Раздел
Събиране и изваждане на числата до 20 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 20 с преминаване;
- съставят текстова задача с едно пресмятане по илюстрация и по числов израз;
- решават текстови задачи с включени словосъчетанията „с …повече“ и „с …по-малко от“.
Необходими материали:
- учебен часовник или табло с часовник и кръглите часове
- текстови задачи за прочитане/показване от учителя
- работен лист “Мисия “Сравни и изчисли в Космоса” – за всяка група
Учителят прочита и показва текстови задачи със словосъчетанията „с …повече“ и „с …по-малко от“, които решават и съставят заедно с учениците.
Инструкции
- "Нека обсъдим заедно няколко задачи. В тях ще срещате изрази като „с … по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”. Какво означават те?
- Кое действие извършваме, ако в задачата има израз „с… повече“? (събиране) А какво означава „с … по-малко“. (изваждане)
- Хайде да решим устно първата и втората задача.
- Нека сега опитаме да измислим устно подобна задача като използваме картинките в третата задача."
Обобщение
"Подготвихме се за следващата ни мисия - “Сравни и изчисли в Космоса”, която ше бъде с текстови задачи с „повече/по-малко“. Сега е ваш ред да решавате и съставяте такива задачи."
Важно!
- Използвайте визуални материали и/или презентация със задачите.
- Визуализирайте на дъската при необходимост.
- Насърчавайте използването на термини като „с… по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки върху работен лист с илюстрации и числови данни. Съставят и решават текстови задачи с едно пресмятане, съдържащи изрази „с ... повече“ и „с ... по-малко от“.
Инструкции
- "Ще работите по двама. С партньора си прочетете внимателно първите две текстови задачи. След това запишете числовия израз и отговора.
- Съставете устно текстова задача по картинките на задача 3. Запомнете я, за да може после да ни я представите, а ние да се опитаме да я решим."
Обобщение
"Днес, екипажи, съставихте свои космически мисии! Сами измислихте задачи по картинки и показахте, че можете не само да смятате, но и да разказвате с числа. Използвахте изрази като „с повече“ и „с по-малко“, точно като истински командири на мисия. Това ви подготвя за още по-сложни задачи – а и прави математиката много по-забавна."
Важно!
- Подпомагайте учениците, които се затрудняват със съставянето.
- Следете за точно използване на термини като „с… по-малко“, „с… повече“, “по-рано”, “по-късно”.
Учениците споделят своята любима задача от работния лист и обясняват как са я решили или съставили. Учителят обобщава ключови моменти.
Инструкции
- "Коя задача от работния лист ви хареса най-много?
- Как използвахте изразите “с … повече” и “с … по-малко”?
- Как разбрахте какво действие да използвате?
- Как измислихте задачата за съставяне?
- Хайде да чуем една съставена от вас задача и да се опитаме да я решим заедно."
Обобщение
"Днес бяхте истински космически репортери! Разказахте с числа, показахте как се използват изразите “с … повече” и “с … по-малко”, и създадохте свои задачи като малки учени в мисия. Така тренираме не само да смятаме, но и да мислим и обясняваме. А когато можем да съставим задача сами – значи наистина сме я разбрали. Браво, екипажи! Готови сте за следващата космическа мисия!"
Важно!
- Насърчете участие без натиск.
- При необходимост обобщете с примери върху дъската.
- При необходимост осигурете още време за представяне на задачите.

