Природни науки и изкуство – защо не?

Едва ли първата асоциация на много хора, свързана с природни науки, ще е театър. По-често в главата ни се появяват престилки, колби, лабораторни експерименти… Опитът на СУ “Христо Ботев” в гр. Кубрат обаче сочи, че учениците могат да подобрят нагласите си към предмети като биология, химия и физика чрез пречупване през творчеството. 

Визитка на практиката

Име: Едно необикновено пътуване

За кого е подходяща: ученици от гимназиален етап

Продължителност: 2 месеца за подготовка

Необходими материали: подръчни материали за декори и реализация на постановката

 

Росица Христова, заедно с колежката си Любка Мишева, работят за повишаване на интереса на учениците от Кубрат към природните науки. В училището има изградени традиции на отбелязване на празници като Международен ден на водата и Международен ден на Земята. СУ “Христо Ботев” е традиционен домакин и организатор на общински “Панаир на науката”, който събира деца от различни училища. Екологичнато образование и цялостното подобряване на отношението на учениците към природните науки е важна задача. В търсене  на иновативни начини да я реализира Росица Христова се вдъхновява от идеите на Националният фестивал “Наука на сцената”  и мотивира учениците си да се включат със свое представяне. 

Цели

Повишаване на интереса на учениците към природните науки и усвояване на основни ключови компетентности  чрез съчетаване на науката с театралното изкуство.

Описание на практиката

Проектът „ Едно необикновено пътуване” е съчетание от знания по природни науки  с театрални умения. Той дава възможност едновременно да се овладеят система от знания, умения и навици и да се формира екологична култура у подрастващите.

Учениците от гимназиален етап създават пиеса, разказваща историята на една капка дестилирана вода, която понесена от слънчев лъч, попада в дъждовен облак, а след това в канала на химичната лаборатория. Там тя среща друга, вече замърсена капка, която много е видяла и много знае. За да я образова, капката от канала я повежда на пътешествие назад във времето.

 За да реализират пиесата, учениците стъпват на разказа “Записките на една капка” на Калоян Манолов – български учен и автор на учебници, но извършват допълнителни проучвания за свойствата на разтворите, за биографията на различни учени, работили по темата, правят опити, свързани с дифузията.

Предварителната подготовка включва заснемане на откъс, който да бъде използван за пиесата в кабинета по физика. Учениците обработват видеото. 

За пиесата са необходими и презентации с различни изображения, които също са изработени от учениците.

Костюмите и декорът са дело на децата, като при него те се водят от принципа за рециклиране и преизползване на вече използвани неща. Освен учениците в създаването на декора се включват и родителите.

Тъй като пиесата е представена и на международна сцена в Полша, учениците изготвят и превод и анотация на английски език. Цялостната реализация на пиесата е комплексна задача. 

Г-жа Христова споделя: “За прилагане на практиката е необходим най-вече добре работещ и мотивиран екип. При наличие на желание финансовите проблеми, обезпечаването с материали и времето отделено за работа остават на заден план.”

Видео от пиесата “Едно необикновено пътуване” може да видите тук

Тази пиеса е част от дългогодишна традиция на СУ “Христо Ботев” – гр. Кубрат в подготовката на театрални изяви, търсещи пресечна точка между науката и изкуството. Учителката по биология Росица Христова активно създава сценарии и търси сцени, на които да се изявят учениците ѝ. 

Защо да опитате тази практика:

  • подобряването на отношението към природните науки води до повишено участие на ученици в различни състезания и олимпиади в областта, както и на явяване на ДЗИ по химия или биология;
  • заснемането на пиесата подобрява уменията им за видеообработка и цялостната им дигитална култура;
  • част от дейностите по реализиране на една пиеса включват родителите като активен партньор, което подобрява взаимоотношенията в училищната общност.
  • Доброто визуализиране при изучаването на природните явления и закони и ученето чрез съпреживяване са изключително важни и подпомагат учениците при усвояването на основните знания, свързани с тях. 

Тази практика е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 24 юни ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Think/Pair/Share - Помисли/Сподели (работа по двойки)
Комуникативни умения

Think/Pair/Share – Помисли/Сподели (работа по двойки)

В тази стратегия учениците самостоятелно осмислят проблем или въпрос и след това дискутират това с партньор. Дайте на учениците въпрос, тема, задача за четене, упражнение,

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Оценяват чужди планове за действие
Работа в екип

Оценяват чужди планове за действие

Следваща стъпка при реализирането на стратегията „По модел“ е прилагането на стратегията „Оценка на план за действие“. След като екипите са изработили по модел своя

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали