Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство

Празниците са повод за радост и много усмивки. Особено любими на всички са коледните празници, които свързваме с размяна на подаръци и на коледни картички. А в две български училища Коледа винаги ще напомня за началото на ново приятелство. Приятелство, започнало от размяна на картички, и прераснало в нещо много по-значимо за учениците. За своята прекрасна инициатива ще ни разкажат Тодора Попова и Виолета Миленина.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Коледни картички

Подходяща е за: ученици от начален етап и ученици от 5. клас

Необходими материали: цветна хартия, моливи, флумастери, апликации

Цели: Учениците създават коледни картички и ги изпращат на свои съученици от друго училище.

Информация за учителя: Тодора Попова е учител ЦДО на петокласници в ОУ “Александър Георгиев – Коджакафалията”, град Бургас. Виолета Миленина е начален учител в ОбУ “Христо Ботев”, село Калугерово, обл. Пазарджик и преподава на 2. клас. След обучение, на което и двете присъстват, решават да осъществят инициативата за размяна на коледни картички.

received 829746144952159

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА?

Учениците на Тодора Попова стартират размяната на коледни картички. Това се случва в часовете по самоподготовка, където те тренират писането на картичка за повод, правописните норми, писменото си представяне, както и краснописа си. Второкласниците на Виолета Миленина от своя страна упражняват четене с разбиране. Ценното в тази практика е, че след реализирането ѝ всички участници си дават сметка, че могат да имат приятели извън училище и с малък жест да зарадват някого.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Размяната на коледни картички преминава през няколко етапа.

Представяне на идеята

На този етап г-жа Попова запознава нейните ученици с идеята за размяна на картички. Представя другата учителка – г-жа Миленина, както и разказва за учениците от село Калугерово. Целта е учениците да бъдат въвлечени в инициативата и да я приемат за своя.

received 692056689219267

Изработване на картичките и изращане

Учениците самостоятелно подготвят картичките – представят се писмено, редактират ги при нужда и ги украсяват. Всяка картичка е адресирана поименно до конкретно дете от класа на Виолета Миленина.

Учителят изпраща готовите картички. По възможност учениците също могат да бъдат включени в изпращането.

received 1236533753594066

Заснемане на клип/снимки

Виолета Миленина заснема клип как всяко дете отваря и чете своята картичка и изпраща клипа на учениците в ОУ “Александър Георгиева – Коджакафалията”. На този етап учениците, които са изпратили картичките и гледат клипа, осъзнават какво получават в замяна – щастието, че са зарадвали някого. 

Рефлексия

Важна част от осъзнаването на целия процес е рефлексията, през която минават учениците на Тодора Попова. Те обсъждат полученото видео и емоциите на второкласниците, получили картичките. Също така дискутират с какво им е била полезна тази дейност и какви емоции са изпитвали, когато са гледали видеото.

Надграждане

Двете учителки правят планове да продължат комуникацията между класовете си и по други поводи.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Виолета Миленина споделя: Резултатът, до който води тази практика, е разширяване обмена на информация, която учениците получават. Децата се запознават с техни връстници, създава се чувството, че има и други на тяхната възраст и те преминават през същите емоции и предизвикателства.”

Тодора Попова смята, че изпращането на картички е накарало нейните ученици да се поставят в обувките на другите и да се замислят, че когато правиш добро, го правиш не за да получиш, а за да дадеш.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ?

Осъществявайки тази практика в своята класна стая, според двете учителки най-важно е:

  • да имаме цел, която да следваме;
  • винаги да обясняваме на учениците защо го правим;
  • да споделяме реакциите на другите ученици.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали