Изследване на клетъчното делене – технологична карта
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№4 по Биология за 9. клас “Тайните на репродукцията: Как клетките се въпзпроизвеждат”.
Инструкции:
В тази дейност учениците работят в групи по трима или четирима. Приготвят нетрайни микроскопски препарати от коренови връхчета на пресен лук, в които наблюдават различните фази на клетъчното делене. Работният процес може да се раздели условно на три етапа:
- Подготовка на пробата – включва почистване на кореновите връхчета, поставяне на водна баня за десет минути, оцветяване с оцветител и фиксиране на пробата върху предметно стъкло;
- Наблюдение с микроскоп – включва запознаване на учениците с устройството на микроскопа, поставяне на пробата на предметната масичка, позиционирането ѝ в зрителното поле, настройване на окуляра и увеличението.
- Определяне на фазите на клетъчно делене – включва откриване на клетки в процес на делене и определяне на фазата, в която се намират.
Направените наблюдения се записват в лабораторния дневник.
- “Сега ще видим на практика как се случва процесът на клетъчно делене в живи растителни клетки. Ще работите в групи по четирима. Всеки екип трябва да приготви по един нетраен микроскопски препарат от коренчета на пресен лук. След това ще наблюдавате готовите проби под микроскоп и ще определите в каква фаза на делене се намират клетките. Следвайте стъпките в технологичната карта, която ви раздадох и отбележете направените наблюдения в лабораторните дневници.”
Важно!
- Пригответе по един микроскоп за всяка работна група. Уверете се, че работи добре и предоставя необходимото увеличение за наблюдението на фазите на делене.
- Подгответе водната баня – ако нямате специален уред във вашата лаборатория, можете да използвате малко котлонче и съд, пълен с вода, която да загреете до 60 градуса Целзий.
- Уверете се, че всички ученици спазват правилата за безопасност при работа с химическите реактиви, електрическите уреди и микроскопите.
- Раздайте по един лабораторен дневник на всеки ученик. След това разделете учениците в групи по четирима и раздайте на всяка група по една технологична карта за провеждане на експеримента.
- В периодите на изчакване пробите да престоят, насърчете учениците да попълнят необходимата информация в лабораторните дневници.




