Редакция на възклицателни и подбудителни изречения
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№13 по БЕЛ за 3. клас “Градът на изреченията”.
Инструкции:
Разделете класа в екипи по двама.
- “Ученици, сега ще работим по двойки. Всеки екип ще получи лист с изречения, в които има грешно поставен или липсващ препинателен знак – това може да е удивителен знак, точка или нещо друго.
- Вашата задача е да прочетете внимателно изречението и да разпознаете какъв вид е то – възклицателно или подбудително.
- Обсъдете с партньора си какво изразява това изречение – емоции, заповед, молба и т.н.
- След това поправете препинателния знак така, че изречението да предаде точно посланието.
- Напишете редактираното изречение.
- Накрая няколко двойки ще прочетат изреченията и ще ни разкажат как и защо са направили редакция.”
Важно!
- Преди началото на дейността направете кратко припомняне как изглеждат възклицателните и подбудителните изречения – с примери и изразителна интонация.
- Създайте ситуации с ученици, като умишлено кажете изречение без нужната интонация или с грешна пунктуация. Това ще покаже, че смисълът се губи без правилен знак.
- При раздаване на изреченията групирайте учениците в балансирани двойки – уверете се, че по-уверен ученик е с такъв, който има нужда от подкрепа.
- Обикаляйте между двойките, за да чувате аргументите им и да насочвате вниманието към важни езикови разлики, напр. между заповед и молба.
- Ако някой екип завърши по-бързо, предложете на учениците да измислят свое изречение с липсващ знак и да го разменят с друга двойка.




