Периферно зрение
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по Биология за 8. клас “Виждаш ме – не ме виждаш, или как работи периферното зрение”, предназначен за задълбочено изследване и анализ на периферното зрение. Той е структуриран така, че да води учениците през серия от задачи – от дефиниране и теоретично осмисляне до провеждане на експеримент, анализ на данни и прилагане на получените знания.
Поставени са въпроси за дефиниране и разбиране на периферното зрение. Учениците трябва да обяснят със свои думи какво представлява периферното зрение и кои компоненти на зрителната сетивна система обуславят проявата му. Тези въпроси служат за въвеждане в темата и за проверка на основните познания.
Основната част на работния лист включва експериментално изследване на влиянието на характеристиките на обектите върху тяхното регистриране от периферното зрение. Предоставена е детайлна таблица, в която трябва да се записват данни за размера, цвета и формата на обектите, както и ъгъла, при който те са регистрирани за първи път от човешкото око. Този раздел изисква от учениците да следват стъпките на технологична карта, което развива умения за експериментално планиране и събиране на данни. След попълване на голямата таблица, работният лист задава въпроси за най-рано забелязваните характеристики и дали зрителният ъгъл е един и същ за различни наблюдатели.
В последващите секции се преминава към анализ и обобщение на събраните данни. Учениците трябва да изчислят средноаритметичен зрителен ъгъл за различни характеристики на обектите (размер, цвят, форма) и да нанесат тези резултати на стълбовидна графика върху предоставена милиметрова мрежа. На базата на този анализ се задават въпроси кои характеристики се забелязват най-рано и най-късно, и на какво се дължат направените наблюдения.
Работен лист завършва с въпроси, които насърчават прилагането и осмислянето на наученото в реален контекст. Учениците трябва да помислят как могат да използват резултатите от експеримента в ежедневието си, в какви професионални направления може да бъде полезна тази информация (като са предоставени и полета за рисунки/идеи), как могат да използват новите знания като бъдещи предприемачи и защо периферното зрение е важно за оцеляването на хората и на човешкия род като цяло. Тази последна част развива умения за синтез, творческо мислене и връзка на науката с живота.




