Числителни имена
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№8 по БЕЛ за 4. клас “Граматически загадки в света на числата”.
Инструкции, формулирани към учениците:
- Ученици, сега ще ви прочета една кратка текстова задача: В една кутия има пет молива. Иван прибавя още два. Колко молива има в кутията сега?
- Какви части на речта откривате в тази задача?
примерни отговори: съществителни – молива, кутия; глаголи – има, прибавя
- А думите пет и два какви са? Те не са съществителни, не са глаголи… Но отговарят на въпроса колко? Това е нова част на речта – нарича се числително име.
- Думите, които показват количество или кое по ред е нещо, се наричат числителни имена. Днес ще разберем какви видове има и как да ги използваме правилно.
- Числата, които отговарят на въпроса колко? – като три, пет, десет, се наричат бройни числителни имена. А тези, които показват кое по ред е нещо– като първи, втори, трети, се наричат редни числителни имена.
- Ще работите по двойки и всеки екип ще получи по един плик с думи и илюстрации – числителни и съществителни имена. Вашата задача е:
- Да свържете всяко числително име с подходящото съществително, така че да отговаря на илюстрацията. Съставете с всяко словосъчетание по едно изречение и го запишете в тетрадките си.
- Да подредите в две групи числителните имена – бройни и редни.
- Възможни са различни комбинации, важното е словосъчетанията да отговарят на граматичните правила.
- Накрая ще прочетем някои от вашите словосъчетания и ще обсъдим какво научихме.
- В края на тази дейност искам да ви обърна внимание на следното правило: Когато числителното име (бройно) стои пред съществително за лице от мъжки род, думата не се изразява с бройна форма, а с обикновеното множествено число.
- Например:
-
- един ученик – трима ученици (а не трима ученика)
- един лекар – четирима лекари
- един войник – петима войници
- При съществителни, които не назовават лица, се използва бройната форма:
- един банан – седем банана
- един стол – десет стола
Важно!
- Подгответе пликове с листчета, съдържащи числителни и съществителни имена от работния лист.
Възможни словосъчетания от работния лист:
два патладжана
първа лодка
втори бегач
трето момче
четири череши
шест ученици
пет банана
седем учители
трети ред
четвърто дърво
един таралеж
две ягоди
- На таблото изведете ясно:
Бройни → Колко? (един, два, пет…)
Редни → Кое по ред? (първи, втори, трети…) - Може да добавите и забавно упражнение, в което учениците „подреждат“ класа по ред с числителни имена („Първият в редичката е…“).
- Ако в класа има ученици билингви, обърнете внимание на употребата на числителните бройни имена за съществителни имена в м.р. мн.ч.: два молива! двЕ моливИ е грешно! пет сладоледа!, а не пет сладоледИ; осем ножа!, а не осем ножИ.
- Важно е да отбележите за учениците билингви, че числителните редни имена се променят по род.
- Подчертайте пред учениците: Бройната форма (на -а) се използва за неодушевени предмети, а за лица – използваме множественото число (на -и).




