Преобразуване на изречения
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№4 по БЕЛ за 2. клас “Да се опознаем чрез интервю” – как изреченията ни помагат да общуваме“.
Инструкции:
Дискутирайте разликата между съобщително и въпросително изречение.
- “Каква е разликата между съобщителни и въпросителни изречения?
- Какви думи използваме, за да се получат въпросителни изречения? Дайте няколко примера.”
Записвайте на дъската въпросителните думички, които учениците дават като пример – ли, дали, нали, колко, кой, какво, кога, как, къде, защо.
- “Как се променя интонацията, когато задаваме въпрос устно? Хайде да опитаме.”
Дайте пример с произнасянето на няколко изречения. Покажете на учениците чрез интонация, че едно и също изречение, ако се произнесе нормално и после с възходяща интонация, може да се превърне от съобщително във въпросително. Пример: “Ти отиваш на училище.” и “Ти отиваш на училище?”
- “Ще разгледаме как да превръщаме съобщителни изречения във въпросителни, като използваме въпросителни частици или възходяща интонация. Нека някой каже едно съобщително изречение и друг да се опита да го превърне във въпросително.”
Раздайте на всеки ученик работен лист за преобразуване на изречения.
- “Сега ще получите работен лист, в който ще съставяте и преобразувате изречения. Прочетете въпросите внимателно. Имате 10 минути време за работа.”
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват правилна интонация при въпросителните изречения.
- Помагайте им при подредбата на словореда при преобразуването на изреченията.
- Записвайте някои от примерните изречения на дъската и обръщайте внимание на частиците, които се пишат отделно: ли, дали, нали, както и на главната буква в началото и препинателния знак в края.




