Числителни имена

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№8 по БЕЛ за 4. клас “Граматически загадки в света на числата”. 

Инструкции, формулирани към учениците:

  • Ученици, сега ще ви прочета една кратка текстова задача: В една кутия има пет молива. Иван прибавя още два. Колко молива има в кутията сега?
  • Какви части на речта откривате в тази задача?

примерни отговори: съществителни – молива, кутия; глаголи – има, прибавя

  • А думите пет и два какви са? Те не са съществителни, не са глаголи… Но отговарят на въпроса колко? Това е нова част на речта – нарича се числително име.
  • Думите, които показват количество или кое по ред е нещо, се наричат числителни имена. Днес ще разберем какви видове има и как да ги използваме правилно.
  • Числата, които отговарят на въпроса колко? – като три, пет, десет, се наричат бройни числителни имена. А тези, които показват кое по ред е нещо– като първи, втори, трети, се наричат редни числителни имена.
  • Ще работите по двойки и всеки екип ще получи по един плик с думи и илюстрации – числителни и съществителни имена. Вашата задача е:
  1. Да свържете всяко числително име с подходящото съществително, така че да отговаря на илюстрацията. Съставете с всяко словосъчетание по едно изречение и го запишете в тетрадките си.
  2. Да подредите в две групи числителните имена – бройни и редни.
  • Възможни са различни комбинации, важното е словосъчетанията да отговарят на граматичните правила.
  • Накрая ще прочетем някои от вашите словосъчетания и ще обсъдим какво научихме.
  • В края на тази дейност искам да ви обърна внимание на следното правило: Когато числителното име (бройно) стои пред съществително за лице от мъжки род, думата не се изразява с бройна форма, а с обикновеното множествено число.
  • Например:
    • един ученик – трима ученици (а не трима ученика)
    • един лекар – четирима лекари
    • един войник – петима войници
    • При съществителни, които не назовават лица, се използва бройната форма:
    • един банан – седем банана
    • един стол – десет стола

Важно!

  • Подгответе пликове с листчета, съдържащи числителни и съществителни имена от работния лист.

Възможни словосъчетания от работния лист:
два патладжана

първа лодка

втори бегач

трето момче

четири череши

шест ученици

пет банана

седем учители

трети ред

четвърто дърво

един таралеж

две ягоди

  • На таблото изведете ясно:
    Бройни → Колко? (един, два, пет…)
    Редни → Кое по ред? (първи, втори, трети…)
  • Може да добавите и забавно упражнение, в което учениците „подреждат“ класа по ред с числителни имена („Първият в редичката е…“).
  • Ако в класа има ученици билингви, обърнете внимание на употребата на числителните бройни имена за съществителни имена в м.р. мн.ч.:  два молива! двЕ моливИ е грешно! пет сладоледа!, а не пет сладоледИ; осем ножа!, а не осем  ножИ.
  • Важно е да отбележите за учениците билингви, че числителните редни имена се променят по род.
  • Подчертайте пред учениците: Бройната форма (на -а) се използва за неодушевени предмети, а за лица – използваме множественото число (на -и).
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Prepodavame.bg_10kl_Fizika_PBO Optichna-iluziya-bezkraen-tunel_RL Vyarno-ili-nevyarno
Вярно или невярно? (твърдения за ток и светлина)
Prepodavame.bg_1kl_MAT_PBO Gradinata-na-zaiko_RL Ukazaniya (2)
Указания за създаване на градината на Зайко
Copy of Prepodavame.bg -Worksheet Mockups- vertical (3)
Видове въглехидрати в храната- технологична карта
Prepodavame.bg_3kl_BEL_PBO Spomagatelniya-glagol-sum_RL Sustavyane-na-gatanki
Съставяне на гатанки по картинки
Prepodavame.bg_4kl_BEL_PBO-Ot-dumi-kum-scena-Puteshestvieto-na-gusenichkata_RL-Shablon-peperudi
Шаблон за пеперуди

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.