Какво е епитет? Какво е сравнение?
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№12 по БЕЛ за 3. клас “Обич към България – думите, които ни свързват”.
Инструкции:
Разделете класа на три големи групи. На всяка от групите дайте работен лист “Какво е епитет? Какво е сравнение?” с инструкция за конкретната група.
- “Преди да преминем към задачата, нека погледнем работния лист с епитети и сравнения. Кой ще прочете какво е епитет? А какво е сравнение?
- Ученици, а сега ще се потопим в света на стихотворението „Обич“. Ще работите в три екипа, всеки с различна задача. Във вашите тетрадки ще запишете откритията си.”
Група 1 – Епитети:
- Прочетете стихотворението внимателно.
- Подчертайте с червен цвят прилагателните, които създават усещане, емоция, въздействие.
- Изберете 2–3 епитета, които ви впечатляват най-много.
- Отговорете: Какво усещане създава тази дума? С какво е различна от обикновено прилагателно?
Група 2 – Сравнения:
- Потърсете изрази, които служат за сравнение – нещо наподобява, прилича на друго.
- Подчертайте ги със син цвят.
- Изберете 1–2 примера и напишете отговора на въпроса: Какво сравнява поетесата и защо? Какво усещане създава това?
Група 3 – Думи за България:
- Потърсете всички думи и изрази, чрез които поетесата описва България.
- Подчертайте ги със зелен цвят.
- Обсъдете: Какви чувства предизвикват тези думи? Как бихте описали България с ваши думи, вдъхновени от поетесата?
- “След това ще съберем вашите открития и ще ги представим пред целия клас. За целта всеки екип трябва да избере един свой говорител.”
Важно!
- Предварително разпечатайте и раздайте текста на стихотворението “Обич” на всеки ученик.
- При разпределяне на групите, уверете се, че всяка включва ученици с различни нива – силни читатели и такива със затруднения, за да се подкрепят взаимно.
- Ако някоя група се затруднява, насочете с въпроси като: „Каква е ролята на тази дума?“ и „Бихте ли я срещнали в обикновен разговор?“
- Подгответе флипчарт лист, на който да събирате откритията от всяка група по цветове.
- Ако има достатъчно време, дайте допълнителна задача: с епитетите и сравненията от стихотворението “Обич” учениците да съставят свое изречения.




