Рамка на философския диалог и подготовка
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по Философия за 9. клас “Новият свят: монаси, индианци и търсенето на идеалната общност“.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “Продължаваме работа в малките групи. Ще получите Работен лист “Рамка на философския диалог и подготовка”. Запознайте се с основните принципи на сократическия диалог, описани в Част 1.
- Припомнете си ценностите на вашия орден (от Урок 1) и ценностите, традициите и нормите на нахуа (ацтеките) (от Урок 2). Помислете как тези две системи се пресичат по въпросите за обсъждане (образование и вяра, труд и собственост, справедливост и право, културна адаптация, взаимоотношения с властите).
- В Част 2 на работния лист подгответе своите аргументи. Важно е да не просто да ‘изложите’ позицията си, а да я обосновете с логика и примери. Помислете и за потенциалните аргументи на другия орден – как бихте им отговорили по начин, който търси разбиране, а не конфликт?
- Формулирайте и няколко въпроса, които бихте задали на опонентите си. Тези въпроси трябва да целят:
- изясняване на тяхната позиция;
- разкриване на предположенията им;
- търсене на общи ценности или възможни решения;
- В рамките на групата разпределете кой ще се фокусира върху кой въпрос за обсъждане. Уверете се, че всеки е готов да участва активно в диалога.”
Важно!
- Обикаляйте между групите, за да помагате при формулирането на аргументи и въпроси, които са в духа на сократическия диалог.
- Насърчете учениците да формулират отворени въпроси, които стимулират размисъл, а не само “да/не” отговори.
- Подчертайте важността на активното слушане и гъвкавостта в мисленето.




