Тракийските съкровища – пътешествие в историята

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Учителка, заедно със своите ученици представят проект

Цели по умения и предметно знание:

  • Проучват значението на Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище и тяхната роля в българската история. 
  • Анализират реални исторически и археологически находки и документи по време на полеви изследвания. 
  • Създават автентични скици, художествени рисунки, свързани със съкровищата, и керамичните предмети.

Необходими материали:

  • Керамика за изработка на артефакти, картони и материали за изобразително изкуство

Историята може да бъде вдъхновяваща, когато я изследваме с очите, ръцете и сърцето си. Това е подходът на Доротея Божинова, учител по история в едно от най-старите училища в България – Професионалната гимназия по облекло „Ана Май“ в Пловдив. Тя е посветила усилията си на това да покаже на своите ученици, че знанието не е само в учебниците, а в реалния свят около тях.

Вдъхновена от творческите заложби на своите възпитаници, Доротея стартира тази добра практика – проектно-базирано обучение, което съчетава история, археология и изкуство. От януари до юни 2024 г., учениците от 10. клас проучват Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище и създават автентични реплики – керамични съдове и художествени скици. Този подход ангажира учениците да изследват и творят, като ги подготвя за предизвикателствата на съвременния свят чрез развитие на креативност, критично мислене и уважение към културното наследство.

Г-жа Божинова споделя с вълнение:

„Успях да ги вдъхновя и да им покажа, че те са много добри не само в специалностите си, но и в останалите направления.“

Проектът е пример как могат да се формират умения на 21. век, като методите на обучение са ПБО, учене чрез правене и сътрудничество. Гледайте видеото, в което се описва практиката на Доротея Божинова. А ако искате да видите на живо творенията на учениците, посетете постоянната изложба в училището. Тя представя резултатите от този вдъхновяващ проект. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

1. Подготовителен етап (1-2 седмици) 

  • Запознаване с темата

Учителят представя основната тема на проекта, като използва интерактивни методи за въвеждане в света на тракийските съкровища. Обсъждат се историческите и културни аспекти, както и значението на Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище в българската история.

  • Определяне на цели и задачи 

Заедно с учениците се формулират конкретните цели на проекта и задачите, които ще бъдат изпълнявани. Правят се междупредметните връзки между история, археология, изобразително изкуство и дори математика. 

  • Сформиране на екипи 

Учениците се разделят на групи според интересите и уменията си, като всяка група поема различен аспект на проекта (например изследване на съкровищата, художествени скици, исторически контекст). Учителят насърчава екипната работа и планира регулярни срещи за координация. 

2. Изследователски етап (3-4 седмици) 

  • Проучване на информация

Учениците проучват различни източници на информация (книги, статии, документални филми) за тракийските съкровища и тяхната история. Те работят асинхронно във виртуалната учебна среда Linoit. В платформата те споделят своите открития и обсъждат с каква информация ще работят и какво може да бъде променено. Това насърчава критичното мислене и активното участие на всички. Особено ценни се оказват чуждестранни източници и материали от английски сайтове, където откриват допълнителни статии за съкровищата, включително информация за тяхното излагане в Лондон.

trakijskite sykrovishta rabota po proekta

  • Работа с експерти

Преподавателката организира лекции с историци, археолози и музейни работници, които споделят своя опит и знания. Тези срещи предоставят на младежите уникална възможност да получат информация директно от експерти в областта.

  • Посещения на музеи

Десетокласниците посещават два музея в София – Националния исторически музей и Националния археологически музей, където се съхраняват оригиналите на златните съкровища, открити в Панагюрище и Вълчитрън. Това им позволява да видят артефактите на живо и да обсъдят допълнителна информация с музейните работници. 

„Невероятно приключение беше работата на терен – за много от учениците това беше първото пътуване с влак и първото им посещение в София. Те преживяха толкова много емоции – смях, вълнение и удоволствие от това да са заедно, дори в моменти като хапването в ресторант. Това засили екипния им дух и направи проекта още по-запомнящ се,” разказва г-жа Божинова.

3. Проучване на терен (1 седмица) 

  • Полеви изследвания

Учениците участват в екскурзия до ключови археологически обекти, свързани с тракийските съкровища – Панагюрище и Вълчитрън. Те наблюдават и документират местата, където са открити те, и научават повече за обстоятелствата на тяхното намиране.

  • Интервюта с местни археолози

Младежите провеждат интервюта с местни археолози, които споделят практически съвети и предоставят ценна информация за археологическите находки. Тези разговори стимулират любопитството и интереса на учениците към историческите изследвания.

“Това съкровище оживя пред тях – те не просто научиха, а го преживяха. Видяха културното наследство в истинската му светлина и го осмислиха на съвсем ново ниво,” споделя с вълнение учителката.

4. Творчески етап (2-3 седмици) 

  • Създаване на художествени произведения

Учениците виждат съкровищата на живо и черпят вдъхновение от техните детайли и изящество. Те изготвят автентични скици и художествени рисунки, като всяка от тях е изключително подробно разписана. Този процес изисква усилена работа, по време на която учениците надскачат собствените си умения и очаквания. 

„Видях как те проявиха рефлексия – бяха критични към това, което създават, и се опитваха да го направят още по-добро,“ споделя  Доротея Божинова. 

  • Изработка на макети

Учениците създават два крайни керамични продукта – точни реплики на предмети от Панагюрското и Вълчитрънското златно съкровище. Керамичната работа, която за много от тях е хоби, се превръща в истинско предизвикателство. 

„В началото бяха много скептични, не вярваха, че ще успеят, но накрая, въпреки трудностите, те се гордеят с резултата,“ разказва Божинова. 

Изработените артефакти са изложени във фоайето на училището, където предизвикват възхищението на ученици, родители и гости. 

„Дойдоха дори от РУО Пловдив да ги видят,“ добавя учителката.

trakijskite sykrovishta dobra praktika

5. Обобщение и представяне на резултатите (1-2 седмици) 

  • Изготвяне на финален продукт

Учениците подготвят разнообразни материали, включително презентации, постери и мултимедийни проекти, които отразяват резултатите от техните проучвания. Интеграцията на знания от различни дисциплини, като символиката на златното сечение и цифровата редица на Фибоначи, демонстрира междупредметната връзка и дълбочината на наученото.

  • Организиране на изложба

Финалният етап завършва с изложба в училището, където учениците представят своите произведения пред съученици, учители, родители и гости. Изложбата включва автентични керамични съдове, скици на съкровищата и визуални презентации, създадени с много труд и внимание към детайлите. 

trakijskite sykrovishta predstavqne

  • Обсъждане и рефлексия

След изложбата учениците се събират, за да обсъдят своето участие и какво са научили. Те анализират информацията, събрана през четирите месеца работа, и оценяват уменията, които са развили. 

„Те надминаха себе си – критично преценяваха всеки детайл, а накрая бяха горди с резултатите,“ казва г-жа Божинова. Това не само затвърждава наученото, но и вдъхновява учениците да продължават да прилагат тези умения в бъдещето 

Иновативен подход в обучението

Практиката преобръща традиционния модел, като поставя учениците в центъра на учебния процес и използва проектно-базирано обучение:

  • Вместо пасивно усвояване на знания чрез лекции, учениците участват в реални изследвания, творческа работа и практически дейности.
  • Практиката обединява история, археология, изкуства и математика, създавайки междупредметни връзки за по-широка перспектива и цялостно мислене.
  • Учениците развиват умения за сътрудничество, комуникация, критично мислене и самооценка, необходими за личностно и професионално развитие.
  • Чрез полеви изследвания и работа с експерти те се запознават с реални археологически обекти – част от културното наследство на България.
  • Практиката демонстрира как иновациите в образованието могат да превърнат учебния процес във вдъхновяващо и трансформиращо преживяване.

trakijskite sykrovishta proekti na uchenitsi

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Качествени резултати:

1. Нови знания:

  • Дълбочинно познаване на тракийската култура

Учениците развиват задълбочени знания за историята и значението на тракийските съкровища, включително археологическите и историческите контексти. 

  • Разбиране на археологическите процеси

Те научават основните методи в археологическите изследвания и значението на находките за разбиране на миналото.

2. Развитие на умения: 

  • Изследователски умения

Учениците усвояват техники за проучване на литература и извършване на полеви изследвания, включително анализ на източници и оценка на информация. 

  • Креативност

Развиват умения за художествено изразяване чрез създаване на скици и художествени произведения, свързани с темата на проекта.

  • Комуникационни умения

Подобряват способностите си за работа в екип и публично представяне на резултатите от своето изследване.

3. Промени в нагласите: 

  • Уважение към културното наследство

Учениците започват да ценят по-високо значението на културното наследство и ролята на археологията в опазването му. 

  • Ангажираност в обучението

Те стават по-активни участници в учебния процес и проявяват интерес към историята и археологията.

4. Промени в поведението: 

  • По-висока инициативност

Учениците показват инициативност и желание да се включват в допълнителни извънкласни дейности, свързани с история и култура. 

  • Отговорност към груповата работа

Увеличава се тяхната отговорност при работа в екип, поемайки ангажименти и уважавайки мнението на другите. 

Г-жа Божинова споделя с вълнение: “Горда съм, че успяха да направят нещо, което заслужава възхищение.“

trakijskite sykrovishta uchenik sys svoq proekt

Количествени резултати: 

  • Учениците показват значително подобрение в оценките си по история след участие в практиката. 
  • Наблюдава се растеж в броя на учениците, които участват в проекти, свързани с история и култура. 
  • Те създават художествени скици, рисунки и макети, които са представени в изложбата. 
  • Практиката увеличава броя на посещенията в музеи и археологически обекти, свързани с темата.

Г-жа Божинова разказва за наблюдаваните резултати: „Детайлното проучване на тракийската култура и съкровищата даде на учениците по-широк поглед за най-древната история на нашите земи. Златното сечение, закодирано в Панагюрското съкровище, ги впечатли, а дори се допитаха до учителката по математика, за да разберат повече.“

Приложение на практиката в различни контексти и с различни ученици

Различен контекст

  • Исторически теми
    Практиката може да бъде адаптирана за изучаване на Римската империя, Византия или Средновековна България, като учениците изследват съкровища, артефакти или исторически събития.
  • Интердисциплинарност
    Може да се интегрира с изкуства, литература или науки, като се разглеждат теми като митология, културно наследство или екология.
  • Образователни нива
    Подходът е приложим както за по-малки ученици с игрови дейности, така и за гимназисти с аналитични задачи.

Различни групи ученици

  • Културно разнообразие
    Практиката може да включва различни културни перспективи, като учениците изследват влиянията между тракийската цивилизация и други култури или етноси. Родителите и общността също могат да бъдат ангажирани чрез лекции и семинари, което обогатява учебния опит.
  • Социално разнообразие
    Груповата работа позволява на ученици от различни социални среди да си сътрудничат, като идеи и опит. Групите могат да включват ученици с различни способности, знания и умения, осигурявайки роля за всеки.
  • Образователни потребности
    Индивидуалният подход позволява адаптиране на задачите според нуждите на учениците. Разнообразие от формати на обучение – визуални, аудиални или практически дейности – осигурява ангажираност за различни стилове на учене.

Надграждане на практиката

  • Разширяване на проекта
    Сътрудничество с музеи за организиране на експозиции на ученически проекти.
  • Технологии
    Включване на визуализации, виртуални разходки и мултимедийни ресурси, които улесняват достъпа на хора с различни потребности, включително тези с трудности в четенето.
  • Дългосрочни проекти
    Могат да се изследват археологически открития и да се представят на училищни форуми или обществени събития.
  • Обмен на опит
    Срещи с ученици от други училища или държави за обмен на знания и идеи.

Подкрепа и насърчаване

  • Учителите и менторите осигуряват постоянна подкрепа и насърчаване, като мотивират учениците да преодоляваме предизвикателствата и да се чувстват уверени в своите способности.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.