Протокол за наблюдение на растежа и развитието на растение
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№4 по Човекът и природата за 4. клас “Мини градина в класната стая“.
Инструкции:
Учениците наблюдават своето растение и попълват протокола с актуалното състояние – дължина, поява на листа, промени.
- “Погледнете внимателно растението си. Отбележете: какви нови части са се появили?
- Измерете височината му.
- Направете скица с дата и етап на развитие.
- Ако имате нови изводи – добавете ги в полето „Моите наблюдения“.
След провеждане на индивидуален анализ, насочете учениците към провеждане на групова дискусия и групов анализ на резултатите до момента.
- “Кое растение е пораснало най-много?
- Какви прилики и разлики виждате?
- На какво се дължат тези разлики според вас?
- Оптимални ли са условията за отглеждане на растението? Има ли си всичко необходимо?
- С какво диша растението?
- Как се храни?
- Как може да се размножава?”
Важно!
- Предвидете да е минала поне една седмица от засаждането на растенията до провеждането на този час, за да са имали възможност да покълнат.
- Ако има ученици с изоставащи растения, използвайте това като естествена възможност за научен разговор – какво е попречило на растежа?
- За да сте сигурни, че учениците ще могат да осъществят реални наблюдения, е добре да сте се подготвили предварително, като сте посели някое от растенията у дома и то вече е видимо пораснало, за да можете да им демонстрирате, че промени се случват и че предстои и техните растения да станат толкова големи.
- Записвайте изводите на учениците върху табло.




