Практика за началото на учебната година: “Коя е най-добрата твоя версия?”

Ученик пише в тетрадката си

Началото на на учебната година е време на висок ентусиазъм и вълнение, но и за поставяне на нови цели и осмисляне на ценностите и приоритетите. Първите часове в класната стая служат за пренастройка от ваканционен към учебен режим и обикновено не липсват моменти, в които да мотивираме децата да оставят зад себе си летните забавления и да се върнат към училищните правила е предизвикателство.

Можем да си помогнем, като отделим време да подкрепим децата по пътя им към откриване на смисъла на училището и ролята на образованието в живота им. Те биха били по-мотивирани и по-активни в учебния процес, ако знаят каква цел преследват и какви искат да бъдат. За да помогнем на учениците да се пренастроят и открият в себе си мотивация за учене, която да ги движи през цялата година, трябва да ги накараме да си представят коя е най-добрата версия на тях самите и да ги насърчаваме да се стремят към нея.

Визитка на практиката “Коя е най-добрата твоя версия?”

Планиране:

  • тази практика е особено подходяща за началото на учебната година, но може да приложите и във всеки един друг момент; 
  • продължителност: 15-30 минути. 

Материали:

Учебни цели:

  • учениците развиват уменията си за писане на есе и съставяне на кратки текстове с аргументация.

Цели по развиване на социално-емоционални компетенции:

  • креативонст; 
  • самоосъзнатост;
  • целеполагане и отговорно вземане на решения.

Практиката “Коя е най-добрата твоя версия?” в няколко стъпки

За да въведете учениците в темата, върху която им предстои да разсъждават, първо ги поканете да помислят защо е важно да имаме цел в живота. Накарайте ги да помислят върху това какво означава да имаш цел и ги насърчете да разкажат дали познават човек, който има своя житейска цел. Можете да ги подкрепите с примери за спортисти, изобретатели и др.

Обяснете, че сега ще направите заедно няколко простички упражнения, които ще им помогнат да си отговорят на въпроса какви искат да бъдат, и в които им е позволено да разгърнат напълно въображението си, защото ще си представят какъв ще бъде техният живот, когато станат на 40.

  • започнете, като поканите учениците да затворят очи или да концентрират погледа си в една определена точка на пода;
  • кажете им да си представят, че празнуват четиридесетгодишния си рожден ден. Нека си представят, че нещата са се развили по най-добрия възможен начин за тях и животът им е точно такъв, какъвто са се надявали да бъде. Насочете мисълта им със следните въпроси:
    • С какво ще се занимавате? 
    • Кой ще присъства в живота ви?
    • Какво ще бъде най-важно за вас?
  • раздайте на всеки ученик работен лист. Дайте време за работа и помолете децата да го попълнят самостоятелно;
  • след изтичане на времето за работа поканете учениците да споделят написаното от тях по двойки, в малки групи или пред целия клас, ако се чувстват достатъчно удобно;
  • попитайте учениците дали това упражнение им е помогнало да осмислят своите ценности и да открият какви биха искали да бъдат в своята най-добра версия. Ако не са успели да определят това, обсъдете какво все пак са си взели от упражнението. 

Какво казва науката 

Проучвания сред различни групи ученици са установили, че наличието на конкретна положителна визия за бъдещето е свързана с по-малко поведенчески предизвикателства, както и че намалява отрицателното влиятие на учениците. Резултатите показват, че целите и интересите на подрастващите имат отношение за развитие на късното юношество и ранната зряла възраст, отразявайки очакваното развитие на живота. Води до по-голяма социална подкрепа и активно участие в училище, както и подобрени умения за планиране и управление на целите. 

Защо е важно

Полът, семейният контекст, социално-икономическият статус и културните различия оказват огромно влияние върху бъдещата професионална ориентация на подрастващите. При това част от нашите ученици са изправени пред препятствия, които са извън техния контрол. Да подкрепим тези деца да видят положително бъдеще пред себе си може да ги насочи по пътя на надеждата и откриването на смисъл, да им помогне да преодолеят предизвикателствата и да постигнат мечтите си. 

 

Източници: 

Още полезни статии:

Каталог на идеите
Креативност

Каталог на идеите

След като учениците са синтезирали информация от различни източници и имат отговори на най-важните въпроси по темата, е време да документират изводите от своето проучване.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.