По стъпките на спасителите: Кюстендил и историята на българските евреи
Споделете с колеги
Описание
Този урок е предназначен за ученици в 10-ти клас и включва еднодневна екскурзия до Кюстендил, където учениците ще изследват историята на българските евреи и действията, довели до тяхното спасение по време на Втората световна война. Чрез тази изследователска експедиция и последващи дейности учениците ще разгледат важни исторически събития и ще осмислят значението на хуманизма, толерантността и моралната смелост.
Основно съдържание на урока:
- Въведение: Учениците ще бъдат запознати с основните понятия, свързани с антисемитизма, Холокоста и „праведниците на света“. Ще научат за отражението на Втората световна война върху живота на евреите в България и за действията, предприети за тяхното спасение.
- Екскурзия до Кюстендил: Учениците ще участват в изследователска експедиция, където ще открият значими факти и предмети, свързани със спасяването на българските евреи, като посетят музея „Димитър Пешев“. Те ще проучат ключови личности, които са играли роля в тези събития, и ще документират своите открития чрез снимки и описания.
- Презентация и изложба: След завръщане в училище, учениците ще работят в групи, за да подготвят постери и презентации, свързани със спасяването на евреите в България. Те ще представят своите изследвания на изложба в класната стая, като всяка група ще презентира своя постер пред останалите.
- Домашна работа – Есе: Учениците ще напишат есе на тема „Всеки може да промени хода на предначертаните събития, стига да има морал и смелост за това“, като използват впечатленията си от екскурзията и работата в клас.
- Рефлексия: В края на урока учениците ще разсъждават върху наученото и преживяното, като обсъдят значението на съпротивата срещу несправедливостта и колко е важно да разпознаваме и предотвратяваме подобни събития в съвременното общество.
Ползи за учителите:
- Развитие на критическо мислене и историческа осъзнатост: Учениците ще осмислят събитията около Холокоста и спасението на българските евреи, като разсъждават върху важността на моралната смелост и съпротивата срещу несправедливостта.
- Интерактивен и експериментален подход: Чрез експедицията и последващите дейности учениците ще бъдат ангажирани с активни изследвания и презентации, които ще им помогнат да задълбочат разбирането си за историята.
- Гъвкавост в изпълнението: Урокът предлага възможности за адаптиране в зависимост от времето и ресурсите на училището, като дейностите могат да се изпълняват както в класната стая, така и на място.
Изтеглете този урок, за да помогнете на учениците си да изследват хуманизма и съпротивата срещу несправедливостта чрез вдъхновяваща изследователска експедиция до Кюстендил и последваща работа в клас.