Как делението ни помага в ежедневието?
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№8 по Математика за 4. клас “Математически изследователи – тайните на делението и измерването“.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “Добре дошли, изследователи! През следващите две седмици ще се превърнем в истински математически детективи. Нашата мисия е да разкрием тайните на делението и измерването. Големият въпрос, който ще изследваме, е: „Как можем да използваме делението и мерните единици в реалния свят?“ Ще работим с реални задачи, ще планираме, измерваме и разпределяме ресурси, ще създаваме мисловни карти и ще откриваме различни стратегии за решаване. Всеки от вас ще бъде изследовател – готов ли е да започне приключението?
- Започваме с първото предизвикателство. Ще работите в по-големи групи. Всяка група ще получи листче с казус, който трябва да обсъдите и да предложите начини за решение. Помислете и обсъдете ситуациите от вашия казус. Запишете идеите си и бъдете готови да ги споделите с класа.”
Казуси:
- Разполагате с 240 бутилки вода и трябва да ги разпределите по равно между 20 ученици. Колко ще получи всеки? А ако учениците са 30?
- Трябва да покриете площ от 120 кв. метра с плочки. Всяка плочка е 20 кв. м. Колко плочки са ви нужни? А ако всяка е 15 кв. м?
- Имате 4000 грама ориз. Колко килограма са това? Ако го разпределяте по 500 грама на човек – за колко души ще стигне?
- Преобразувайте 3000 милиграма в грамове. Какво действие използваме? А ако имаме 250 000 милиметра – колко километра са това?
Важно!
- Разделете класа предварително на групи по четирима и раздайте казусите. Може да се наложи някои групи да работят по един и същи казус.
- Учениците все още не са запознати с алгоритъма за деление с двуцифрен делител, но имат обща представа за концепцията на действието и ще се опитат да предложат различни стратегии за решаване на казусите.
- В дискусията след дейността насочвайте разговора чрез конкретни въпроси:
- Какво означава „по равно“ в този казус?
- Как решихте колко пъти се побира едно число в друго?
- Нужно ли беше преобразуване на мерни единици, за да получите отговора?
- Ако имаме повече ученици или по-малко ресурси – какво се променя?
- В кои други ситуации сме използвали деление, без да го наричаме така?
- Записвайте на дъската ключови думи от споделените идеи – деление, по равно, разпределяне, остатък, брой групи, колко пъти се побира, мерни единици, преобразуване, грам, килограм, литър, метър, километър, съкращаване на нули, действие и т.н.




