Как мисли моята роля?
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по Философия за 8. клас “Как да мислим като мъдреци?”.
Инструкции (формулирани към учениците):
“Ще направим дейност, която ще ни помогне да се научим да анализираме сложни ситуации от различни гледни точки, използвайки силата на знанието, разума и мъдростта. Ще влезете в ролите на ученик, учен и мъдрец, за да разгледате един и същ проблем по различен начин и да разберете как всяка перспектива допринася за цялостното решение.
- Всеки участник в групата избира или получава карта с роля: Ученик, Учен или Мъдрец.
- Прочетете внимателно предоставения ви казус.
- Първо поработете индивидуално. Използвайте предоставената ви карта с ролеви инструкции, за да се потопите напълно в ролята. Попълнете работния лист “Как мисли моята роля?”, отговаряйки на въпросите от гледната точка на вашата роля. Помислете как би се чувствал, мислил и действал човек с тази роля в дадения казус.
- След индивидуалната работа, споделете в групата:
- Как вашата роля вижда проблема? Представете своята гледна точка.
- Какъв съвет бихте дали от тази гледна точка?
- Какво е общото и различното в гледните точки на различните роли? Как всяка перспектива допълва останалите?
- Подгответе кратко устно обобщение: “Нашата роля би казала…”. Бъдете готови да представите пред класа как вашата ролева перспектива допринася за разбирането на казуса.”
Важно!
- Раздайте картите с ролеви инструкции на всеки ученик и казусите. Уверете се, че всяка група има материали.
- Настройте таймер: 5 минути за групово обсъждане и избор на казус, 10 минути за индивидуална работа, 5 минути за групово обобщение и подготовка за представяне.
- Обикаляйте и задавайте уточняващи въпроси, за да насочвате учениците към по-дълбок анализ според ролята:
- към Учения: “Каква конкретна информация би искал да събереш, за да вземеш информирано решение? Какви експерименти или проучвания биха били полезни?”
- към Мъдреца: “С кои философски ценности или принципи работиш тук? Какво е дългосрочното въздействие на различните решения върху човешката природа или обществото?”
- към Ученика: “Какви са първите ти емоции? Какво би почувствал в подобна ситуация? Кои са твоите лични опасения или надежди?”




