Новите водни понятия от пътешествието на Бисерка

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№ по География за 5. клас “Пътешествието на водната капка”.

Инструкции, формулирани към учениците:

Сега, скъпи ученици, ще тръгнем заедно с капката Бисерка на едно ново пътешествие – този път не през океана, а по сушата. Тя ще ви води и ще ви показва различни води, които среща по пътя си. Слушайте внимателно нейния разказ. Следете моето пътешествие, слушайте какво ви разказвам, записвайте новото понятие в своя работен лист.

“Здравейте, приятели! Аз съм капката Бисерка. След като обиколих Световния океан, слънцето ме стопли, изпарих се, станах част от облак… и отново заваля дъжд. Но този път не попаднах в морето, а попаднах върху сушата! И оттук започна моето ново приключение.

Когато паднах на земята, част от мен попи в почвата. Знаете ли какво открих там? Попаднах между малки пукнатини в скалите – и така станах подземна вода! Скрито под земята, аз се движех бавно и тихо, а когато намерих изход – изригнах на повърхността. Това място се нарича извор – от него започва нов живот.

От извора тръгнах като река. Тичах бързо надолу по планините, а после – спокойно през равнините. Видях как към мен се вливат други по-малки реки – те се наричат притоци, и заедно с тях образуваме речна система. Моят път имаше начало – там, където бликнах, и устие – където се влях в друго водно тяло. Цялото разстояние се нарича дължина на реката., а мястото откъдето всички по-малки реки и голямата река събират своите водни капчици се нарича водосборен басейн.

По пътя ми водата не беше винаги еднаква. След дъжд реката става пълноводна – разлива се и носи много вода. В сухо време става маловодна – тече по-тихо. Има специална графика, която показва точно това – нарича се хидрограма. Тя показва колко вода носи моята река всеки месец от годината. Разгледайте   в учебника  графичното изображение и кажете през кой месец реката е най-пълноводна и през кой най маловодна.

После пак стигнах облаците. Заваля. Попаднах в понижение на земната повърхност. Там останах дълго – в езеро! Езерото може да е свързано с морето или не, да е солено или сладко. Има и езера, създадени от хората – наричат се язовири.

И пак слънцето ме превърна в пара. Събудих се след дъжд на тихо, влажно място, обрасло с треви – това беше блато. Там водата почти не се движеше, а растенията имаше навсякъде около мен. На такива места обитават интересни животни и много птици.

Но най-студеното място, което посетих, беше високо в планините и далеч на юг. Там беше толкова студено, че замръзнах – превърнах се в част от ледник! Ледниците се движат много бавно и съхраняват водата за години напред.

Сега вече знаете – на сушата има много различни води. Всички те са важни – дават ни питейна вода, напояват растенията, движат лодки, създават красота и живот. Но знаете ли какво ме натъжи? Видях замърсени реки, пресъхнали езера и боклуци в блатата. Тези води трябва да се пазят! Без тях няма живот.”

Добре, деца, да видим какви видове води на сушата успяхте да запишете!

И сега искам да ви запозная с нещо също много интересно: хидрограма…“

Важно!

  • Разказвайте приключенията на капката Бисерска с темпо, което позволява на учениците следят историята и едновременно с това да попълват колоната “понятие” в работния лист “Новите водни понятия от пътешествието на Бисерка“.
  • В работния лист има таблица с две колони – “Понятие“ и „Значение/определение“. По време на урока учениците записват в първата колона новото понятие, което Бисерка им представя (напр. „река“, „извор“, „ледник“), а във втората – с помощта на учителя отбелязват неговото значение.
  • Въведете понятието “хидрограма” и правилото за нейното четенето. Добре е да се използват изображенията от учебника и атласа, за да се илюстрира всяко понятие визуално и да се улесни усвояването. Покаже най-големите и значими обекти от водите на сушата на географската карта.
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Prepodavame.bg_3kl_CHP_PBO-Raznoobrazieto-v-prirodata_RL-Vizitka-na-jivotno-obitavashto-sushata
Визитка на животно, обитаващо сушата
_Prepodavame.bg-Karti za razgovor-Knigi
Въпроси за книги
izhodenbiletmudridumi
Изходен билет: Мъдри мисли
Prepodavame.bg_10kl_Fizika_PBO Optichna-iluziya-bezkraen-tunel_RL Vyarno-ili-nevyarno
Вярно или невярно? (твърдения за ток и светлина)
Copy of Prepodavame.bg -Worksheet Mockups- vertical (9)
Зрителна сетивна система - в бита и практиката

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.