Сравни речниците
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№3 по БЕЛ за 2. клас “Моят личен речник”.
Инструкции:
Разделете класа на групи от по трима или четирима. Подгответе тълковен и правописен речник за всеки от екипите.
- “За какви видове речници сте чували? Хайде да видим какви имаме тук и кой за какво служи.
- В този проект с вас ще работим с правописен и тълковен речник. Какво знаете за тях?
- Правописният речник показва как се пише правилно една дума. Тълковният речник обяснява какво означава думата. Пример: Думата „мечта“ – в правописния речник ще видиш как се пише правилно, а в тълковния – че това е „нещо, което много искаш да се случи“.
- Можете ли да ми кажете как се търси дума в речник?
- Както казахме, речникът подрежда думите по азбучен ред – А, Б, В, Г и т.н. За да намериш дума, първо помисли с коя буква започва. Отвори речника на тази буква и сравнявай следващите букви, докато откриеш думата.”
Заедно с учениците направете няколко опита за търсене на дума в двата речника.
Раздайте на всеки екип по един работен лист „Сравни речниците“.
- “Днес ще ви предизвикам да търсите думи в речници. Всяка група получава тълковен и правописен речник. Намерете дума по избор в тълковния и в правописния речник. Попълнете работния лист – “Какво пише за думата в единия речник и какво в другия?”, “Какво е различното в двата речника?”, “По какво си приличат?” Имате 10 минути време за работа.”
Важно!
- Осигурете речници за всяка група, може и в електронен вариант.
- Уверете се, че учениците са разбрали как се търси дума в речник.
- Обяснете ясно как се попълва работният лист.
- Ако е необходимо, помагайте при намирането на думите.




