Мисия “Сравни и изчисли в Космоса”

Раздел

Събиране и изваждане на числата до 20 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 20 с преминаване;
  • съставят текстова задача с едно пресмятане по илюстрация и по числов израз;
  • решават текстови задачи с включени словосъчетанията „с …повече“ и „с …по-малко от“.

Необходими материали:

  • учебен часовник или табло с часовник и кръглите часове
  • текстови задачи за прочитане/показване от учителя
  • работен лист “Мисия “Сравни и изчисли в Космоса” – за всяка група
Повече или по-малко?
10 минути
Въведение

Учителят прочита и показва текстови задачи със словосъчетанията „с …повече“ и „с …по-малко от“, които решават и съставят заедно с учениците.

Инструкции

  • "Нека обсъдим заедно няколко задачи. В тях ще срещате изрази като  „с … по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”. Какво означават те? 
  • Кое действие извършваме, ако в задачата има израз „с… повече“? (събиране) А какво означава „с … по-малко“. (изваждане) 
  • Хайде да решим устно първата и втората задача. 
  • Нека сега опитаме да измислим устно подобна задача като използваме картинките в третата задача."

Обобщение

"Подготвихме се за следващата ни мисия - “Сравни и изчисли в Космоса”, която ше бъде с текстови задачи с „повече/по-малко“. Сега е ваш ред да решавате и съставяте такива задачи."

Важно!

  • Използвайте визуални материали и/или презентация със задачите.
  • Визуализирайте на дъската при необходимост.
  • Насърчавайте използването на термини като „с… по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”.

Материали за дейността

Сравняваме, решаваме, съставяме
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки върху работен лист с илюстрации и числови данни. Съставят и решават текстови задачи с едно пресмятане, съдържащи изрази „с ... повече“ и „с ... по-малко от“.

Инструкции

  • "Ще работите по двама. С партньора си прочетете внимателно първите две текстови задачи. След това запишете числовия израз и отговора. 
  • Съставете устно текстова задача по картинките на задача 3. Запомнете я, за да може после да ни я представите, а ние да се опитаме да я решим."

Обобщение

"Днес, екипажи, съставихте свои космически мисии! Сами измислихте задачи по картинки и показахте, че можете не само да смятате, но и да разказвате с числа. Използвахте изрази като „с повече“ и „с по-малко“, точно като истински командири на мисия. Това ви подготвя за още по-сложни задачи – а и прави математиката много по-забавна."

Важно!

  • Подпомагайте учениците, които се затрудняват със съставянето.
  • Следете за точно използване на термини като „с… по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”.

Материали за дейността

Космически репортаж
10 минути
Рефлексия

Учениците споделят своята любима задача от работния лист и обясняват как са я решили или съставили. Учителят обобщава ключови моменти.

Инструкции

  • "Коя задача от работния лист ви хареса най-много? 
  • Как използвахте изразите “с … повече” и “с … по-малко”? 
  • Как разбрахте какво действие да използвате? 
  • Как измислихте задачата за съставяне? 
  • Хайде да чуем една съставена от вас задача и да се опитаме да я решим заедно."

Обобщение

"Днес бяхте истински космически репортери! Разказахте с числа, показахте как се използват изразите “с … повече” и “с … по-малко”, и създадохте свои задачи като малки учени в мисия. Така тренираме не само да смятаме, но и да мислим и обясняваме. А когато можем да съставим задача сами – значи наистина сме я разбрали. Браво, екипажи! Готови сте за следващата космическа мисия!"

Важно!

  • Насърчете участие без натиск.
  • При необходимост обобщете с примери върху дъската.
  • При необходимост осигурете още време за представяне на задачите.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.