Карти с роли (ученик, учен или мъдрец)
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по Философия за 8. клас “Как да мислим като мъдреци?”.
Инструкции (формулирани към учениците):
“С вас започваме работа по проекта “Философска школа”. Вашата мисия е да се превърнете в истински философи и да създадете ваша философска школа! Ще преминем през следните стъпки за постигнаето на тази цел:
Ще се разделите по групи и всяка група ще формира своя собствена философска школа. Ще изберете име, което отразява вашата философия.
- Във всяка школа ще има три ключови роли:
- Ученик: Човек, който наблюдава, задава въпроси и дава първоначални мнения.
- Учен: Този, който търси доказателства, данни и използва логически разсъждения.
- Мъдрец: Личност, която разсъждава върху опита, ценностите и предлага мъдри решения.
- Ще получите реален житейски казус, който ще анализирате от философска гледна точка. Като школа ще формулирате обща философска препоръка или съвет за разрешаване на казуса, базирана на знание, разум и мъдрост.
- Ще представите своето решение под формата на мини-есе или кратко изложение.
- Накрая ще имате възможност да рефлектирате върху процеса и наученото.”
Важно!
- Подгответе презентация или плакат, който визуално представя целите, ролите и етапите на проекта.
- По време на представянето говорете ентусиазирано за проекта. Обяснете защо е важен и как ще им помогне да развият критично мислене и емпатия. Помислете за няколко кратки, вдъхновяващи примери от реалния живот, в които философията е помогнала на хората да намират смисъл или решения (напр. стоицизъм в трудни времена, етика в науката).
- Подчертайте, че това не е просто училищен проект, а възможност за учениците да се превърнат в “мислители”, които търсят смисъл и дават разумни и мъдри съвети.




