Структура на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№4 по Български език и литература за 4. клас “Работилница за приказки, вдъхновена от “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков “.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “В предходния урок започнахме да си измисляме герои и да си представяме какво се случва с тях. Днес ще подредим историята така, че да бъде вълнуваща и разбираема.
- Ще ви покажа една тайна. Всяка добра приказка има четири части – като стъпки по пътя на героите. Ето ги:
- Начало (въведение) – Кои са героите? Къде и кога се случва действието? За какво говорят героите?;
- Развитие – Какво се случва? (Действието започва.);
- Кулминация – Най-напрегнатият момент! Какво се обърква?;
- Край (Заключение) – Как завършва всичко?;
- Каква е поуката?
- А сега ще ви прочета отново приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Вие слушайте внимателно и след това заедно ще я разглобим на части. Готови ли сте?
- Кои са героите?
- Къде и кога се случва действието?
- Какво обърква нещата?
- Как е решен проблемът?
- Каква е поуката на тази приказка според вас?
- Сега ще разясним структурата на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков по дадената цветна диаграма.
- Въведение (Начало): Представени са предметите в кухнята (чайник, тенджера, гърне), зимна обстановка. Чайникът разказва история от миналото си.
- Развитие (Какво се случва?): На чаено тържество се появява красива червена порцеланова чаша. Чайникът и други предмети се влюбват в нея.
- Кулминация: Чайникът се разгорещява от любов и пълни чашата с твърде горещ чай – тя се счупва.
- Заключение (Край и поука): Всички са разочаровани. Чайникът решава никога вече да не се „жени“.
- Поука: В чувствата и отношенията трябва да бъдем разумни, за да не нараним себе си и другите.”
Важно!
- Насърчавайте участие чрез въпроси: „Как разбирате, че това е началото?“ „В кой момент героите решават проблема?“




