Пътешствието на водната капка
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№ по География за 5. клас “Пътешествието на водната капка”.
Инструкции, формулирани към учениците:
“Днес няма просто да учим – ще наблюдаваме, ще изследваме и ще откриваме. Ще се превърнем в учени-изследователи на водата и ще видим какви тайни крие Световният океан. Ще направим 4 опита. Вашата задача е да записвате наблюденията си в работния лист, който след малко ще получите.
За опит 1 ни трябват топла и студена вода. Ще въведем понятието “температура на водата”. Какво правим:
- Гледаме две чаши – едната с топла, другата със студена вода.
- Във всяка се поставям оцветено кубче лед.
Какво трябва да наблюдавате:
- В коя чаша цветът от леда се разпространява по-бързо?
- Как изглежда водата около кубчето?
Запишете в работния лист.
- Отговори на въпроса: какво разбра за температурата на океанската вода?
С опит 2 ще изследваме плава ли солената вода. Ще въведем понятието “соленост”.
Какво правим:
- Сравняваме две чаши – едната с обикновена (прясна), другата със солена вода.
- Поставяме лек предмет (грозде или топче) в тях.
Какво трябва да наблюдаваш:
- Плава ли предметът или потъва?
- Има ли разлика между двете чаши?
Запишете в работния лист:
- Помислете и отговорете: Какво означава „соленост“? Как тя влияе на водата?
За опит 3 ще ни трябват вятър и подправки. Ще демонстрираме движението на водата и ще въведем понятията “ вълни” и “цунами”. Какво правим:
- В тавичка с вода, в която има подправки (или брокат).
- Учителят духа леко по повърхността на водата, или използва сешоар.
Какво трябва да наблюдавате:
- Какво правят подправките?
- Какво движение виждаш?
Запиши в работния лист:
Опит 4 ще ни помогне да представим океанските течения. Какво правим:
Гледаме как се движат топла и студена вода в кутия с вода.
Изливаме червена (топла) вода от единия край и синя (студена) вода от другия край.
Какво трябва да наблюдавате:
- Коя вода се движи отгоре?
- Коя вода остава по-долу?
- В каква посока се разпространяват двете води?
Запишете в работния лист. Открийте на картата топли и студени течения и запишете имената на едно топло и едно студено течение.”
Важно!
- Подгответе материалите за четирите опита:
- Опит 1: топла и студена вода + оцветени ледчета
- Опит 2: чаши с прясна и солена вода + леки предмети (грозде, топчета)
- Опит 3: плитка тава, подправки или брокат
- Опит 4: прозрачна кутия, оцветена топла и студена вода
- Подгответе работни листове за учениците и карта на океанските течения. Оцветете водите предварително (с безопасна боя или хранителен оцветител).
- Демонстрирайте всеки опит пред класа, като обяснявате всяка стъпка на глас. След всеки експеримент спрете, за да зададете въпроси и насърчите учениците да направят наблюдение.
- Помогнете им да формулират изводите заедно.
- Напомнете да попълват работния лист – да записват важните моменти.
- Въвеждайте географскита информация в хода на опитите – каква е температурата, къде водата на Световния океан е най- топла и най- студена, соленост – средна за Световния океан и най- много и най-малко солена, движения – вълни, цунами, приливи и отливи, океански течения.




