Тази стратегия е подходяща за един от най-ключовите елементи на научното изследване – умението за безпристрастно наблюдение на процеси. Поставя учениците в ролята на дистанцирани наблюдатели, които записват случващото се в часа без оценка. Можем да поставим различен фокус на наблюденията, например работа по групи в часа. Тогава очакваме от учениците да записват само наблюдавано поведение, без да му дават оценка. Вариант на това е да бъдат наблюдатели при провеждане на експеримент/упражнение/обсъждане в часа. При тези варианти учениците отново описват само това, което наблюдават, без да дават оценка.
Предимства на стратегията
- Развива умението на учениците да наблюдават;
- Развива умението да водят записки;
- Дава страничен поглед към конкретен, важен за ученето процес, който може да бъде полезен за целия клас;
- Дава възможност учениците да наблюдават отстрани процес, в който по принцип са активно включени, и това им позволява по-добре да го разберат.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- е важно записките от тези протоколи да се използват – да бъде направен анализ спрямо първоначалния фокус на наблюдението;
- лишава ученика от възможност за активно участие в конкретния час.