Тракийските съкровища – пътешествие в историята

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Учителка, заедно със своите ученици представят проект

Цели по умения и предметно знание:

  • Проучват значението на Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище и тяхната роля в българската история. 
  • Анализират реални исторически и археологически находки и документи по време на полеви изследвания. 
  • Създават автентични скици, художествени рисунки, свързани със съкровищата, и керамичните предмети.

Необходими материали:

  • Керамика за изработка на артефакти, картони и материали за изобразително изкуство

Историята може да бъде вдъхновяваща, когато я изследваме с очите, ръцете и сърцето си. Това е подходът на Доротея Божинова, учител по история в едно от най-старите училища в България – Професионалната гимназия по облекло „Ана Май“ в Пловдив. Тя е посветила усилията си на това да покаже на своите ученици, че знанието не е само в учебниците, а в реалния свят около тях.

Вдъхновена от творческите заложби на своите възпитаници, Доротея стартира тази добра практика – проектно-базирано обучение, което съчетава история, археология и изкуство. От януари до юни 2024 г., учениците от 10. клас проучват Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище и създават автентични реплики – керамични съдове и художествени скици. Този подход ангажира учениците да изследват и творят, като ги подготвя за предизвикателствата на съвременния свят чрез развитие на креативност, критично мислене и уважение към културното наследство.

Г-жа Божинова споделя с вълнение:

„Успях да ги вдъхновя и да им покажа, че те са много добри не само в специалностите си, но и в останалите направления.“

Проектът е пример как могат да се формират умения на 21. век, като методите на обучение са ПБО, учене чрез правене и сътрудничество. Гледайте видеото, в което се описва практиката на Доротея Божинова. А ако искате да видите на живо творенията на учениците, посетете постоянната изложба в училището. Тя представя резултатите от този вдъхновяващ проект. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

1. Подготовителен етап (1-2 седмици) 

  • Запознаване с темата

Учителят представя основната тема на проекта, като използва интерактивни методи за въвеждане в света на тракийските съкровища. Обсъждат се историческите и културни аспекти, както и значението на Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище в българската история.

  • Определяне на цели и задачи 

Заедно с учениците се формулират конкретните цели на проекта и задачите, които ще бъдат изпълнявани. Правят се междупредметните връзки между история, археология, изобразително изкуство и дори математика. 

  • Сформиране на екипи 

Учениците се разделят на групи според интересите и уменията си, като всяка група поема различен аспект на проекта (например изследване на съкровищата, художествени скици, исторически контекст). Учителят насърчава екипната работа и планира регулярни срещи за координация. 

2. Изследователски етап (3-4 седмици) 

  • Проучване на информация

Учениците проучват различни източници на информация (книги, статии, документални филми) за тракийските съкровища и тяхната история. Те работят асинхронно във виртуалната учебна среда Linoit. В платформата те споделят своите открития и обсъждат с каква информация ще работят и какво може да бъде променено. Това насърчава критичното мислене и активното участие на всички. Особено ценни се оказват чуждестранни източници и материали от английски сайтове, където откриват допълнителни статии за съкровищата, включително информация за тяхното излагане в Лондон.

trakijskite sykrovishta rabota po proekta

  • Работа с експерти

Преподавателката организира лекции с историци, археолози и музейни работници, които споделят своя опит и знания. Тези срещи предоставят на младежите уникална възможност да получат информация директно от експерти в областта.

  • Посещения на музеи

Десетокласниците посещават два музея в София – Националния исторически музей и Националния археологически музей, където се съхраняват оригиналите на златните съкровища, открити в Панагюрище и Вълчитрън. Това им позволява да видят артефактите на живо и да обсъдят допълнителна информация с музейните работници. 

„Невероятно приключение беше работата на терен – за много от учениците това беше първото пътуване с влак и първото им посещение в София. Те преживяха толкова много емоции – смях, вълнение и удоволствие от това да са заедно, дори в моменти като хапването в ресторант. Това засили екипния им дух и направи проекта още по-запомнящ се,” разказва г-жа Божинова.

3. Проучване на терен (1 седмица) 

  • Полеви изследвания

Учениците участват в екскурзия до ключови археологически обекти, свързани с тракийските съкровища – Панагюрище и Вълчитрън. Те наблюдават и документират местата, където са открити те, и научават повече за обстоятелствата на тяхното намиране.

  • Интервюта с местни археолози

Младежите провеждат интервюта с местни археолози, които споделят практически съвети и предоставят ценна информация за археологическите находки. Тези разговори стимулират любопитството и интереса на учениците към историческите изследвания.

“Това съкровище оживя пред тях – те не просто научиха, а го преживяха. Видяха културното наследство в истинската му светлина и го осмислиха на съвсем ново ниво,” споделя с вълнение учителката.

4. Творчески етап (2-3 седмици) 

  • Създаване на художествени произведения

Учениците виждат съкровищата на живо и черпят вдъхновение от техните детайли и изящество. Те изготвят автентични скици и художествени рисунки, като всяка от тях е изключително подробно разписана. Този процес изисква усилена работа, по време на която учениците надскачат собствените си умения и очаквания. 

„Видях как те проявиха рефлексия – бяха критични към това, което създават, и се опитваха да го направят още по-добро,“ споделя  Доротея Божинова. 

  • Изработка на макети

Учениците създават два крайни керамични продукта – точни реплики на предмети от Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище. Керамичната работа, която за много от тях е хоби, се превръща в истинско предизвикателство. 

„В началото бяха много скептични, не вярваха, че ще успеят, но накрая, въпреки трудностите, те се гордеят с резултата,“ разказва Божинова. 

Изработените артефакти са изложени във фоайето на училището, където предизвикват възхищението на ученици, родители и гости. 

„Дойдоха дори от РУО Пловдив да ги видят,“ добавя учителката.

trakijskite sykrovishta dobra praktika

5. Обобщение и представяне на резултатите (1-2 седмици) 

  • Изготвяне на финален продукт

Учениците подготвят разнообразни материали, включително презентации, постери и мултимедийни проекти, които отразяват резултатите от техните проучвания. Интеграцията на знания от различни дисциплини, като символиката на златното сечение и цифровата редица на Фибоначи, демонстрира междупредметната връзка и дълбочината на наученото.

  • Организиране на изложба

Финалният етап завършва с изложба в училището, където учениците представят своите произведения пред съученици, учители, родители и гости. Изложбата включва автентични керамични съдове, скици на съкровищата и визуални презентации, създадени с много труд и внимание към детайлите. 

trakijskite sykrovishta predstavqne

  • Обсъждане и рефлексия

След изложбата учениците се събират, за да обсъдят своето участие и какво са научили. Те анализират информацията, събрана през четирите месеца работа, и оценяват уменията, които са развили. 

„Те надминаха себе си – критично преценяваха всеки детайл, а накрая бяха горди с резултатите,“ казва г-жа Божинова. Това не само затвърждава наученото, но и вдъхновява учениците да продължават да прилагат тези умения в бъдещето 

Иновативен подход в обучението

Практиката преобръща традиционния модел, като поставя учениците в центъра на учебния процес и използва проектно-базирано обучение:

  • Вместо пасивно усвояване на знания чрез лекции, учениците участват в реални изследвания, творческа работа и практически дейности.
  • Практиката обединява история, археология, изкуства и математика, създавайки междупредметни връзки за по-широка перспектива и цялостно мислене.
  • Учениците развиват умения за сътрудничество, комуникация, критично мислене и самооценка, необходими за личностно и професионално развитие.
  • Чрез полеви изследвания и работа с експерти те се запознават с реални археологически обекти – част от културното наследство на България.
  • Практиката демонстрира как иновациите в образованието могат да превърнат учебния процес във вдъхновяващо и трансформиращо преживяване.

trakijskite sykrovishta proekti na uchenitsi

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Качествени резултати:

1. Нови знания:

  • Дълбочинно познаване на тракийската култура

Учениците развиват задълбочени знания за историята и значението на тракийските съкровища, включително археологическите и историческите контексти. 

  • Разбиране на археологическите процеси

Те научават основните методи в археологическите изследвания и значението на находките за разбиране на миналото.

2. Развитие на умения: 

  • Изследователски умения

Учениците усвояват техники за проучване на литература и извършване на полеви изследвания, включително анализ на източници и оценка на информация. 

  • Креативност

Развиват умения за художествено изразяване чрез създаване на скици и художествени произведения, свързани с темата на проекта.

  • Комуникационни умения

Подобряват способностите си за работа в екип и публично представяне на резултатите от своето изследване.

3. Промени в нагласите: 

  • Уважение към културното наследство

Учениците започват да ценят по-високо значението на културното наследство и ролята на археологията в опазването му. 

  • Ангажираност в обучението

Те стават по-активни участници в учебния процес и проявяват интерес към историята и археологията.

4. Промени в поведението: 

  • По-висока инициативност

Учениците показват инициативност и желание да се включват в допълнителни извънкласни дейности, свързани с история и култура. 

  • Отговорност към груповата работа

Увеличава се тяхната отговорност при работа в екип, поемайки ангажименти и уважавайки мнението на другите. 

Г-жа Божинова споделя с вълнение: “Горда съм, че успяха да направят нещо, което заслужава възхищение.“

trakijskite sykrovishta uchenik sys svoq proekt

Количествени резултати: 

  • Учениците показват значително подобрение в оценките си по история след участие в практиката. 
  • Наблюдава се растеж в броя на учениците, които участват в проекти, свързани с история и култура. 
  • Те създават художествени скици, рисунки и макети, които са представени в изложбата. 
  • Практиката увеличава броя на посещенията в музеи и археологически обекти, свързани с темата.

Г-жа Божинова разказва за наблюдаваните резултати: „Детайлното проучване на тракийската култура и съкровищата даде на учениците по-широк поглед за най-древната история на нашите земи. Златното сечение, закодирано в Панагюрското съкровище, ги впечатли, а дори се допитаха до учителката по математика, за да разберат повече.“

Приложение на практиката в различни контексти и с различни ученици

Различен контекст

  • Исторически теми
    Практиката може да бъде адаптирана за изучаване на Римската империя, Византия или Средновековна България, като учениците изследват съкровища, артефакти или исторически събития.
  • Интердисциплинарност
    Може да се интегрира с изкуства, литература или науки, като се разглеждат теми като митология, културно наследство или екология.
  • Образователни нива
    Подходът е приложим както за по-малки ученици с игрови дейности, така и за гимназисти с аналитични задачи.

Различни групи ученици

  • Културно разнообразие
    Практиката може да включва различни културни перспективи, като учениците изследват влиянията между тракийската цивилизация и други култури или етноси. Родителите и общността също могат да бъдат ангажирани чрез лекции и семинари, което обогатява учебния опит.
  • Социално разнообразие
    Груповата работа позволява на ученици от различни социални среди да си сътрудничат, като идеи и опит. Групите могат да включват ученици с различни способности, знания и умения, осигурявайки роля за всеки.
  • Образователни потребности
    Индивидуалният подход позволява адаптиране на задачите според нуждите на учениците. Разнообразие от формати на обучение – визуални, аудиални или практически дейности – осигурява ангажираност за различни стилове на учене.

Надграждане на практиката

  • Разширяване на проекта
    Сътрудничество с музеи за организиране на експозиции на ученически проекти.
  • Технологии
    Включване на визуализации, виртуални разходки и мултимедийни ресурси, които улесняват достъпа на хора с различни потребности, включително тези с трудности в четенето.
  • Дългосрочни проекти
    Могат да се изследват археологически открития и да се представят на училищни форуми или обществени събития.
  • Обмен на опит
    Срещи с ученици от други училища или държави за обмен на знания и идеи.

Подкрепа и насърчаване

  • Учителите и менторите осигуряват постоянна подкрепа и насърчаване, като мотивират учениците да преодоляваме предизвикателствата и да се чувстват уверени в своите способности.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Какво научих от съотборниците си?
Работа в екип

Какво научих от съотборниците си?

При представяне на резултатите и своя принос, всеки член на групата трябва да може да каже какво ново и значимо е научил от съотборниците си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.