Числителни имена

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№8 по БЕЛ за 4. клас “Граматически загадки в света на числата”. 

Инструкции, формулирани към учениците:

  • Ученици, сега ще ви прочета една кратка текстова задача: В една кутия има пет молива. Иван прибавя още два. Колко молива има в кутията сега?
  • Какви части на речта откривате в тази задача?

примерни отговори: съществителни – молива, кутия; глаголи – има, прибавя

  • А думите пет и два какви са? Те не са съществителни, не са глаголи… Но отговарят на въпроса колко? Това е нова част на речта – нарича се числително име.
  • Думите, които показват количество или кое по ред е нещо, се наричат числителни имена. Днес ще разберем какви видове има и как да ги използваме правилно.
  • Числата, които отговарят на въпроса колко? – като три, пет, десет, се наричат бройни числителни имена. А тези, които показват кое по ред е нещо– като първи, втори, трети, се наричат редни числителни имена.
  • Ще работите по двойки и всеки екип ще получи по един плик с думи и илюстрации – числителни и съществителни имена. Вашата задача е:
  1. Да свържете всяко числително име с подходящото съществително, така че да отговаря на илюстрацията. Съставете с всяко словосъчетание по едно изречение и го запишете в тетрадките си.
  2. Да подредите в две групи числителните имена – бройни и редни.
  • Възможни са различни комбинации, важното е словосъчетанията да отговарят на граматичните правила.
  • Накрая ще прочетем някои от вашите словосъчетания и ще обсъдим какво научихме.
  • В края на тази дейност искам да ви обърна внимание на следното правило: Когато числителното име (бройно) стои пред съществително за лице от мъжки род, думата не се изразява с бройна форма, а с обикновеното множествено число.
  • Например:
    • един ученик – трима ученици (а не трима ученика)
    • един лекар – четирима лекари
    • един войник – петима войници
    • При съществителни, които не назовават лица, се използва бройната форма:
    • един банан – седем банана
    • един стол – десет стола

Важно!

  • Подгответе пликове с листчета, съдържащи числителни и съществителни имена от работния лист.

Възможни словосъчетания от работния лист:
два патладжана

първа лодка

втори бегач

трето момче

четири череши

шест ученици

пет банана

седем учители

трети ред

четвърто дърво

един таралеж

две ягоди

  • На таблото изведете ясно:
    Бройни → Колко? (един, два, пет…)
    Редни → Кое по ред? (първи, втори, трети…)
  • Може да добавите и забавно упражнение, в което учениците „подреждат“ класа по ред с числителни имена („Първият в редичката е…“).
  • Ако в класа има ученици билингви, обърнете внимание на употребата на числителните бройни имена за съществителни имена в м.р. мн.ч.:  два молива! двЕ моливИ е грешно! пет сладоледа!, а не пет сладоледИ; осем ножа!, а не осем  ножИ.
  • Важно е да отбележите за учениците билингви, че числителните редни имена се променят по род.
  • Подчертайте пред учениците: Бройната форма (на -а) се използва за неодушевени предмети, а за лица – използваме множественото число (на -и).
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

54
Карти за разговор: Дом
Prepodavame.bg_3kl_CHO_PBO Dobre doshli v srednovekovieto_RL - Instrukcii (1)
Инструкции за създаване на експонати (юрта, книга на глаголица, царски одежди)
Spisuk-s-dumi-za-uchitelya
Списък с примерни думи за учителя по ПБО "Открий съкровището"
75
Всичко за мен
Kak se identificirame kato izbirateli
Как да се идентифицираме като избиратели?

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.