Кое твърдение е историческо, а кое – легенда?
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№6 по Български език и литература за 4. клас “Крали Марко – легендата оживява в комикс”.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “Ученици, сега ще работим по групи. Всяка група ще получи работен лист, в който са описани различни твърдения. Вашата задача е да решите кое от тях:
- е истинско историческо твърдение (например: „Марко е роден в Прилеп“),
- кое е легендарно твърдение (например: „Скочил от една планина на друга с един замах“),
- и кое може би съдържа и двете.
- След това ще обсъдим:
- Защо хората украсяват истинските истории?
- Какво се променя, когато разкажем нещо по легендарен начин?”
Важно!
- Обяснете ясно задачата и уточнете, че не се търси само правилен отговор, а и аргументи – „Защо мислиш така?“ е въпрос, който трябва често да задавате.
- Наблюдавайте как работят групите, насърчавайте диалог между учениците, нека обясняват решенията си един на друг. При нужда подкрепете с допълнителни въпроси или визуални подсказки (напр. мини изображения или хронологична ос).
- Подкрепете учениците билингви и различните типове възприемане на информация – съчетайте устни обяснения и визуална подкрепа, прочетете твърденията на глас, покажете съответното изображение или кратък откъс от видеото отново.
- Планирайте общо обсъждане в края – след груповата работа изберете по едно твърдение от всяка група, което те намират най-интересно или най-спорно, и го обсъдете с целия клас.
- Подгответе флипчарт лист за обобщение. Разделете го на три колони – История / Легенда / И двете, и записвайте примери от групите.



