Какво прави преразказа добър?
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№9 по Български език и литература за 4. клас “От думи към сцена – “Пътешествието на гъсеничката”“.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “Ученици, днес написахте своя преразказ на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева. Преминахте през два много важни етапа.
- Първи етап: Подреждам мислите си
- Вие съставихте план на приказката, като подредихте и записахте основните епизоди.
- Втори етап: Разказвам с думи на хартия
- Написахте чернова на преразказ по плана и я редактирахте.
- Сега предстои трети етап: Споделям и се уча от другите.
- Ще чуем откъси от някои от вашите текстове. Може да прочетете началото, моменти от срещите на гъсеничката или края на историята.
- Докато слушате, обърнете внимание на подредеността на събитията и дали са използвани собствени думи и изрази.
- Накрая ще дадем кратка обратна връзка: „Хареса ми как…“, „Беше интересно, защото…“”
- Първи етап: Подреждам мислите си
Важно!
- Запишете трите етапа на дъската или на флипчарт лист, за да могат учениците да възприемат усвояването на умения като процес, а не като нещо еднократно.
- Изберете 2–3 ученици с различен стил на писане, които да споделят своя преразказ.
- Ако някой ученик не желае да чете, предложете учителят да прочете вместо него.
- Насърчавайте позитивна, но конкретна обратна връзка.
- Обобщете, като напишете на флипчарт лист списък „Какво прави преразказа добър?“. Може да представите този списък и с помощта на проектор или интерактивна дъска. За целта използвайте работния лист.




