Наръчник в подкрепа на адаптацията на украински деца в българското училище

Наръчник с практични съвети, готови бланки за работа и конкретни примери за организиране на занимания за образователна подкрепа на деца от Украйна вече e достъпен за училищата и неправителствени организации от цяла България.

Изданието може да бъде изтеглено свободно от ТУК

Този първи по рода си ресурс стъпва на практиката в целодневния център за деца бежанци от Украйна, който функционира в “Музейко”от пролетта на 2022 г. В наръчника са залегнали още съвети и идеи от 12-годишния опит на фондация “Заедно в час” в организирането на Летни академии за ученици. 

По данни на единния правителствен портал ukraine.gov.bg в последните 6 месеца в България са пристигнали около 39 хиляди деца от Украйна.  Близо хиляда от тях са започнали обучението си в български училища през учебната 2021/2022 година.  В началото на новата учебна година се очаква значително повече училища да имат нужда от работещи практики за обучение и работа с деца бежанци. 

Наръчникът е полезен ресурс именно за образователните институции, които искат да подкрепят адаптацията на украинските деца с допълнителни занимания и обучение в началото на новата учебна година.

“Организирането на дневен център и лятна академия се различава от типичната работа в едно училище. Необходими са специфични дейности по набиране на екип и негово управление, както и подбор на образователното съдържание. Затова събрахме на едно място всички ресурси, идеи и стратегии, които използвахме ние и се надяваме те да помогнат на училища в страната или на доброволчески организации, които тепърва ще търсят начини да организират работата си с деца бежанци.”, споделя Мариян Ранков, автор на наръчника и ръководител “Образователни проекти” във фондация “Заедно в час”. 

Споделените ресурси са полезни и за всяко училище, които иска да организира лятна академия с ученици преди официалния старт на учебната година (напр.за адаптация за ученици от първи или пети клас в нов етап).

Какво съдържа наръчникът?

Училищата и неправителствените организации ще намерят в наръчника информация и насоки в няколко области:

  • работа с екипа на един дневен център – от какви хора имате нужда, как да ги подберете и да разпределяте задачите им;
  • етапи на създаване на дневен център – подробно са описани стъпките от търсенето на място за провеждане, през създаване на програма за обучение до административни въпроси като сключването на договори и намирането на спонсори;
  • дневна програма – готови примерни дневни и седмични програми – идеи за структура на деня и подбрани стратегии за работа с децата;
  • бюджет на дневния център – инструмент и насоки за създаване и изпълнение на бюджет;
  • бланки – готови бланки, които могат да се разпечатат и ползват.

В сайт могат да бъдат намерени и полезни материали за работа с многоезични деца, които също са полезни при адаптацията на деца бежанци в българското училище.

Още полезни статии:

Ролята на учителя
Четивна грамотност

Защо четенето за удоволствие е важно за учениците

Всички си спомняме списъците със задължителна литература, които ежегодно получавахме за четене през лятото – първоначално от класните си ръководители, по-късно от учителите по български

Новини

Автори на фокус: Соня Маринкова-Йорданова

Соня завършва “Българска филология” във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и магистратура по педагогика в СУ „Св. Климент Охридски“. През 2021 г. защитава доктурантура по

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали