Бланка за семеен бюджет
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№2 по ТП за 2. клас “Нашият семеен бюджет”.
Инструкции:
Започнете часа с прочитането на нов казус, с който учениците трябва да се справят. Докато четете текста, водете записки на дъската.
- Ученици, днес отново сме изправени пред малко предизвикателство, свързано със семейство Спестикови. Те отново имат нужда от вашата помощ. Нека ви прочета казуса, а после ще го получите разпечатан.
- Отново сме на гости у семейство Спестикови. Мама Петя и татко Филип получават заплати. За да ни е по-лесно за смятане, ще намалим сумите и ще работим с по-малки числа. Нека кажем, че родителите получават общо 100 лв. През месеца те ще похарчат пари за:
-храна – 37 лв.
-електричество и вода – 14 лв.
-дрехи – 15 лв.
-кино – 8 лв.
-джобни за децата – 19 лв.
- Семейството иска да купи ново колело на Катето, което струва 12 лв. Ще им стигнат ли парите?
Поставете целта на урока:
- Ученици, през този час ще се научим да създаваме семеен бюджет.
Раздайте на всеки отбор работен лист “Бланка за семеен бюджет”. Преминете през понятията, които са в началото на работния лист – заплата, доход, разход, бюджет и спестявания. Обяснете на учениците всяко едно от тях:
- Заплата са парите, които получават родителите за труда си.
- Доходите са заплатите и другите средства, които постъпват в семейството.
- Разходи са парите, които семейството дава, за да купува различни неща или плаща услуги (храна, дрехи, обувки, ток, вода и др.)
- Бюджет наричаме доходите и разходите на семейството.
- Спестяванията са парите, които остават на семейството след като плати всички разходи. За да има едно семейство спестявания, то трябва внимателно да планира разходите си.”
Преминете към същинската дейност – всеки екип трябва да създаде семеен бюджет. Дайте ясни инструкции:
- Всеки екип има 15 минути време за работа, за да създаде бюджета на семейство Спестикови. Вписвайте последователно:
-първо доходите на семейството
-след това всички разходи
-пресметнете общата сума на разходите
-последно пресметнете спестяванията на семейството.
Когато сте готови с бюджета, отговорете на въпросите след него. Не забравяйте, че семейството не може да спестява от нуждите си, а по-скоро от желанията си.
Като завършек на часа обсъдете темата за спестяванията и мечтите.
Обяснете на учениците, че ако семействата планират внимателно бюджетите си, ще успяват да покриват всички разходи и да увеличават спестяванията си.
Насочете вниманието на класа към последната точка от работния лист – спестявания и мечти:
- Ученици, вече познавате семейство Спестикови. Знаете всеки с какво се занимава. Помислете, ако семейството разполага с достатъчно спестявания, за осъществяването на какви свои мечти според вас ще ги използва. Запишете вашите предположения или дайте предложения на Спестикови.
Важно!
- Разделете предварително класа на екипите, които сформирахте още преди първия урок от проекта.
- Може да помолите ученик от класа да прочете казуса.
- Проверявайте разбирането, като задавате уточняващи въпроси по казуса.
- При необходимост припомните разликата между нужда и желание.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Ако видите, че класът се затруднява, начертайте на дъската таблицата за бюджет и докато давате инструкции, посочвайте къде точно трябва да се вписват сумите.
- Когато времето за работа изтече, помолете екипите да споделят какви предложения са написали.



