Изречения от приказката “Розово-захарна-скъпоценна приказка” за категоризиране
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№18 по БЕЛ за 3. клас “Как да направим света златен, сребърен и скъпоценен? – вълшебният свят на „Розово-захарна-скъпоценна приказка“ от Кина Къдрева”.
Инструкции:
Разделете класа на екипи по двама.
- “Ученици, сега, вие вече сте истински изследователи на приказки – разпознавате как с помощта на думите може да се описва, разказва или сравнява. Готови ли сте за следващото предизвикателство? Ще работим по двойки и ще станете търсачи на думи!
- Всяка двойка ще получи комплект с няколко изречения от приказката. Те са нарязани като ленти и може да са описание, повествование или сравнение. Вие трябва да ги подредите в трите категории.
- Ще използвате този работен лист с таблици за категоризиране – виждате, че има три колони:
- в първата пише описание – тук ще сложите изреченията, които показват как изглеждат героите, нещата или светът;
- във втората – повествование – тук слагате онези, които разказват какво се случва, кой какво прави;
- а в третата – сравнение – тук ще поставите изреченията, в които нещо се сравнява с нещо друго, често ще има думи като като, сякаш, понеже прилича на, но може и да липсват такива думи.
- Работете внимателно – някои изречения може да ви изглеждат двусмислени. Обсъдете с партньора си:
- Казва ли ни какво се случва?
- Или по-скоро рисува с думи?
- Или пък сравнява едно нещо с друго?
- Когато сте готови, ще избера няколко двойки да представят по едно изречение от всяка категория пред класа. Ще трябва да обясните защо сте го сложили точно в тази категория.
- Готови ли сте? Работете заедно, слушайте се и не забравяйте – всяка дума в приказката е като малко вълшебство. Вашата задача е да откриете какво вълшебство се крие в нея.”
Важно!
- Раздайте материалите организирано. Всяка двойка получава от 6 до 9 текстови ленти с изречения и работен лист с три колони (описание, повествование, сравнение).
- Ако е необходимо, използвайте цветен код – розови ленти за сравнения, сини за описания и жълти за повествования, но не казвайте на учениците предварително, за да не се водят по цвета.
- Поощрявайте аргументирано мислене. При представянето на резултати пред класа не оценявайте само верността, а и разсъжденията. Ако дадена двойка постави изречение в „грешна“ категория, насърчете класа да обсъди защо – понякога има основателни интерпретации.
- Свържете с предходното и подгответе за следващото. При обобщението подчертавайте по какъв начин работата с изреченията ни подготвя да разбираме как е изграден един вълшебен свят с помощта на думите.




