Фактори, влияещи върху фотосинтезата – технологична карта

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№3 по Биология за 9. клас “Фотосинтезата: зеленият двигател на живота на Земята”.

Инструкции:

В тази дейност учениците проверяват в лабораторни условия по какъв начин фактори като температура на околната среда и интензивност на светлината могат да ускорят или да забавят процеса фотосинтеза. За целта класът се разделя на групи по трима или четирима ученици.

Всеки екип поставя по едно зелено листо във своите бехерови чашки, след което добавят по 200 милилитра вода с различна температура във всяка от тях (съответно 10, 25 и 40 градуса Целзий). Листата се притискат към дъното със стъклена пръчка, за да не изплуват на повърхността. Трите чашки се поставят под настолна лампа при интензивност на светлината 1000 лумена. След това се стартира таймер и се изброява броя на мехурчетата кислород, които се отделят от листата в трите чашки за 1 минута. Полученият брой се записва в лабораторния дневник.

Експериментът се повтаря още 3 пъти, като се променя интензивността на светлината съответно на 2000 лумена, 3000 лумена и при изключена лампа. Интензивността на светлината следва да бъде измерена със светломер преди началото на експеримента. Получените резултати се записват в лабораторния дневник.

След това учениците от всяка група добавят по 0.5 грама сода бикарбонат във всяка от трите чашки и повтарят целия експеримент. Резултатите се записват в лабораторния дневник.

В рамките на оставащите пет минути възложете на учениците да попълнят в лабораторния си дневник на какво се дължат направените наблюдения:

Инструкции (формулирани към учениците) :

“Сега ще изследваме по какъв начин се случва фотосинтезата и кои фактори влияят върху нейното протичане. Ще работите в малки групи на вече подготвените работни места. Следвайте внимателно стъпките от лабораторните дневници, които ви раздадох и спазвайте правилата за безопасност при работа с химически реактиви, лабораторна стъклария и електроуреди.”

Важно!

  • Преди началото на часа се уверете, че термометрите и светломерите отчитат вярно. Ако нямате достатъчно светломери, можете да използвате само един, който групите да си разменят по време на експеримента;
  • Раздайте по един работен лист за изследване факторите, влияещи върху фотосинтезата. След това разделете учениците в групи по четирима и раздайте на всяка група по една технологична карта за провеждане на експеримента;
  • Уверете се, че учениците спазват правилата за безопасност при работа в лабораторни условия.
  • Следете работата на учениците и при необходимост им помагайте с насочващи въпроси.
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Prepodavame.bg_4kl_BEL_PBO-Rabotilnica-za-prikazki_RL-Struktura-na-prikazkata-Kakvo-kazvashe-chainikut
Структура на приказката "Какво разказваше чайникът" от Светослав Минков
Prepodavame bg esenen den opisanie
Един перфектен есенен ден
Prepodavame.bg_3kl_BEL_PBO Velikden prez dumite, pesnite i sartsata ni kak praznikat ojivqva v literaturata i folklora_RL - Dumi za otkrivane - kutiq s listcheta
Думи и изрази за откриване (кутия с листчета), БЕЛ, 3. клас
prepodavame_knigi_za_lyatoto_10klas
Списък с книги за лятото - за бъдещите ученици в 11. клас
Prepodavame.bg_1kl_MAT_PBO-Ulici-i-chisla-puteshestvie-iz-grada_RL-Sgradi-s-nomera
Сгради с номера от 1 до 20

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.