Карта на съкровището от ПБО “Открий съкровището”
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по БЕЛ за 2. клас “Открий съкровището”.
Инструкции:
Скрийте зад гърба си разпечатаната карта на съкровище.
- Ученици, от какво се нуждае всеки търсач на съкровище?
- Да, точно така – от карта на съкровище.
- Ето какви ще са етапите на играта, през които ще минавате. За да ги преминавате, ще трябва да познавате добре някои правописни правила. Ето кои са те:
- Етап 1 – правопис на гласните в думите, правопис на звучните и беззвучни съгласни в думите
- Етап 2 – правопис на думи с букви “щ, ю, я, дж, дз”
- Етап 3 – правопис и/й и ьо/йо в думите
- Етап 4 – съставяне на изречение от разбъркани думи и намиране на съкровището.”
Покажете картата на играта – “Пътешествие през правописа”. Проверете знанията на децата и ги запознайте с предстоящите им задачи за всеки етап. Заедно измислете по няколко думи от всяко ниво, които запишете на дъската.
- Сега ще минем през всяко от нивата и ще упражним заедно това, което ще правите след това по групи.
- Хайде да измислим думи, в които би могла да се сгреши правописа на гласна. Например: “г_ра”. Как проверяваме коя е правилната гласна? Търсим дума, в която гласната е под ударение и се чува ясно – “горски”. Дайте предложения за други думи с липсващи гласни.
- Сега ще направим същото упражнение с думи, в които може да се сгреши правописа на звучни или беззвучни съгласни. Например “лъ_“. С коя дума можем да проверим коя е липсващата съгласна? – “лъвове”, “лъвица”, “лъвски”.
- Следващата ни задача е да измислим възможно най-много думи, в които има поне една от буквите “щ, ю, я, ц, ч, дж, дз”. Буквата може да е навсякъде в думата, не е необходимо само да започва с нея. Например: щъркел, къща, ягода, Мая, ютия, люто, джапанка, дзън, джудже…”
- В това ниво ще си припомним кога в думата се пише и или й. Тук също ще измисляме думи, в които можем да сбъркаме правописа на букви И или Й и ще трябва да познаваме как се пишат. Например: пе_ка. Как разделяме думата на срички: пей-ка, следователно се пише с й. С коя буква завършва думата “трамва_” в единствено число? Хайде да измислим думи и да определяме с коя буква се пишат: и или й.
- Ще направим същото упражнение и с думи, в които можем да сгрешим правописа на ьо или йо. Хайде да си припомним правилата с думите: Йордан, майонеза, сьомга.
- През подобни задачи ще преминете и вие по време на играта, за да стигнете до съкровището.
Важно!
- Използвайте ясна визуална карта, по която ще се движат децата – нарисувана пътека с етапи.
- За всеки етап изброявайте ключовите правописни правила и примери.
- Поощрявайте учениците да предлагат примери – така се чувстват включени и по-лесно запомнят.



