Откриване на сродни думи
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№6 по БЕЛ за 3. клас “В семейството на думите”.
Инструкции:
Разделете класа на пет групи. Дайте ясни инструкции за работа.
- Ученици, всяка група ще получи работен лист с думи и отделно таблица. Разгледайте ги заедно внимателно. Вашата задача е да откриете кои от думите са сродни – т.е. кои имат общ корен.
- Когато ги откриете, направете следното:
- Подчертайте корена с любимия ви цвят – може всяка група да избере свой.
- След това запишете общия корен в таблицата.
- Открийте и запишете в таблицата сродните думи.
- Помислете за нова сродна дума, която липсва в плетеницата от думи, и я напишете в последната колона на таблицата.
- Накрая – подгответе се да представите своето “словесно семейство” пред класа. Разкажете кои думи сте открили, какъв е общият им корен и защо мислите, че са “роднини”.
Ако не сте сигурни дали някоя дума е сродна, помислете:
– Имат ли думите общо значение?
– Имат ли една и съща част, която се повтаря?
- Под таблицата е оставено допълнително предизвикателство, отбелязано със звездичка. За да го изпълните, трябва да подредите думите в изречение. Приятна работа!
Важно!
- Разрежете работния лист на две, така че всяка група да получи по една “плетеница от думи” и таблица за попълване.
- Уверете се, че всички ученици участват активно в екипната работа.
- Помолете всяка група да избере свой говорител в началото на дейността.
- Насърчавайте логическо мислене и обяснение при избор на сродни думи.
- При представяне – задайте уточняващи въпроси: „Защо мислите, че тези думи са сродни?“ “Какво е значението на новата дума?”




