Илюстрации към истории по ПБО “Словесен мост – антонимите в речта”
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№3 по Български език за 4. клас “Словесен мост – антонимите в речта”.
Инструкции:
- “Ученици, сега ще ви прочета три кратки истории. Във всяка има промяна – нещо става обратното на това, което е било в началото.
- Вашата задача е да откриете думата, която описва новата ситуация, и нейната противоположност.
- След всяка история ще обсъдим: Как се промениха нещата? Каква е новата дума? Каква беше предходната?”
История 1:
Мария вървеше към училище и усещаше слънцето по лицето си. Беше леко, приятно и топло.
Изведнъж небето се покри с облаци, задуха вятър и всичко стана различно – студено.
- “Какво е новото усещане? А кое е неговата противоположност?”
История 2:
Тази сутрин Ани беше весела – скачаше, усмихваше се и пееше. Но след като изгуби любимия си молив, изведнъж се промени. Спря да говори, стана тъжна и стоеше сама.
- “Какво стана с Ани? Какво е противоположното на “весела”?”
История 3:
На двора децата спореха кой е по-силен. Ники вдигна тежък камък. Крис се опита, но не успя – той беше по-слаб.
- “Какво е противоположното на “силен”?”
Важно!
- Прочетете историите изразително, за да ангажирате вниманието на учениците.
- Използвайте илюстрациите по време на четенето, за да улесните разбирането на контекста и да подкрепите ученици с различен стил на учене (визуален и езиков).
- Позволете кратко обсъждане след всеки текст.
- Насърчавайте учениците да обясняват с какво двете думи се различават.
- Ако е възможно, записвайте думите на дъската в две колони – “нова дума” / “противоположност”.




