също са изключително важни, за да работи той успешно. Всички негови членове трябва да се чувстват спокойни да да дават идеи и решения, да изразяват несъгласие по конструктивен и позитивен начин. Нужно е да се създаде позитивна и отворена към предложения атмосфера.

Затова инвестирайте време в създаването на правила и очаквания за работата на всеки член на екипа. Връщайте се към тях всеки път, когато забележете, че екипът не работи по конструктивен и ефективен начин.

Споделете с всички

За да създадете устойчивост на вашия проект за развиване на социални и емоционални умения, е важно да информирате всички страни, които имат отношение. Запознайте учителите и администрацията с начинанието. В никакъв случай не пропускайте родителите и учениците. Ако училището има спонсори и партньори – запознайте и тях. Привлечете ръководството.

  • Представете идеята на учителския колектив.
  • Организирайте родителска среща.
  • Представете проекта на всяко едно дете в училище.

При това, важно е не просто да съобщите, че в училището ще се учат социално-емоционални умения, а да коментирате по-задълбочено с всички изброени страни:

  • Защо социалните и емоционални компетентности са толкова важни?
  • Как социалните и емоционални умения ще помогнат на ръководство, учители, родители, ученици?

Може да направите поредица от дискусии на тема “социално-емоционални умения” с учители, ученици, родители и партньори.  Друга идея е да направите сесия “Въпроси и отговори” с родители и ученици. А защо да не дадете на децата задача да изработят постери на тема “Как развиването на социално-емоционални умения ще помогне на нас и нашето училище?”

Комуникирайте двупосочно

Това означава не просто като екип да съобщавате различни решения, но да дадете възможност на останалите страни също да могат да се свържат с вас. Създайте механизми, чрез които ученици, учители, родители, партньори, администрация да дават своята обратна връзка, предложения и възражения. Дали ще е ежемесечна среща, кутия за предложения, ученически съвет,  дали ще се случва на учителския съвет – изберете най-подходящия начин за вашето училище.

Защо социално-емоционалното учене ще помогне на нашето училище?

Социално-емоционални умения в училищеХората прилагат социални и емоционални умения във всяка една сфера от живота си. В същото време рядко ние възрастните отделяме време съзнателно да развиваме социалните и емоционалните умения на децата, с които работим и които възпитаваме. А ползите от това биха били огромни – деца, които имат позитивни отношения едно с друго; деца, които могат да си поставят цели и да правят план за постигането им; деца, които гледат на всяка грешка като възможност за учене.

Внедряването на социално-емоционалното учене в цялото училище е мисия, която определено си заслужава. Но, за да бъде постигната успешно, е нужно да се подходи внимателно и осъзнато. Изграждането на екип, който да ръководи процеса на включването на социално-емоционалното учене във всяка класна стая, е първата много важна стъпка към постигането на училището-мечта!

А коя е следващата стъпка – прочетете тук!

 

Използвана литература:

  1. How Social-Emotional Learning Help Children Succeed in School, the Workplace, and Life, Committee for Children
  2. It’s Time to go All-in for Social-Emotional Learning by Social & Emotional Contributor

 

Още полезни статии:

Проекто-базирано-обучение и техните проблеми
Проектно базирано обучение

Трите най-чести проблема при ПБО и техните решения

Проектно-базираното обучение (ПБО) е фундаментално различен начин на учене. При него учениците са двигатели на учебния процес, като участват във вземането на решения, управляват времето

Добрата дума

Учениците теглят произволно име на съученик, след което пишат едно добро качество/силна страна и една страна за подобрение на ученика, чието листче са изтеглили. Връщат

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали