Казусът на семейство Спестикови
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№2 по ТП за 2. клас “Нашият семеен живот”.
Инструкции:
Разделете дъската на две. В едната половина напишете думата “нужда”, а в другата – думата “желание”. Попитайте учениците какво значи всяка от двете думи.
(очакван отговор: нуждата е нещо, без което не можем. Желание е нещо, което силно искаме, но можем да живеем спокойно и без него).
Помолете учениците да дадат примери за нужда и ги запишете на дъската в половината, озаглавена “нужда”. Същото направете и с думата “желание”.
Примери:
- нужда – дом, храна, облекло, вода, топлина през зимата и т.н.
- желания – компютър, телевизор, кола, телефон, пътуване и т.н.
След като учениците отговорят, поставете темата и целта на урока:
- Ученици, днес ще обсъдим какво е нужда и какво е желание, за да правим разлика между тях.
Всеки екип трябва да получи работен лист с казус. Дайте на учениците ясни инструкции за работа:
- Пред всеки отбор има работен лист с казус. Това е проблем, на който вие трябва да намерите решение. Разполагате с 3 минути да го прочетете. След това ще преминем към същинската задача.
Поставете задачата и дайте ясни инструкции:
- В следващите 15 минути прочетете въпросите след казуса и предложете вашите решения. Първо разделете на нужди и желания нещата, за които семейството ще похарчи парите си. След това дайте предложения какво могат да направят членовете на семейство Спестикови, за да спестят пари и да пътуват до Германия за празниците. Нека всеки от екипа да даде поне по едно предложение.
Завършете часа с дискусия за мечтите и спестяванията.
Кажете на учениците, че ако внимателно харчат парите си, ще успяват да спестяват, а спестените пари да използват за сбъдването на мечтите си.
Насочете им вниманието към задача 3 от работния лист:
- Нека за 2 минути да помислим и да напишем едно или две предложения към семейство Спестикови, освен за пътуване, за какво друго могат да похарчат спестяванията си.
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците по екипи от по 3-4 деца, съобразно техните интереси и умения. Може да организирате екипите и на случаен принцип, ако целта ви е всеки да може да работи с всеки. Тези екипи ще работят заедно до края на проекта.
- След като времето за четене изтече, проверете дали децата са разбрали прочетеното. Попитайте например: “Как се казват членовете на семейството?”, “Какво работят майката и таткото?”, “Какво искат да направят Спестикови за Коледа, а не им достигат средства?”
- Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, помолете един отбор да сподели отговора на първия въпрос и един отбор – на втория.
- Дайте възможност на всички екипи да споделят своите предложения.
- Събирайте и съхранявайте работните листове, за да ги включите във финалната презентация.



