5 принципа за ефективно екипно взаимодействие в екипите за подкрепа за личностно развитие

Екипите за подкрепа за личностно развитие /ЕПЛР/ имат важна роля в живота на децата със специални образователни потребности /СОП/, за максималното развитие на техните умения и за ефективното им включване в образователния процес. Приобщаването е екипна съвкупност от индивидуални подходи на взаимодействие и подкрепа. Но наред с оказваната индивидуална помощ на детето от страна на всеки един от тях, голямо значение има и ефективното екипно взаимодействие между самите специалисти.

Да се работи в екип не е лека задача. Невинаги участниците в него съумяват да намерят общ език и да обединят усилията си в една посока. Много често възникват разногласия, конфликти и противоречия. Когато екипът подкрепя дете със СОП, задачата като че е по-трудна и поради спецификата на предоставената подкрепа. 

За да осигурите едно по-доброто функциониране на вашия ЕПЛР, следвайте тези 5 основни принципа за ефективно взаимодействие:

  • Добра комуникация

Екипът се създава, за да изпълни определени задачи и да постигне конкретни цели. Това би било невъзможно без наличието на добра комуникация между всички заинтересовани страни. За да работи екипът ефективно, е необходимо добро партньорство и взаимодействие между всички участници в него. Необходимо е да се изгради атмосфера на доверие, разбирателство и високи нива на обща мотивация при реализиране на дейността.

  • Обмен на информация

Необходимо е да има непрекъснат обмен на информация между участниците в екипа, тъй като в състава му влизат много педагогически специалисти с различни работни графици, както и с различен ресор на дейност. Общообразователният учител е специалистът по дадения учебен предмет. Ресурсният учител познава добре спецификата на нарушението и всички произтичащи от него затруднения и предизвикателства, както и подходящи методи за тяхното преодоляване, способи за адаптиране на учебното съдържание, подготовка на съобразени с възможностите дидактични материали, работни листи и др. Логопедът оказва подкрепа в комуникацията на детето, психологът подкрепя  процеса на приобщаване и социализация и т.н. Между всички участници трябва постоянно да се обменя информация за постигнатото до момента и за възникналите затруднения. 

  • Разпределяне на отговорностите

Добрият екип споделя своите отговорности. Дейността на ЕПЛР съвсем не е еднопластова. Наред с оказването на подкрепа на конкретното дете, ЕПЛР изготвя и една голяма по обем задължителна документация, която се съхранява в личното образователно дело на ученика със СОП. Ето защо отговорностите на екипа трябва да са разпределени между всички негови членове. Всеки един от тях трябва да участва в оценката и в изготвянето на документацията. 

  • Недопускане на надпревара между участниците в екипа

За ефективното функциониране на екипа е много важно да не се допуска надпревара между неговите членове. Акцентът не бива да е върху кой е “по-добър”, при кого от учителите детето постига по-добри резултати или при кого по-успешно адаптира своето поведение. Вместо това всеки участник в приобщаването трябва да се стреми към своя индивидуален принос чрез своите компетентности, подкрепа, консултация, насоки. Йерархията трябва да бъде разбита и да се превърне в сътрудничество.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

5 принципа за ефективно екипно взаимодействие в екипите за подкрепа за личностно развитие

  • Ефективна комуникация с родителите 

При обучението на ученици със СОП водеща роля има и диалога с родителите. Те са ценен източник на информация за детето и отражението на усилията, които екипът полага, върху него. Ето защо е много важно родителите да бъдат партньори в приобщаването и обучението на техните деца. 

За да имам ефективната комуникация с родителите, е важно да осигурим:

  • общуване в атмосфера на добрия тон  с избягване на императивен оттенък на изказа;
  • добра информираност на семейството за случващото се с детето им в училище; участие на родители в заседания на ЕПЛР;
  • изграждане на доверие: проявяване на интерес, загриженост, топло отношение, приемане на различието, отзивчивост;
  • използване на индивидуален подход към всяко дете и семейство; акцент върху спецификата на нарушението и всички факти и обстоятелства, произтичащи от него;
  • системно предоставяне на обратна връзка и консултиране.

Екипното взаимодействие включва голяма палитра от различни стилове и модели на работа, която отчита различните нюанси на многообразието. Универсална формула за ефективно екипно сътрудничество не съществува – до нея достига всеки екип, който;

  •  умело успява да обедини разногласията и да ги превърне в единомислие;
  •  владее изкуството на умелото общуване и балансираното разпределение на отговорностите;
  • привлича родителите като партньори в образователния процес;
  • поддържа диалога между всички заинтересовани страни в среда на взаимно разбирателство и сътрудничество

 

Прочетете още: 

Екипи за подкрепа за личностно развитие – важна роля и споделена отговорност 

Партньорство и взаимодействие с родителите на ученици със СОП

4 насоки за комуникация с родители, които отричат специалните образователни потребности на децата си

 

Източници:

  1. Екипно взаимодействие и екипен дух
  2. Дерменджиева, С. (2012) Как да работим с родители. София: РААБЕ България ЕООД

Още полезни статии:

Glasses and a highlighter marker over a book
Четивна грамотност

Създаване на логическа връзка с друг текст

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат няколко минути да помислят за друг, познат текст, който да им помогне да си наредят логически непознатия, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.