Философски въпрос или просто въпрос?

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№1 по Философия за 8. клас “Как да мислим като мъдреци?”.

Инструкции (формулирани към учениците):

“Предстои ни една дейност, която ще ви помогне да разграничите философските въпроси от всекидневните. Философията се стреми да разбере фундаментални въпроси за съществуването, познанието, ценностите, разума, ума и езика. Те често нямат един лесен или окончателен отговор. 

Ще се разделим по групи и всяка група ще получи работен лист с различни въпроси. Задачите са следните:

  • Класифицирайте всеки въпрос, като го поставите в една от двете категории: Философски въпрос или всекидневен въпрос. Поставете “X” в съответната колона.
  • Обосновете избора си за всеки въпрос в колоната “Обосновка”. Защо смятате, че е философски или всекидневен?
  • След като класифицирате всички въпроси, обсъдете в групата си:
    • Какво е общото между всекидневните въпроси и какво ги отличава от философските?
    • Какво е общото между въпросите, които класифицирахте като философски?
    • На базата на вашето обсъждане, формулирайте 2-3 признака на философското питане.”

Важно!

  • Подгответе работните листа, които да раздадете на учениците, и се уверете, че всяка група има копие на работния лист.
  • Можете да включите примерните въпроси от описанието на дейността, както и да добавите 2-3 гранични въпроса, които да предизвикат дебат (напр. “Защо сме тук?”, “Трябва ли винаги да казваме истината?”, “Какво е справедливост?”).

Очаквани резултати и обобщение:

  • Философски въпроси:
    • “Какво е добро?“ (Философски: Отнася се до етика, ценности, няма универсален лесен отговор.)
    • “Има ли живот след смъртта?“ (Философски: Засяга метафизика, религия, смисъла на съществуването, няма научно доказуем отговор.)
    • “Как да съм щастлив?“ (Философски/Граничен: Засяга етика, психология, смисъла на живота, отговорът е субективен и многопластов.)
  • Всекидневни въпроси:
    • “Кой ден имаме физическо?“ (Всекидневен: Има конкретен, лесно проверим отговор.)
    • “Колко е 5 по 8?“ (Всекидневен: Има единствено, конкретно математическо решение.)
  • Признаци на философско питане (примерни, учениците могат да формулират свои):
    • Нямат един лесен и окончателен отговор: Отговорите често са сложни, многостранни и водят до нови въпроси.
    • Засягат фундаментални аспекти на съществуването/човешкия опит: Отнасят се до смисъл, ценности, истина, морал, познание.
    • Предизвикват дълбоко мислене и размисъл: Насърчават разглеждане на различни гледни точки и аргументи.
    • Често са универсални: Отнасят се до всеки човек или човечеството като цяло.
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Prepodavame.bg_5kl_BEL_PBO-Fenove-i-sudii_RL-Tekstove-za-otkrivane-na-klubove-po-interesi
Текстове за откриване на клубове по интереси
Worksheet-mock up (16)
Стратегия "Изречение-фраза-дума"
Prepodavame.bg_5kl_BEL_PBO Kak drevnite hora si obqsnqvali sveta_RL - Kakvo e mit - urok 1
Какво е "мит"? Разгадаване на загадката. Литература, 5. клас
Prepodavame.bg_1kl_MAT_PBO Pazarat na gorskite jivotni_RL - List sas zadachi za sabirane i izvajdane
Лист със задачи със събиране и изваждане, Математика, 1. клас
Prepodavame.bg_4kl_MAT_PBO-Matematicheski-izsledovateli_RL-Organizatori-na-uchilishten-festival
Организатори на училищен фестивал

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.