Екологичното гражданство е част от съвременното космополитно образование и се основава на концепцията за екологичния отпечатък или иначе казано за въздействието на хората върху околната среда и екологичните системи. В един екологично крехък и взаимозависим свят няма по-основателна причина да насочим вниманието на учениците към ролята им, а и на всеки от нас, за намаляване на негативния екологичен отпечатък и за опазване на околната среда чрез опазване на горите, водите, почвите, растенията и животните около нас и чрез рециклиране на отпадъците и намаляване на източниците на замърсяване.
„Ние не наследяваме земята от нашите деди, а я взимаме назаем от нашите деца“. Затова независимо дали ще използвате Денят на Земята – 22 април или друг ден покрай местните и националните кампании за пролетно почистване, тук представяме няколко идеи за развиване на екологичното гражданство на вашите ученици. Можете да ги приложите, както в час на класа, така и в часовете по биология и здравно образование, география, английски език, гражданско образование или в извънкласни дейности по време на някой от присъствените, но неучебни дни в училище.
1. Разделно събиране на отпадъци
Ако още не сте поставили поне три кошчета за боклук в стаята си и не сте приложили принципите за разделно събиране на отпадъци, сега е моментът да започнете. Помислете дали и как това може да се приложи за цялото училище, така че впоследствие трите кошчета да не отиват в един общ плик за отпадъци. Ако в близост имате фирма, която би могла да рециклира част от този отпадък и да разкаже на учениците ви за ползата от тях, това би ги мотивирало да продължат да събират разделно. Но дори и да не успеете да намерите такава фирма, ако договорите в близост до училище да има контейнери за разделно събиране на отпадъци, това ще е стъпка към създаването на важни навици за бъдещето на вашите ученици и на цялата училищна общност. Въвлечете учениците в процеса, нека заедно с навиците си да развиват и гражданската си активност.
2. Пролетно (а защо не и целогодишно) почистване
Организирайте почистване на местност/и около училището – паркове, градинки или природни обекти. Нека се опитаме да променим мисленето, че поддържането на чистота е само нечия фирмена или общинска отговорност. Поговорете с учениците за личната и за колективната отговорност (и безотговорност) в поддържането на чистота в и около градската среда, горите и пътищата. Нека те да предложат мерки, които да изпратите с официално писмо до общината.
3. Нулев отпадък
Представете „философията за нулевия отпадък“ и ангажирайте учениците си с нея. Тук споделяме основните принципи:
- Откажи се от ненужното потребление: не използвай пластмасова чаша, ако можеш да използваш стъклена или не използвай найлонова торба, когато можеш да използваш текстилна.
- Намали потреблението: не купувай неща, от които нямаш нужда – дрехи, храна, предмети и др.
- Ползвай отново: например използвай „гръбчета“, т.е. хартия, на която едната страна е напечатана, но можеш да ползваш свободната страна за чернова или за някакви бележки.
- Рециклирай всичко онова, което не си успял да откажеш, да намалиш или да използваш повторно.
Освен познатите контейнери за хартия, стъкло и пластмаса, не забравяй да проучиш къде около теб има контейнер за дрехи и къде е най-близкото място за събиране на използвани батерии или битови уреди. - Компостирай или намери начин с остатъците от твоята храна или поне с част от нея да нахраниш домашни или бездомни животни.
4. Време за еко-дискусия
Организирайте дискусия на екологична тема, за въведение може да използвате някой от следните филми:
-
- Little Big Changes/ ECOFILM FESTIVAL 2012 (без думи)
- Ecology animation for kids (без думи)
- Greta Thunberg and George Monbiot make short film on the climate crisis (на английски език)
5. Давайте личен пример!
Бъдете ангажиран/а с темата за опазването на околната среда, като:
- потърсите фирма, неправителствена организация или подразделение на държавно горско стопанство и засадите гора на вашия клас, за която да се грижите;
- създадете изложба с картини или инсталации от рециклирани материали;
- организирате викторини, свързани с познанията за опазване на околната среда и рециклирането на отпадъци;
- прилагате философията за нулев отпадък;
- показвате любовта си към природата и я предавате на учениците си.
Повече за екологичното гражданство (ecological citizenship) и за приликите и разликите с защитата на околната среда (environmental citizenship) може да прочетете в статията на Humphreys, David: Environmental and ecological citizenship in civil society. The International Spectator, (2009). 44(1) pp. 171–183.
Екологичното гражданство в училище разкрийте още със статиите: